به این ۶ دلیل مزدا ۳ نیو بخرید

بروزرسانی در: پنج شنبه 19 دی 98 ساعت 10:12
به این 6 دلیل مزدا 3 نیو بخرید

در بازار سدان های سایز متوسط، مزدا 3 نیو اگرچه کم کم در حال پیر شدن است، ولی هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد...

خودروهای ژاپنی در بازار ایران همیشه به مدل‌هایی خوب و با کیفیت مشهور بوده‌اند و همین موضوع، همواره سبب شده تا مردم اقبال خوبی به این خودروها نشان دهند. همین موضوع، در مورد مزدا ۳ نیو هم صدق می‌کند. خودرویی که در بازار سدان های بالای ۱۳۰ میلیون تومان در کشورمان، یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

این خودرو که در کشورمان با نام مزدا ۳ نیو شناخته می‌شود، در واقع نسل دوم این خودرو است که ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ توسط این کمپانی رونمایی شد. نسل دوم این خودرو که توسط کونیهیکو کوریسو، طراح مشهور ژاپنی طراحی شده و از سال ۲۰۰۴ کار طراحی و توسعه آن آغاز شده بود، هم از نظر طراحی ظاهری و هم از نظر فنی تغییرات زیادی به خود دیده بود.

این خودرو همانند نسل قبلی خود، همچنان روی پلت فرم C1 سوار بود، پلت فرمی که نتیجه همکاری مشترک مزدا، فورد و ولوو بود، البته این پلت فرم در مقایسه با نسل قبلی خود طول بیشتری داشت، عرض آن افزایش یافته بود و وزن کم‌تری هم داشت.

نکته‌ای باید به آن اشاره کنیم این که، این نسل از مزدا، در واقع مدل تکامل یافته نسل اول است و ریشه‌های آن به خودرو مزدا ۳۲۳ برمی گردد. قابل ذکر است که هر دوی این مدل‌های قبلی هم در بازار ایران هم عرضه شده بودند و جزو پرفروش‌ترین مدل‌های کلاس خود محسوب می‌شدند.

مزدا ۳ نیو در بازار ایران با یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ، با ۱۴۷.۵ اسب بخار نیرو و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور عرضه شده است. این موتور به یک گیربکس ۵ دنده اتومات با کنترل الکترونیکی و قابلیت تعویض دستی مجهز می‌باشد. موتور مزدا ۳ نیو از استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهره می‌برد و مصرف سوخت آن در شهر برابر با ۸.۴ لیتر به ازای هر صد کیلومتر، در بزرگ راه برابر با ۶.۴ لیتر به ازای هر صد کیلومتر و به صورت ترکیبی ۷.۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است.

این خودرو با داشتن ابعادی برابر ۴۵۸۰ میلی متر طول، ۱۷۵۵ میلی متر عرض، ۱۴۷۰ میلی متر ارتفاع و ۲۶۴۰ میلی متر طول بین دو محور، یک سدان سایز متوسط محسوب می‌شود. مزدا ۳ نیو به رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی مجهز شده و ظرفیت باک آن برابر با ۵۵ لیتر است.

حال که ایده‌ای کلی در مورد این خودرو در ذهن ما و شما شکل گرفته، اگر موافق باشید بپردازیم به بحث در مورد دلایلی که از نظر ما، این خودرو را به یک انتخاب خوب برای خرید یک سدان بالای ۱۳۰ میلیون تومانی در بازار فعلی ایران تبدیل کرده است. نکته‌ای که باید در نظر گرفت این که افراد مختلف ممکن است نظرات متفاوتی در مورد هر یک از موضوعات مطرح شده در این مقاله داشته باشند. از این رو، تنها در صورتی که این موارد، جزو معیارها و دغدغه‌های اصلی شما هنگام خرید یک خودرو است، این مشاوره خرید به درد شما خواهد خورد. نکته دیگر این که در این سری مقالات ما در مطالبی جدا معایب و مزایای خودروها را مطرح می‌کنیم و برای آشنایی با معایب این خودرو، حتماً هر روز وب سایت زوم فور کار را بررسی کنید. لطفاً در ادامه مطلب با ماه همراه باشید.

۱ – موتور قوی

همان طور که اشاره شد، مزدا ۳ نیو در ایران فقط با یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ با ۱۴۷.۵ اسب بخار نیرو و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. این موتور بدون شک یکی از قوی‌ترین پیشرانه‌هایی است که در این سگمنت در بازار ایران وجود دارند. یکی از مزایای اصلی این موتور واکنش سریع به پدال گاز است که با توجه به هماهنگی فوق العاده موتور با گیربکس، شتابی بسیار خوب برای مزدا ۳ نیو به ارمغان آورده است. مصرف سوخت این موتور هم با توجه به قدرت بالایی که ارائه می‌کند و همچنین وزن ۱۲۶۰ کیلوگرمی، بسیار خوب بوده و به صورت ترکیبی، فقط ۷.۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر بنزین مصرف می‌کند.

۲ – طراحی ظاهری زیبا

طراحی بدنه مزدا ۳ نیو اگر چه کمی قدیمی شده است، ولی هنوز هم زیبا و با اصالت است. خیلی سخت بتوانید کسی را پیدا کنید که این خودرو را زشت بخواند یا بتواند ایرادی منطقی به طراحی آن بگیرد. ظاهر اسپرت و خشنی که این خودرو دارد، آن را به یکی از انتخاب‌های اصلی جوانان تبدیل کرده است. دقیق‌تر اگر بخواهیم به طراحی این خودرو بپردازیم، در بخش جلویی با کاپوت شیب دار با طراحی مشابه پژو ۲۰۷ روبرو هستیم که در کنار چراغ‌های جلوی زیبا، سپری عریض با دریچه‌های ورودی هوای بزرگ در وسط و کناره‌ها ظاهر خودرو را کاملاً اسپرت کرده‌اند. دو چراغ مه شکن در دو طرف سپر از دیگر موارد قابل توجه در طراحی بخش جلوی این خودرو به شمار می‌روند. اگر از کناره‌ها به خودرو نگاه کنید، جذابیت‌های مزدا ۳ نیو بیشتر خود را نشان می‌دهند. گلگیرهای عضلانی جلو در کنار دو خط روی بدنه که هر دو روی درب‌ها قرار دارند شکل زیبایی به خودرو بخشیده‌اند، از سویی دیگر خط سقف شیب دار خودرو هم از قابل توجه ترین موارد این بخش است. در بخش عقب می‌توان گفت طراحان کمپانی می‌توانستند بهتر از این عمل کنند. صندوق عقب خودرو ارتفاع نسبتاً زیادی دارد و همین، کمی آن را زشت کرده است. چراغ‌های عقب دو تکه‌ای طراحی زیبایی دارند و به خوبی با چراغ‌های جلوی خودرو هماهنگ هستند. دو مه شکن روی سپر و چراغ وسط که بالای کاپوت نصب شده، از دیگر موارد قابل توجه این بخش به شمار می‌روند. به طور کلی، مزدا ۳ نیو طراحی زیبایی دارد و از این بخش، نمره کاملی می‌توان به آن داد.

۳ – ایمنی بالا

مزدا ۳ نیو، در تست‌های یورو انکپ توانسته ۵ ستاره ایمنی کسب کند و همین کافی است که بدانیم از نظر ایمنی این خودرو چه عملکرد خوبی دارد. ترمزهای این خودرو در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب، دیسکی هستند. مزدا ۳ نیو همچنین به سیستم ترمز ضدقفل ABS و سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز EBD مجهز است. به طور کلی، هنگام رانندگی با این خودرو از نظر ترمز، هیچ نگرانی نباید داشته باشید. از برخی تجهیزات و امکانات ایمنی این خودرو به مواردی مانند ۶ عدد کیسه هوای راننده، پرده‌ای و جانبی، مه شکن جلو و عقب، قفل مرکزی و ریموت کنترل، سیستم قفل دوبل، پشت سری‌های جلو با قابلیت عکس العمل در برابر ضربه، سیستم کنترل پایداری در حرکت (DSC)، کمربند ایمنی پیش کشنده و چند مورد دیگر اشاره کرد.

۴ – کیفیت ساخت بالا و استهلاک کم

همان طور که قبلاً هم گفته شد، خودروهای ژاپنی همیشه در بازار ایران به مدل‌هایی بسیار با کیفیت و خوب معروف بوده‌اند و مزدا ۳ نیو هم از این قاعده مستثنی نیست. جالب است بدانید در این خودرو به جای تسمه تایم، از زنجیر استفاده شده و هر ۴۰۰ هزار کیلومتر ممکن است نیاز به تعویض پیدا کند. جلوبندی این خودرو هم بسیار بادوام است و خیلی کم نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. البته این موضوع به سبک رانندگی و همچنین وضعیت جاده‌هایی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد هم بستگی دارد. برخی می گویند قیمت قطعات این خودرو بالاست که به نوعی، استهلاک کم آن را جبران می‌کند، ولی به جد می‌توان گفت که در قیاس با مدل‌های هم رده و رقبای اصلی این خودرو، قیمت قطعات آن کاملاً مناسب می‌باشد. در این بخش بدون شک، برگ برنده دست مزدا ۳ نیو است.

۵ – کابین خوب

کابین مزدا ۳ نیو را خلاصه بخواهیم بگوییم، بسیار ساده، شیک و زیبا طراحی شده است. برخلاف برخی مدل‌های بازار، طراحی کابین این خودرو به هیچ وجه شلوغ و خسته کننده نیست و شاهد یک طراحی متین و در عین حال زیبا هستیم. یکی از موارد قابل توجه در طراحی کابین این خودرو کنسول مرکزی آن است که طراحی بسیار شیک و در عین حال ساده‌ای دارد. دو صفحه نمایش کوچک در بالای دریچه‌های ورودی هوا قرار گرفته و در زیر آن‌ها، دکمه‌های کنترل سیستم‌های تهویه مطبوع و اطلاعات سرگرمی را می‌توانید مشاهده کنید. دسته دنده کوچک اتومات تیپ ترونیک این خودرو با سبک طراحی مینیمالیستی کلی کابین هماهنگی خوبی دارد و نهایتاً، غربیلک فرمان آن هم به مانند دیگر بخش‌های کابین، از یک طراحی ساده و زیبا بهره می‌برد.

۶ – تجهیزات و امکانات مناسب

یکی دیگر از مواردی که در خودرویی با این رده قیمتی حتماً انتظار می‌رود، داشتن تجهیزات، امکانات و آپشن های خوب است. مزدا ۳ نیو در این بخش شما را ناامید نخواهد کرد. از جمله مهم‌ترین امکانات این خودرو می‌توانیم مواردی مانند فرمان الکترو هیدرولیک با قابلیت تنظیم در ۴ جهت، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع کنترل خودکار با قابلیت تنظیم دمای هوای خروجی مجزا برای سرنشینان جلو، گرمکن صندلی جلو با قابلیت تنظیم در پنج دمای متفاوت و سیستم تنظیم ارتفاع صندلی راننده در ۴ جهت، شیشه بالابر برقی درب‌ها با قابلیت برگشت اتوماتیک (درب راننده)، نشانگر دمای داخل و خارج خودرو و ساعت دیجیتال، کیلومتر شمار اسپرت با قابلیت تنظیم نور، چراغ‌های LED عقب، سیستم ضد سرقت و دزدگیر، آینه جانبی برقی تاشو همراه با چراغ راهنمای بغل و گرمکن روی آینه، کامپیوتر سفری با قابلیت نمایش مدیریت پیمایش، مصرف سوخت و اطلاعات ضروری خودرو، روکش چرمی دسته دنده، سوئیچ با سیستم هوشمند، شیفتر دنده پشت فرمان، سانروف، روشن شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور)، روکش چرمی صندلی‌ها، سیستم استارت دکمه‌ای، چراغ‌های زنون جلو، تنظیم زاویه چراغ‌های جلو به صورت خودکار، برف‌پاک‌کن‌های خودکار (سنسور باران)، چرخش همزمان چراغ‌های جلو با فرمان (AFS)، شیشه شوی چراغ‌های جلو و چند مورد دیگر را نام ببریم.

سخن پایانی

مزدا ۳ نیو، اگر چه در حال قدیمی شدن است و شاید بتوان گفت این نسل آن دیگر در هیچ جای دنیا تولید نمی‌شود و یا ردیف عقب آن نسبتا تنگ و لوازم یدکی آن گران است ، ولی این خودرو به قدری خوب است که هنوز هم توانسته جذابیت‌های زیادی برای مردم داشته باشد. همان طور که در طول این مطلب توضیح دادیم، مزدا ۳ نیو خودرویی بسیار خوب، مطمئن، با کیفیت و قدرتمند است که هم برای جوانان و هم برای خانواده‌ها، جذابیت‌های بالایی دارد. این که آیا این خودرو می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد یا نه را فقط خودتان می‌توانید بگویید، ولی از نظر ما، اگر در بازار کشور در حال حاضر به دنبال یک سدان خوب و اسپرت، با موتوری قوی و هندلینگی خوب و سواری با کیفیت هستید، حتماً باید سری به مزدا ۳ نیو هم بزنید. در پایان باز هم یادآوری می‌کنیم که موارد مطرح شده اگر جزو دغدغه‌ها و معیارهای شما هنگام خرید یک خودرو است، توصیه می‌کنیم نیم نگاهی هم به این خودرو داشته باشید. به امید روزی که شاهد حضور نسل جدید این خودرو در بازار کشورمان باشیم.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

24 دیدگاه ها برای "به این ۶ دلیل مزدا ۳ نیو بخرید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مجتبی
مهمان

مزدا با اون آپشنهاش سال ۲۰۰۸ عرضه شد که هیچ خودرویی هم سگمنت خودش در دنیا اون آپشنهارو نداشت.هنوزم خیلی ها ندارن..در ضمن نمایشگاه دار جماعت اصولا هیچی از ماشین نمیفهمه..نود درصدشون معنی گشتاور یا اسب بخارم نمیدونن

هادی
مهمان

با سلام بسیار ماسین خوبیه و بنده ۷ ساله که دارم استفاده میکنم
تو درجه بندی کیفی آذرما ۹۷ چرا مزدا ۳ نبود ؟

امیر
مهمان

یه چیزه مهم یادت رفت و اونم شیفتر دنده پشت فرمونه که واقعا خوبه و در این میان فوق العاده هستش و بسیار کم روی خودروهای هم رده اش دیده شده.

هومن
مهمان

مزدا ۳واقعا ماشین خوبیه تو مدل جدیدشم مشکل گیر کردنش به سرعت گیرا رفع شده با تغییر سپر عقب و جلو و ارتفاع ماشین ٫ تاحالل کسیو ندیدم ازین ماشین ناراضی باشه من پشت فرمون مزدا و سراتو و النترا نشستم اصلا قابل قیاس نیستن با مزدا ٫فقط یه انتقاد دارم از جدیداش که یه مه شکن گنده کردن‌ تو سپرش و زشت شده ٫امیدوارم تو مدلا بعدیش این مه شکن حذف بشه از تو سپر عقب چون قبلیاش خیلی قشنگ تر بود ☹️

محمد
مهمان

النترا خیلی بهتره همه چیزش با کیفیت تره اگر نبود قیمتش اینقدر بالاتر از مزدا نبود واینهمه خواهان نداشت

شهرام
مهمان

سلطانه اما ام جی ۶ توربو به نظره من بهتره

Mohammad reza
مهمان

من چند ساله مزدا ۳ نیود دارم خیلی خیلی ازش رازیم

رضا
مهمان

کفش تو سرعتگیرها گیر میکنه. عقبش هم جاش تنگه

پارسا
مهمان

من خودم صاحب این ماشین هستم و به کسایى که در خریدش شک دارن میتونم بگم که از هیچ لحاظ این ماشین شمارو پشیمون نمیکنه و از همه لحاظ عالیه ارتفاع کم هم رفع شده و من واقعا از ماشین راضى ام تاحالا نا امیدم نکرده.
گیربکس ژاپن هم که معروف هست و فقط بگم عالى عمل میکنه بجا دنده میده و کم میکنه.

علیرضا
مهمان

سلام داداش گلم شما هیچ میدونی النترا که میگی، موتورش با سراتو آپشنال سایپای خودمون یکیه بعد دارن به قیمت حدود ۲۰۰میلیون به مردم میندازن.. اگه قرار مقایسه باشه قطعاً با این کیفیت و بازدهی موتور قطعاً مزدا ۳ گزینه فوق‌العاده ای محسوب میشه…
اینکه قیمتش گرونه بحثی نیست اما باید ملاک ما مقایسه باشه. ممنون

احمدرضا
مهمان

ماشین خیلی خوبیه اما به شخصه با این قیمت نمیخرمش

آریا
مهمان

نظرت رو خوندم
چهار سال گذشته
الان سال ۱۴۰۱ هست
وای که ای کاش میخریدی همون موقع که الان دیگه نمیتونی بخری

عجیب
مهمان

سلام بله ای کاش میخریدیم .ببخشید میشه بگید کدوم مدلش دیگه کفش به دست انداز گیر نمیکنه؟واینکه مزدا ۳ مدل پایین بخریم بهتره یا اریزو ۶ جدید؟لطفا راهنمایی کنبد

محمد
مهمان

النترا بخر از همشون بهتره