چگونه در بزرگراه ایمن رانندگی کنیم؟

چهارشنبه 1 بهمن 99 ساعت 09:00
چگونه در بزرگراه ایمن رانندگی کنیم؟

رانندگی در بزرگراه به آمادگی، تمرین و دقت زیادی نیاز دارد. همه راننده‌ها باید اصول پایه ایمنی را برای سلامتی، ایمنی و آسایش خود و دیگر راننده‌ها در جاده‌ها را بدانند.

رانندگی داخل شهر به اعتقاد بسیاری از مردم کاری بسیار استرس زاست. در بزرگراه‌هایی که ترافیک نسبتاً سنگین بوده و خودروهای زیادی در کنار شما حضور دارند، رانندگی می‌تواند خطرناک‌تر هم شود. تقاطع‌ها، رمپ‌های ورودی و خروجی همگی چالش‌هایی هستند که نه تنها برای راننده‌های تازه کار، بلکه برای راننده‌های باتجربه نیز می‌توانند بسیار چالش زا باشند.

برای کسانی که رانندگی داخل خیابان‌های شهری را دوست ندارند، بزرگراه‌ها معمولاً انتخاب اصلی هستند. یا اگر قصد سفر بین شهری داشته باشید، معمولاً بزرگراه‌ها انتخاب عاقلانه پیش روی شما خواهند بود. بزرگراه‌ها خطرهای خاص خود را دارند و اگر قبلاً این کار را کرده باشید، می دانید که رانندگی در بزرگراه یک سری اصول خاص خود را دارد و برای رانندگی ایمن در آن‌ها، باید به این اصول پایبند باشید. در ادامه مطلب با زد فور کار همراه شوید تا شما را با این اصول آشنا کنیم.

بخش اول: برای سفر در بزرگراه آماده شوید

آماده شدن برای سفر در بزرگراه شامل آماده کردن خودرو و اطمینان حاصل کردن از این که تمام تجهیزات مورد نیاز برای مواقع اضطراری را دارید می‌شود.

قدم اول: بنزین به میزان کافی داشته باشید.

آموزش رانندگی

اگر داخل باک بنزین کافی برای رسیدن به مقصد مورد نظر خود ندارید، حتماً باک را پر کرده یا در طول سفر برای بنزین زدن برنامه ریزی کنید.

هشدار: تمام شدن بنزین در بزرگراه یکی از خطرناک‌ترین اتفاق‌هایی است که می‌تواند برای شما بیفتد.

قدم دوم: از سالم بودن خودرو مطمئن شوید.

شما خودتان می‌توانید قبل از سفر یک بررسی کوتاه از سالم بودن بخش‌های مختلف خودرو انجام دهید، برای این کار همچنین می‌توانید نزد یک مکانیک مراجعه کنید. قبل از شروع سفر، اگر خودروی شما مشکلی دارد حتماً آن‌ها را برطرف کنید. تمام مایعات و روغن‌های خودرو را چک کرده و در صورت لزوم، آن‌ها را پر یا تعویض کنید.

آموزش رانندگی

قدم سوم: حتماً تایر زاپاس داشته باشید.

قبل از سفر اطمینان حاصل کنید که تایر زاپاس داخل خودرو است و پنچر نیست. حتماً فشار باد تایر زاپاس را چک کنید. معمولاً راننده‌های بی تجربه این مورد را فراموش می‌کنند و درست زمانی که به تایر زاپاس نیاز دارند، متوجه می‌شوند که پنچر است. حتماً از وجود جک و دیگر ابزارهای لازم برای تعویض تایر داخل خودرو اطمینان حاصل نمایید.

آموزش رانندگی

قدم چهارم: یک جعبه کمک‌های اولیه داخل خودرو داشته باشید.

داشتن یک جعبه کمک‌های اولیه داخل خودرو می‌تواند در مواقع اضطراری، جان شما یا سرنشین‌ها را نجات دهد. علاوه بر جعبه کمک‌های اولیه، حتماً یک پتو، کبریت، شمع، آب معدنی و خوراکی‌هایی مانند شکلات داخل خودرو داشته باشید. همه این موارد را می‌توانید داخل یک کیف و در صندوق عقب نگهداری کنید.

بخش دوم: رعایت موارد ایمنی داخل خودرو

این بخش، به اندازه رانندگی ایمن مهم و تاثیرگذار است. هرچقدر هم که راننده خوبی باشید، همیشه نمی‌توانید از تصادفات رانندگی پیشگیری کنید، بنابراین باید داخل خودرو، خود را برای تصادف آماده کنید.

قدم اول: همیشه کمربند ایمنی را ببندید.

کمربند ایمنی اگر به طرز صحیح بسته شود، می‌تواند به هنگام تصادفات جان شما را نجات دهد. بخش پایینی کمربند ایمنی حتماً باید روی ران‌های شما قرار بگیرد. بخش بالایی کمربند را نیز طوری باید تنظیم کنید که دقیقاً روی شانه شما بیفتد و تا حد ممکن، تماسی با گردنتان نداشته باشد. قبل از روشن کردن خودرو همیشه اول کمربند ایمنی را ببندید.

آموزش رانندگی

قدم دوم: درهای خودرو را قفل کنید.

همیشه حین رانندگی با قفل کردن درهای خودرو می‌توانید از باز شدن ناگهانی آن‌ها پیشگیری کنید. در حین سفر، ممکن است بچه‌ها در خودرو را باز کنند. از سوی دیگر، به هنگام رانندگی افراد مزاحم می‌توانند با باز کردن در خودرو وارد آن شوند. بسیاری از خودروهای مدرن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به محض شروع رانندگی درها را قفل می‌کنند. اگر خودروی شما جزء این دسته نیست، حتماً قبل از شروع رانندگی خودتان این کار را انجام بدهید.

آموزش رانندگی

قدم سوم: موقعیت صندلی خود را به درستی تنظیم کنید.

این که به درستی روی صندلی بنشینید نه تنها می‌توانید از ایجاد کمر درد به هنگام رانندگی طولانی پیشگیری کنید، بلکه ایمنی خود را به هنگام تصادف نیز افزایش خواهید داد.

هشدار: اگر خیلی نزدیک فرمان بنشینید، ریسک آسیب دیدگی در اثر برخورد ایربگ برای شما بسیار بالا خواهد بود.

قدم چهارم: در جاده کاملاً هوشیار باشید.

بسیاری از تصادفات درست زمانی اتفاق می افتند که به مدت فقط چند ثانیه چشمان خود را از روی جاده بر می‌دارید. اگر احساس خستگی کردید، در نزدیک‌ترین پارکینگ توقف کرده و استراحت کنید. به محض این که خستگی‌تان برطرف شد می‌توانید به سفر خود ادامه دهید. دیر رسیدن بهتر از این است که تصادف کنید.

قدم پنجم: از موبایل خود استفاده نکنید.

استفاده از تلفن همراه حین رانندگی طبق قوانین راهنمایی و رانندگی ممنوع است و جالب است بدانید انجام این کار یکی از خطرناک‌ترین کارهایی می‌باشد که می‌توانید در حین رانندگی انجام بدهید.

آموزش رانندگی

بخش سوم: با در نظر گرفتن موارد ایمنی از خودروی خود استفاده کنید

قدم اول: با سرعت غیرمجاز رانندگی نکنید.

همیشه سعی کنید با سرعت مطمئنه رانندگی نمایید. اگر جاده لغزنده یا خیس است، حتماً سرعت خود را کاهش دهید. همیشه سعی کنید حین رانندگی سرعت خود را با ترافیک عبوری هماهنگ نمایید.

قدم دوم: از چراغ راهنما استفاده کنید.

با استفاده از چراغ راهنما به راننده‌های دیگر در واقع می گویید که در چه مسیری می‌خواهید حرکت کنید. حتماً قبل از تغییر لاین در اتوبان، به اندازه فاصله ۱۰ خودرو از چراغ راهنما استفاده کنید. همیشه قبل از تغییر لاین دو تا سه بار ترافیک موجود در لاینی که می‌خواهید واردش شوید را بررسی نمایید. اگر کسی به شما اجازه وارد شدن به لاین خود را داد، در صورتی که ایمنی‌تان به خطر نمی‌افتد با اشاره دست از او تشکر کنید.

قدم سوم: از چراغ ترمز استفاده نمایید.

زمانی که قصد توقف کامل دارید، با سه بار فشردن پدال ترمز به راننده‌هایی که پشت سرتان قرار دارند اشاره کنید که می‌خواهید توقف کنید. این تکنیک مخصوصاً زمانی که وارد یک خیابان فرعی یا پارکینگ می‌خواهید بشوید بسیار ایده خوبی می‌باشد.

قدم چهارم: به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارید.

این قوانین برای حفظ ایمنی شما وضع شده‌اند. در صورت مشاهده تابلوی ایست به طور کامل توقف کنید و قبل از عبور از تقاطع تمام مسیرها را بررسی نمایید. عبور از تقاطع هنگامی که چراغ راهنمایی زرد است می‌تواند منجر به تصادف شود. همیشه به هنگام زرد شدن چراغ توقف نمایید.

قدم پنجم: در اتوبان با حواس جمع رانندگی کنید.

هنگام رانندگی در اتوبان هر اتفاقی ممکن است بیفتد، از ورود نابهنگام حیوانات به جاده تا انحراف از مسیر خودرویی که در جلوی شما حرکت می‌کند! منظور از حواس جمع حین رانندگی این است که به هنگام وقوع چنین اتفاقاتی بتوانید بدون دستپاچه شدن وضعیت را کنترل کنید. برای برخی افراد رانندگی در اتوبان کاری بسیار اضطراب آور است. اگر دچار چنین وضعیتی شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در جایی امن توقف کرده و بعد از بهتر شدن حالتان دوباره به مسیر خود ادامه دهید.

اختصاصی زد فور کار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar