ساندرو یا استپ وی؟

بروزرسانی در: سه شنبه 2 مهر 98 ساعت 00:16
ساندرو یا استپ وی؟

ساندرو هاچبک و ساندرو استپ وی دو خودرو پرطرفدار بازار ما محسوب می‌شوند که این روزها با افزایش قیمت ناگهانی خود توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرده‌اند. به دلیل شباهت‌های بی‌شمار این دو خودرو به یکدیگر، در این مقاله تصمیم داریم در 4 بخش مختلف این برادران دوقلو را با یکدیگر مقایسه کرده و نتیجه آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

رنو یک کمپانی خودروسازی فرانسوی است که تاریخ شروع فعالیت‌های آن به سال ۱۸۹۹ بازمی‌گردد. این شرکت خودروسازی از گذشته تاکنون به ساخت خودروهای اقتصادی، ایمن و باکیفیت شهرت دارد و به همین جهت همواره فروش بسیار خوبی را در بازار جهانی تجربه نموده است. یکی از محصولات پرفروش این کمپانی، رنو ساندرو نام دارد که از سال ۲۰۰۷ در سبد محصولات این شرکت قرار داشته است. این خودرو در واقع بر مبنای پلت فرم رنو لوگان (تندر ۹۰) که X90 نام دارد، تکامل یافته اما در مقایسه با آن علاوه بر حذف صندوق عقب از فاصله محوری کمتری نیز برخوردار است. در سال ۲۰۰۸ شرکت داچیا که درواقع زیرمجموعه شرکت رنو محسوب می‌شود در شعبه برزیل خود، اقدام به رونمایی از محصولی جدید به نام ساندرو استپ وی نمود که در ظاهر از شباهت بسیاری با ساندرو هاچبک برخوردار بود. پس از رونمایی از نسخه اروپایی این خودرو تحت نام داچیا ساندرو استپ وی (Dacia Sandero Stepway) در نمایشگاه خودرو ۲۰۰۹ بارسلونا، این هاچبک کراس در بازار اروپا نیز عرضه شد. نسل دوم رنو ساندرو و ساندرو استپ وی در سال ۲۰۱۲ به بازار جهانی عرضه شد و تولید نسل اول آن نیز نهایتا تا سال ۲۰۱۵ ادامه داشت. در سال ۱۳۹۴ شرکت پارس‌خودرو طی مذاکرات بسیاری موفق شد نسل پیشین (۲۰۰۸ - ۲۰۱۲) رنو ساندرو را به بازار داخلی عرضه کند و پس از آن نیز در سال ۱۳۹۵ نمونه ارتفاع یافته آن یعنی ساندرو استپ وی را نیز به بازار وارد کرد. در حال حاضر، ایران تنها کشوری محسوب می‌شود که در حال تولید و عرضه نسل اول رنو ساندرو به بازار است. اگر علاقه‌مند هستید که بدانید این دو برادر چه اختلاف‌هایی باهم دارند یا کدام‌یک از ارزش خرید بیشتری برخوردار هستند ویا مردد هستید رنو ساندرو یا استپ وی بخرید ، در ادامه با Z4CAR همراه باشید.

طراحی

رنو ساندرو

در یک نگاه کلی می‌توان گفت که رنو ساندرو از طراحی نسبتا ضعیفی در مقایسه با سایر همتایان خود برخوردار است که شاید به مزاج هر کسی خوش نیاید، البته با توجه به این که در سال ۲۰۰۷ شرکت رنو هدف از ساخت این خودرو را عرضه ارزان‌ترین هاچبک دنیا به بازار عنوان کرده، این طراحی ضعیف چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد! طراحی محافظه‌کارانه و بشدت ساده بدنه و چراغ‌های خودرو، ابعاد کوچک بدنه، پلتفرم و پیشرانه مشترک با خودروهای دیگر، همه و همه حکایت از طراحی و تولید خودرویی ارزان‌قیمت توسط شرکت سازنده دارد و مهر تأییدی بر این مطلب است که شرکت رنو سعی داشته تا جای ممکن هزینه‌های تولید این خودرو را کاهش دهد. رنو ساندرو استپ وی نیز از طراحی یکسانی با برادر کوچک‌تر خود برخوردار است و درواقع تفاوت‌های این دو خودرو تنها در بخش‌هایی همچون رنگ مشکی کاسه‌چراغ، باربند روی سقف، دفیوزر کرومی سپرها، قسمت‌های رنگ نشده (سیاه‌رنگ) سپر جلو و عقب، ضربه‌گیرهای اطراف گلگیرها، آینه‌های جانبی نقره‌ای‌رنگ و مهم‌تر از همه ارتفاع بیشتر آن خلاصه می‌شود. اضافه شدن قطعات این‌چنینی باعث شده تا با وجود پلتفرم و طراحی مشترک دو خودرو، ساندرو استپ وی از ابعاد نسبتا بزرگ‌تری در مقایسه با ساندرو هاچبک برخوردار باشد.
مهندسین شرکت رنو فضای داخلی هر دو این خودروها را کاملا مشابه یکدیگر طراحی کرده‌اند به طوری که کوچک‌ترین تفاوتی در بین آن‌ها به چشم نمی‌خورد. در فضای کابین هر دو خودرو قطعات مشترک بسیاری با تندر ۹۰ به چشم می‌خورد که باعث شده طراحی داخلی این خودروها نیز همچون تندر ۹۰ کمی زمخت، بی‌روح و عاری از هرگونه قطعات لوکس باشد. ناگفته نماند، فضای داخلی این دو برادر کاملا مشابه فضای داخلی تندر ۹۰ پلاس است و در واقع هر سه این خودروها از یک طراحی مشترک برخوردار هستند.

امکانات رفاهی

رنو ساندرو

رنو ساندرو هاچبک و استپ وی، از لحاظ امکانات و آپشن‌ها کاملا در یک سطح قرار داشته و در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که نسبت به تمامی خودروهای این رنج قیمتی از امکانات و تجهیزات کمتری برخوردارند. ناگفته نماند که نسخه اتوماتیک هر دو خودرو موردبحث، تیپ فول آن محسوب می‌گردد و به همین دلیل در مقایسه با نسخه دنده دستی از امکانات بیشتری برخوردارند. از جمله امکاناتی که در تیپ اتوماتیک این خودروها به‌کاررفته است می‌توان به سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، کنترل سیستم صوتی زیر فرمان، برف‌پاک‌کن و شیشه‌شور عقب به همراه مه‌زدا، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی (رادیو / سی دی / USB / 4 بلندگو / بلوتوث) و فرمان هیدرولیک تقویت شده اشاره کرد.

پیشرانه و مشخصات فنی

ساندرو

رنو ساندرو استپ وی همچون رنو ساندرو هاچبک به پیشرانه K4M مجهز شده است که در واقع همان پیشرانه تندر ۹۰ محسوب می‌شود. این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر، توان تولید ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۳۷۵۰ دور بر دقیقه را دارد. رنو ساندرو و برادر قدبلند آن، در بخش سیستم انتقال قدرت نیز حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند؛ زیرا به همان گیربکس‌هایی مجهز شده‌اند که پیش‌تر نیز در تندر ۹۰ نیز به کار رفته بود. نیروی تولیدشده توسط پیشرانه هر دو این خودروها به‌وسیله یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک (AL4) یا ۵ سرعته دستی، به چرخ‌های جلو منتقل می‌گردد، البته طبق اطلاعات منتشرشده توسط برخی کارشناسان حوزه خودرو، گیربکس استفاده‌شده در ساندرو استپ وی از سوی مهندسین شرکت رنو مورد بازنگری قرارگرفته و برخی مشکلات آن برطرف گردیده است. طبق اعلام سایت رسمی شرکت سایپا، مصرف سوخت ترکیبی ساندرو هاچبک برابر ۶.۷ لیتر در نمونه دنده دستی و ۸.۳ لیتر در نمونه دنده اتوماتیک است. با توجه به افزایش وزن جزئی و ارتفاع بیشتر استپ وی که ضریب آیرودینامیک ضعیف‌تری را برای این خودرو به همراه دارد، انتظار می‌رود که استپ وی از مصرف سوخت بیشتری نسبت به ساندرو هاچبک برخوردار باشد، اما در کمال تعجب ساندرو استپ وی اتوماتیک از مصرف کمتری (۸ لیتر) در هر صد کیلومتر برخوردار است که احتمال می‌رود مربوط به اصلاحات انجام‌شده در گیربکس این خودرو باشد! شتاب صفرتا صد کیلومتر رنو ساندرو هاچبک برابر با ۱۰.۵ ثانیه در نسخه‌های دنده دستی و ۱۱.۵ ثانیه برای نمونه‌های اتوماتیک است. ازآنجایی‌که رنو ساندرو استپ وی نیز از مشخصات فنی تقریبا یکسانی با نمونه هاچبک خود برخوردار است، شتاب صفرتا صد آن نیز دقیقا در همین مقدار اعلام‌شده است.
کمپانی رنو برای محور جلو ساندرو استپ وی و ساندرو هاچبک از سیستم تعلیق مستقل مک فرسون با بازوی جناقی استفاده نموده و در محور عقب نیز سیستم تعلیق نیمه‌مستقل با فنرهای مارپیچ را به‌کاربرده است. اگر ارتفاع بیشتر ساندرو استپ وی را در مقایسه با نمونه هاچبک آن مدنظر قرار ندهیم، تنها تفاوت بخش تعلیق این دو خودرو کمک‌فنرهای عقبی ساندرو استپ وی است که با ساندرو هاچبک متفاوت است. البته نباید فراموش کرد که ارتفاع بیشتر ساندرو استپ وی تأثیر منفی چشمگیری بر هندلینگ این خودرو داشته و باعث شده که ساندرو استپ وی از پایداری و چسبندگی کمتری در سر پیچ‌ها برخوردار باشد.

ایمنی و تجهیزات امنیتی

ساندرو

بر اساس اعلام موسسه EURONCAP در سال ۲۰۰۸، رنو ساندرو توانسته پس از پشت‌سر گذاشتن آزمون‌های مختلف این شرکت ۳ ستاره برای امنیت سرنشینان بزرگسال، ۴ ستاره برای امنیت سرنشینان خردسال و یک ستاره ایمنی برای برخورد با عابرین پیاده را دریافت نماید. ستاره‌های ایمنی این خودرو شاید کمی ضعیف به نظر برسند، اما به جرات می‌توان گفت که امنیت این خودرو در مقایسه با خودروهای چینی که از وضعیت ایمنی نامعلومی برخوردارند بسیار ارزشمند به نظر می‌رسد. ازآنجایی‌که ساندرو استپ وی از لحاظ پلتفرم، اجزا و طراحی وضعیت کاملا یکسانی با ساندرو هاچبک برخوردار است، می‌توان ایمنی این دو خودرو را در وضعیت کاملا یکسانی در نظر گرفت. از جمله تجهیزات امنیتی به‌کاررفته در این دو برادر فرانسوی می‌توان به دکمه ضد لغزش خودرو در جاده‌های لغزنده، ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده، ترمزهای عقب کاسه‌ای، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، چراغ مه شکن جلو و قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور اشاره کرد.

کلام آخر

در حال حاضر رنو ساندرو هاچبک و استپ وی هر کدام در دو تیپ دنده دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شوند که قیمت روز آن‌ها (در تاریخ ۲۱ شهریور ۹۷) برای ساندرو هاچبک به ترتیب برابر ۹۵ و ۱۱۴ میلیون تومان و برای استپ وی به ترتیب برابر ۱۱۳ و ۱۳۰ میلیون تومان اعلام شده است. در آخر، پس از بررسی این خودروها در چهار بخش مختلف می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که ساندرو استپ وی و ساندرو هاچبک تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و شرکت رنو تنها سعی داشته با ایجاد برخی تغییرات جزئی در نمای ظاهری رنو ساندرو هاچبک و تبدیل آن به یک هاچبک کراس، آن را برای کسانی که علاقه زیادی به خروج از جاده‌های شهری و گشت‌وگذار در جاده‌های ناهموار دارند آماده سازد؛ بنابراین با توجه به قیمت بالاتر ساندرو استپ وی و هندلینگ ضعیف‌تر این خودرو نسبت به نسخه هاچبک می‌توان گفت که اگر جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه چندانی به رانندگی در جاده‌های ناهموار ندارید یا محل زندگی و کارتان در محدوده شهری قرار دارد، خرید ساندرو استپ وی هیچ توجیه اقتصادی نداشته و مطمئناً نسخه هاچبک این خودرو به‌تنهایی می‌تواند تمامی انتظارات شما از یک هاچبک شهری باکیفیت را برآورده کند.

نویسنده: سعید رنجبر

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

5 دیدگاه ها برای "ساندرو یا استپ وی؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
س
مهمان
سایپا نامطمئن !!! خودروهای ثبت نام شده ساندرو و استپ‌وی در سال ۹۶ هنوز به مشتریان تحویل داده نشده با اینکه دوسال از موعد قرارداد گذشته .ولی در بازار آزاد و نمایندگی‌ها قابل خرید و فروش هست به جای آن طرح ‌های عجیب و غریبی از طرف سایپا اعلام شده از جمله جایگزینی با سراتو یا چانگان با قیمت سال ۹۷ هیچکس هم پاسخگو نیست ، نه نمایندگی‌های فروش نه امور مشتریان سایپا ! با اینکه اکثر سفارشات مشتریان با تاخیر یکساله و دوساله تحویل نشده هر روز اطلاعیه ثبت نام در سایت سایپا درج شده !!! شرکتی که توان… بیشتر
kia
مهمان

چقدر هم که این دو در ایران خودرو های اقتصادی و ارزانی هستند
یعنی ری استارت کردن با این ماشین ساختن و قیمت گذاشتنشون

نیک
مهمان

ارزان قیمت ترین هاچبک دنیا تو ایران قیمتش…!!! مسئول این وضع کیه؟

Hojjat ,, Urmia
مهمان

هیچ فرقی ندارن،، یه دو تا پلاستیک دورچرخها و یه باربند بهش اضاف کردن شده استپ وی و ۵۰ میلیون گذاشتن روش،، ملت هم که انگار هیچی ندیدن به قیمت ۱۳۰ م میخرنش

Estasis
مهمان

فقط یه سوال برام پیش اومده با این قیمتها واقعا کسی هست بابت این خودروها پول بده؟ واقعا خرید فروشی هست