ژیان قرن بیست و یکم رونمایی شد + تصاویر

دوشنبه 5 فروردین 98 ساعت 14:37
ژیان قرن بیست و یکم رونمایی شد + تصاویر

سیتروئن صد سالگی کارخانه‌اش را با رونمایی از یک کانسپت در نمایشگاه ژنو جشن گرفت. کانسپت امی وان (Ami One) با الهام از مدل کلاسیک ۲CV  طراحی شده و ایده‌ای از خودروهای شهری آینده را به نمایش می‌گذارد.

سیتروئن، ۲CV را با توجه به نیازهای جامعه روستایی فرانسه، ارزان، ساده و بادوام طراحی کرده بود و بعد از جنگ جهانی دوم میلیون‌ها فرانسوی با آن صاحب خودرو شدند.

تولید ۲CV، که مدلی از آن به نام ژیان در ایران فروخته می‌شد، چهار دهه ادامه داشت و بیش از هشت میلیون دستگاه از مدل‌های مختلف آن تولید شد.

ژیان قرن بیست و یکم رونمایی شد + تصاویر

سیتروئن عقیده دارد راه حلی که هفتاد سال پیش موجب موفقیت ۲CV شد، می‌تواند راه‌گشای مشکل حمل و نقل شهری در آینده باشد و امی وان نمایشی از این راه حل است.

امی وان خودرو الکتریکی دو نفره است که تنها یک و نیم متر طول دارد. وزن خودرو ۴۵۰ کیلوگرم است و حداکثر می‌تواند تا ۴۵ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. باتری خودرو با هر بار شارژ می‌تواند تا صد کیلومتر حرکت کند و شارژ کامل باتری‌ها دو ساعت طول می‌کشد.

رانندگی با امی وان طبق قوانین بعضی کشورهای اروپایی نیازی به گواهینامه ندارد.

برای کاهش هزینه‌ها از شمار قطعات ماشین تا حد ممکن کاسته شده است. به جز شیشه‌های جلو و عقب، بقیه پنل‌ها در بدنه خودرو مشترک است. مثلاً درهای خودرو با یک قالب ساخته شده و برای همین یکی رو به جلو و دیگری رو به عقب باز می‌شود.

این سادگی در داخل خودرو هم دیده می‌شود. به جای نمایشگر، سیستمی روی فرمان قرار دارد که اطلاعات خودرو را از طریق تلفن همراه به راننده نمایش می‌دهد و صندلی سرنشین ثابت است و تنها می‌توان صندلی راننده را تنظیم کرد. سقف پارچه‌ای خودرو و شیشه‌ها هم مثل مدل ۲CV دستی باز و بسته می‌شود.

هزینه بالای تولید خودروهای الکتریکی و بی میلی جوانان به خرید خودرو، موجب شده تولید خودروهای بسیار کوچک برای خودروسازان سودی نداشته باشد.

سیتروئن می‌گوید امی وان می‌تواند راه‌حلی برای این مشکل باشد؛ خودروی بادوامی که ساخت آن ارزان تمام می‌شود و به جای فروش به شیوه عادی، می‌توان آن را در شهرها به مشتریان کرایه داد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar