معرفی ۱۰ خودروی ناشناخته بازار ایران

بروزرسانی در: شنبه 19 مرداد 98 ساعت 17:16
معرفی 10 خودروی ناشناخته بازار ایران

اگر تاریخچه واردات و تولید خودرو در ایران را ورق بزنیم، خواهیم دید که این بازار تقریباً در هیچ دوره‌ای از آسایش کامل بهره نمی‌برده و همیشه قوانین و قواعد آن با چیزی که در بازار جهانی به چشم می‌خورد فاصله داشته است.

از محدودیت‌های مختلف و بسته بودن دست واردکنندگان برای عرضه خودروهای گوناگون گرفته تا تعرفه‌های گمرکی بعضاً زیاد و بسته شدن ناگهانی دریچه واردات در چند مقطع زمانی متفاوت و یا مشکلاتی که بر سر تولید، مونتاژ و عرضه خودروهای خارجی (اعم از چینی و غیر چینی) قرار داشته که بتازگی هم به بالاترین حد خود رسیده است؛ مهم‌ترین نکاتی هستند که آشفته‌بازار خودرو کشورمان را، حتی آشفته‌تر از چیزی که باید باشد می‌کند. ولی در یک دهه‌ای که گذشت، اگر یک سال گذشته و کشمکش‌های فراوانش را کنار بگذاریم، واردات و مونتاژ خودروهای خارجی و خصوصاً محصولات کُره‌ای جانی تازه گرفته بود و به لطف بازار متنوع‌تری که در حدفاصل ۲۰۰۵ الی ۲۰۱۸ داشتیم، این روزها خیابان‌های رنگارنگ‌تری نسبت به قبل داریم. ولی در کنار محصولات روتین مثل انواع هیوندای، کیا، تویوتا، رنو، میتسوبیشی، لیفان، جک و... که به‌وفور در خیابان‌ها به چشم می‌خورند، در طی این سال‌ها شاهد تولید، واردات و عرضه محصولاتی هم بودیم که آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگرفتند. خودروهایی که یا در مقطعی بسیار کوتاه به بازار کشور عرضه شدند و یا با ذائقه مصرف‌کنندگان ایرانی جور نبودند. در این نوشتار با ۱۰ مورد از این خودروها آشنا می‌شویم.

Opel Insignia

اینسیگنیا یک سدان سایز متوسط باکیفیت و دوست‌داشتنی آلمانی است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ بر روی خط تولید اُپل قرار گرفت و اولین محموله آن در سال ۱۳۹۵ توسط گروه «توان موتور جی» وارد بازار کشور شد. این خودرو با موتورهای گوناگون بنزینی و دیزلی با حجم‌های متفاوت ۱.۴ الی ۲.۸ لیتر در بازار جهانی حضور دارد ولی در بازار ایران شاهد عرضه اینسیگنیا با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو به قدرت ۲۵۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر بودیم. جعبه دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک و محور فعال جلو، صفرتا صد ۷.۷ ثانیه‌ای را برای این سدان ۱.۶ تُنی فراهم می‌سازد و همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن هم رقم ۸.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر گزارش‌شده است. اینسیگنیای موجود در بازار ایران، نسخه فیس لیفت نسل نخست این خودرو است که باقیمت ۲۷۱ میلیون تومانی وارد بازار شد ولی حال باگذشت اتفاقاتی که گریبان نرخ ارز و بازار خودروی کشور را گرفته، مشخص نیست فروشندگان چه برچسب قیمتی روی این سدان آلمانی که قیمت پایه‌ای معادل ۲۶ هزار دلار داشت می‌گذارند.

Great Wall M4

این شاسی بلند ساب کامپکت چینی که هم اکنون در بازار جهانی به H1 تغییر نام داده است، محصولی از مجموعه گریت وال چین است که در سال ۲۰۱۲ روی خط تولید قرار گرفت و توسط گروه دیار خودرو به بازار ایران هم راه پیدا کرد. موتور قرارگرفته بر روی این کراس اوور کوچک از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با بیشینه توان ۱۰۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۸ نیوتن‌متر است و جعبه دنده نمونه‌های موجود در بازار ایران از نوع ۵ سرعته دستی هستند. این محصول که در سال ۲۰۱۳ رتبه پنجم پرفروش‌ترین خودروهای کراس اوور بازار چین را به خود اختصاص داده بود، ازنظر مصرف سوخت و کیفیت ساخت در سطح قابل قبولی قرار می‌گیرد ولی متأسفانه با توجه به عرضه محدود، عدم معرفی مناسب این خودرو در بازار و مواردی از این قبیل، ام۴ یک خودروی کاملاً محجور باقی ماند که می‌توانست خوب دیده شود.

BAIC Senova

یکی دیگر از خودروهای ناموفق و فراموش‌شده‌ای که دیار خودرو به خیابان‌های کشور اضافه کرد، سدانی ۴.۹ متری تحت عنوان بایک سنوا است که با توجه به‌ظاهر جذاب، موتور پرقدرت، امکانات مناسب و کیفیت ساخت خوب می‌توانست گزینه موفقی واقع شود ولی این اتفاق رخ نداد. چون که قیمت این خودرو در زمان عرضه به‌هیچ‌عنوان رقابتی تعیین نشده بود و با توجه به قیمت ۱۴۵ میلیون تومانی آن زمان این خودرو و با عطف به این‌که با این بودجه در آن زمان می‌توانستید به گزینه‌های دیگری مثل هوندا آکورد، هیوندای سوناتا، کیا اپتیما، هیوندای i40، تویوتا کمری و... هم فکر کنید، مطمئناً توجیه چندان زیادی برای خریدار بایک سنوا وجود نداشت. اگرچه که پیشرانه ۲.۳ لیتری توربوشارژ ۲۴۶ اسب بخاری این خودرو، سنوا را به نیرومندترین گزینه در بین خودروهای یادشده تبدیل می‌کرد؛ ولی این چیزی نبود که نظر همه خریداران را به خود جلب کند.

BAIC Senova X25

اگرچه که دیار خودرو نتوانست وجهه چندان خوبی از کمپانی BAIC در بازار خودروی کشورمان نمایان کند ولی بازهم در اولین دوره از نمایشگاه خودروی تهران شاهد حضور این برند چینی با سنوا ایکس۲۵ به‌عنوان یک شاسی بلند ساب کامپکت بودیم که البته بی‌راه نیست اگر بگوییم بازهم بخت با بایک یار نبود و X25 هم نتوانست بازار خوب را از آن خود کند و در خیابان‌ها به‌ندرت دیده شد. ایکس۲۵ با یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن‌متر گشتاور به بازار ایران راه پیدا کرد، ازاین‌رو این خودرو چه ازنظر ابعاد و کلاس‌بندی و چه ازنظر مشخصه‌های فنی شباهت بیاری به هم‌وطن خود یعنی ام وی‌ام ایکس۲۲ دارد. شاید بتوان گفت طراحی ظاهری نه‌چندان عامه‌پسند، کیفیت ساخت قطعات داخلی نه‌چندان دلپذیر (استفاده گسترده از پلاستیک خشک در داخل کابین این خودرو) و عدم معرفی مناسب محصول، از عوامل شکست ایکس۲۵ در بازار ایران بودند.

GAC Trumpchi GA3S

شرکت خودروسازی چینی ترامپچی در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت GAC به این صنعت قدم گذاشت و چند سال پیش هم بعضی از محصولات این خودروساز نوپا توسط خانواده گرامی (که واردات محصولات هیوندای و کیاموتورز را بر عهده داشتند) به بازار ایران عرضه شد که یکی از آن‌ها GA3S بود. این خودرو که یک سدان کامپکت اقتصادی است، از سال ۲۰۱۳ تاکنون بر روی خط تولید ترامپچی قرار دارد و از پلت فرمی مشترک با شاسی بلند این خودروساز یعنی GS3 بهره می‌برد. موتور قرارگرفته بر روی آن نمونه ۴ سیلندر خطی ۱.۶ لیتری با ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن‌متر گشتاور است که مصرف سوخت ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را برای این سدان کمیاب و کوچک فراهم می‌سازد.

GAC Trumpchi GS5

این شاسی بلند ۴.۷ متری که یکی دیگر از کمیاب‌ترین خودروهای بازار کشورمان است، در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه خودروی گوانجو معرفی شد و تولید نسل اولش تا سال ۲۰۱۷ ادامه داشت و حال  نسل جدید این خودرو با طراحی بسیار جذاب‌تر از قبل و پیشرفتی قابل‌توجه را در بازار چین داریم. این خودرو از پلت فرمی مشترک با آلفا رومئو ۱۶۶ بهره می‌برد و در بازار جهانی با ۳ موتور ۱.۸ لیتری توربو، ۲ لیتری اتمسفریک و ۲.۴ لیتری اتمسفریک حضور داشت که نمونه توربوی آن را در بازار ایران داریم. ۱۷۴ اسب بخار و ۲۳۷ نیوتن‌متر گشتاور به همراه جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک، ازجمله مشخصات فنی شاسی بلندی است که مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در ۱۰۰کیلومتر سیکل ترکیبی را دارد. موضوع مهم این است که اگر تحریم‌ها دوباره راه واردکنندگان را برای عرضه محصولات جدید به ایران نمی‌بست، مطمئناً ترامپچی یکی از کمپانی‌هایی بود که محصولات آن را بیشتر در خیابان‌ها می‌دیدیم.

GreatWall Haval H9

اچ۹ یک کراس اوور تقریباً بزرگ است که اگر اوضاع صنعت خودرو در حالتی ایده آل باقی می‌ماند، هم اکنون شمار بیشتری از آن را در خیابان‌های کشور داشتیم و با توجه به مناسب بودنش برای استفاده خانوادگی و عرضه آن توسط بهمن خودرو که یک شرکت معتبر و فراگیر در نقاط گوناگون کشور است، استقبال خوبی از آن می‌شد. ولی متأسفانه بنا به دلایل گوناگون، شمار بسیار محدودی از این خودرو، آن‌هم به‌صورت وارداتی به بازار عرضه شد. H9 از موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با ۲۱۵ اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور ۳۲۴ نیوتن‌متری بهره می‌برد. سیستم چهارچرخ متحرک به همراه گیر بکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک دارد و مصرف سوختش ۱۲.۱ لیتر در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی اعلام‌شده است. کیفیت ساخت مناسب، امکانات خوب، بهره‌گیری از شاسی نردبانی و به تبعیت از آن قابلیت‌های آفرودی نه‌چندان بد و... ازجمله موارد قابل‌ توجه در مورد اچ۹ هستند.

Rayen V5

این خودرو که در بازار ایران تحت عنوان «راین وی۵» شناخته می‌شود، درواقع FAW Vita V5 چینی است که از حدود ۳-۴ سال پیش دیگر بر روی خط تولید شرکت مادر در چین قرار ندارد ولی تا چندی پیش در ایران عرضه می‌شد. وی۵ یک سدان نه‌چندان زیبا باکیفیت ساختی نه‌چندان بالا است که با توجه به کسب ۲ ستاره ایمنی از موسسه C-Ncap، آن‌قدرها هم ایمن نیست. ولی این خودرو روزگاری بر روی خط تولید خودروسازان راین قرار داشت و راینی‌ها قصد داشتند V5 را به‌عنوان یک سدان کامپکت چینی خوش قیمت که با شرایط فروش خوبی به بازار عرضه می‌شود در بین مردم جا بی اندازند. V5 از پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱.۵ لیتری با ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد. همچنین مصرف سوخت آن برای سیکل ترکیبی در نسخه اتوماتیک ۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و برای نسخه دستی ۶.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام‌شده است.

Subaru Forester

فارس‌تر یک کراس اوور پرفروش ژاپنی است که نسل نخست آن در سال ۱۹۹۷وارد بازار جهانی شد و حال پس از گذشت بیش از ۲ دهه، پنجمین نسل از آن را در کشورهای مختلف داریم. ولی هرچند که در تمام این سال‌ها خیلی از علاقه‌مندان منتظر ورود سوبارو به خاک ایران بودند، این مهم حاصل نشد و تنها شماری محدود از مدل‌های فارستر و لگاسی، آن‌هم پس از چند سال خاک خوردن در گمرک وارد بازار شدند. فارس‌تر موجود در بازار ایران از نسل چهارم این خودرو و عمدتاً مربوط به سال ۲۰۱۴ است که تیپ‌های متفاوت آن‌همگی از موتورهای ۴ سیلندر باکسر اتمسفریک و توربو بهره می‌بردند. نمونه واردشده به بازار ایران هم از نوع ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن‌متر گشتاور بود که جعبه دنده CVT و سیستم چهارچرخ متحرک دارد. محصولات سوبارو اصولاً توانایی‌های حرکتی و دینامیکی بسیار خوبی را به شما ارائه ‌می‌کنند ولی مهم‌ترین موضوع در بازار ایران، نبود لوازم‌ یدکی و خدمات حتی در کلان ‌شهری مانند تهران برای این فارستر، لگاسی و هر سوباروی دیگری است.

Caro

تاکنون استراتژی خودروسازان داخلی برای عرضه یک وانت‌بار جدید در بازار و تجربه موفقیتی حتی بسیار کمتر از وانت پیکان و نیسان، با شکست رو به رو شده و کارو هم یکی دیگر از این شکست‌هاست که بهمن خودرو متحمل شد. این محصول که در دو نوع تک و دو کابین به بازار عرضه‌شده بود، یک مینی تراک نه‌چندان زیباست که موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱ لیتری با ۵۲ اسب بخار قدرت و ۸۳ نیوتن گشتاور است که قادر به حمل ۸۳۰ کیلوگرم بار در نسخه تک کابین و ۵۴۰ کیلوگرم بار در نسخه دو کابین، حتی با این موتور کوچک است. ولی با توجه به هویت ناشناخته این دسته از وانت‌بارها در بازار سخت پسند بازار ایران، کارو هم یک خودروی کاملاً کمیاب و محجور است.

عصر خودرو

قیمت خودروهای چینی افزایش خواهد یافت

بازار خودرو طی هفته جاری به ثبات قیمتی رسید

ماجرای ترخیص خودروهای دپو شده به کجا رسید؟

بازار آشفته خودرو وزیر صمت را به مجلس کشاند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar