مزایای دوو سیلو

بروزرسانی در: دوشنبه 8 اردیبهشت 99 ساعت 00:15
مزایای دوو سیلو

از اواسط دهه ۷۰ تا سال ۸۳ شمسی همیشه یک سدان زیبا از برندی نه‌چندان شناخته شده در جهان در بازار ایران خودنمایی می‌کرد. دوو سیلو محصولی بود که در واقعیت چیزی فراتر از فیس‌لیفت خودرو محبوب وارداتی یعنی دوو ریسر به شمار نمی‌رفت اما در عمل به علت محدودیت‌های بازار آن دوران و عدم وجود تنوع، یک محصول جدید و جذاب به شمار می‌رفت. اکنون پس از گذشت سال‌ها از تولید آخرین دستگاه‌ از این سدان زیبا به سراغ مزایا و محاسن دوو سیلو محبوب رفته‌ایم تا ارزش خرید آن را در برابر گزینه‌ای صفر کیلومتر چون پراید بررسی کنیم. به این ترتیب مزیت‌ها و برتری‌های این خودرو به صورت خلاصه و فهرست‌وار در ادامه خواهد آمد. با Z4Car همراه باشید...

دوو سیلو

فرمان نرم

وقتی غربیلک فرمان خوش‌دست سیلو مجهز به کمک هیدرولیکی را حتی امروز که انواع فرمان‌های برقی در بسیاری از خودروهای چینی بازار نیز به چشم می‌خورد بچرخانید، نرمی آن را ستودنی خواهید شمرد. موردی که در دوران عرضه به یک مثل تبدیل شده بود و بسیاری معتقد بودند این فرمان را حتی با یک انگشت نیز می‌توان چرخاند. این موضوع مخصوصا در زمان پارک خودرو به شدت در برابر رقبایی چون پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در آن دوره و پراید امروزی به چشم می‌آید.

صندوق جادار

وقتی دکمه باز کردن صندوق را از روی داشبورد خودرو بفشارید و در صندوق عقب بالا برود، از فضای بزرگی که پیش رویتان قرار گرفته شگفت‌زده خواهید شد. بنابراین می‌توان روی سیلو برخلاف پراید برای سفرهای چند روزه نیز حساب باز کرد و چند چمدان درون صندوق عقب‌اش جای داد. فضایی که هم در عمق و هم در ارتفاع قابل توجه است.

کلاچ نرمی که بسیار پایین آزاد می‌شود

شاید با خواندن این عبارت زیر لب زمزمه کنید: «منظورتان چیست؟»، اندکی صبر کنید. برایتان می‌گوییم. رانندگی با سیلو حال و هوای صد در صد اسپرتی ندارد و این خودرو بیشتر یک سدان کم‌استهلاک خانوادگی است تا محصولی داغ و هیجان‌انگیز مانند میتسوبیشی لنسر. اما وقتی با آن رانندگی می‌کند یک قابلیت حسابی در نظرتان جلوه می‌کند و آن هم پایین آزاد شدن پدال کلاچ، درگیری زودتر دنده و شتابگیری سریعتر در قیاس با خودروهای فرانسوی مرسوم در بازار ایران است. به همین دلیل سیلو اگر سرحال باشد در کورس‌های اولیه برای رقبای بزرگتر شاخ و شانه می‌کشد و کمبود حجم موتور آن نسبت به خانواده پژو ۴۰۵ دست کم در شتابگیری‌های اولیه چندان به چشم نمی‌آید. با بالا آوردن پدال کلاچ سیلو مثل تیری که از چله کمان رها شده خیلی زود شتاب می‌گیرد.

مصرف سوخت

باور کنید پیشرانه ۱.۵ لیتری ۷۵ اسب‌بخاری و ۸ سوپاپه دوو سیلو همچنان اگر نقص جدی نداشته باشد در برابر خودرویی چون پراید یا حتی تیبا کم‌مصرف‌تر است و در شرایط امروز قیمت بنزین حسابی به داد جیب راننده می‌رسد. پس مطمئن باشید اگر یک دوو سیلو بخرید و آن را با استفاده از قطعات اصلی اوورهال کنید، صاحب یک سدان بزرگ‌تر و کم‌مصرف‌تر و حتی شاید کم‌استهلاک‌تر از پراید‌ شده‌اید.

ایمنی

سیلو در زمینه ایمنی خصوصا امروز که سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال و کارکرد آنها در خودرو بسیار تغییر کرده حرف چندانی برای گفتن ندارد اما هنوز هم از خودروهای صفر کیلومتر هم‌رده سر است. این خودرو با دماغه کشیده‌تر، صندوق بزرگتر و محکم‌تر، تحدب بدنه و ورق ضخیم‌تر در قیاس با محصولی چون پراید حتی با وجود ایربگ و ABS در این خودرو برتری دارد.

شیشه بالابر برقی

شاید امروز خنده‌دار به نظر برسد اما آن زمانی که دوو سیلو عرضه می‌شد، داشتن ۴ دکمه شیشه بالابر برقی چراغ‌دار برای خودرویی در رده ۴۰۵ بسیار جذاب بود. موضوعی که در سیلو و سمند به چشم می‌خورد و در ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دیده نمی‌شد. همین حالا نیز در قیاس با پراید و تیبا این موضوع یک مزیت به شمار می‌رود. در مورد چراغ‌ها هم باید بگوییم که مثلا دکمه‌های شیشه بالابر در خودروی رده بالاتری چون مزدا ۳۲۳ مجهز به چراغ نبودند.

استهلاک پایین زیربندی و جلوبندی

زیربندی و جلوبندی این خودرو به ادعای بسیاری از تعمیرکاران نسبت به خودروهای فرانسوی دوام بیشتری دارد و با یک تعمیر اساسی و تعویض قطعات مشکل‌دار با نمونه‌های اصلی می‌توان حتی گاه تا ۵ سال نیز بدون خرابی از آن بهره برد.

در برگیرندگی صندلی‌ها

صندلی‌های سیلو شاید در قیاس با ۴۰۵ و سمند راحتی کمتر داشته باشند اما در مقایسه با پراید و تیبا راحت‌تر هستند و حین عبور از پیچ‌ها دربرگیرندگی بهتری دارند و از بدن سرنشین حین ورود به پیچ‌ها محافظت بهتری به عمل می‌آورد. دربرگیرندگی این صندلی‌ها بی‌تردید نسبت به پژو ۲۰۶ نیز برتر است و حتی شاید از سمند و ۴۰۵ در پیچ‌ها بهتر باشد.

نحوه تعویض دنده عقب

در سیلو برای اینکه دنده عقب را انتخاب کنید باید یک شستی نصب شده روی اهرم دنده را به سمت بالا بفشارید و آن را جای دنده یک جا بزنید. چنین ترفندی در حقیقت در راستای کاستن از وزن جعبه دنده و تسهیل تعویض دنده یک به عقب صورت گرفته و یکی از ظرایف مهندسی در این خودرو به شمار می‌رود.

سیستم تعلیق نرم

تعلیق خودروهای ساخت کمپانی دوو کاملا از سیستم مک‌فرسون در جلو و چند جناغی در عقب بهره می‌برند و به علت استفاده از کمک فنرهای بسیار نرم (مخصوصا در مقایسه با محصولات خانواده پژو ۴۰۵) و فاصله محوری کشیده، سواری بسیار نرم و راحتی را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. معمولا کسانی که سواری با این خودرو را تجربه می‌کنند، نرمی آن را در حرکت می‌ستایند.  

جنس داشبورد

پلاستیک داشبورد این خودرو با تریم اصلی طوسی از آن دست بخش‌هایی است که مشخصه یک خودرو دهه نودی آسیایی محسوب می‌شود. استفاده از قطعات ارزان قیمت پلاستیکی با ظاهر قابل‌قبول و حتی کیفی از این بخش نمایی دلچسب ساخته است. پلاستیکی که آشکارا نسبت به رقبای داخلی کیفیت بهتری دارد و حتی در نسخه‌های دست دوم نیز اگر اتفاق ویژه‌ای برای آن نیفتاده باشد، قابل قبول و استفاده خواهد بود.

کلام آخر

برای خریدن دوو سیلو به جای پراید فقط باید اهل گشت و گذار در بازارهای قطعات یدکی باشید. اما اگر چنین خودرویی را به جای یک پژو ۴۰۵ سرپا انتخاب کرده‌اید با وجود همه مزیت‌ها باید بگوییم بهتر است کمی بیشتر تحقیق کنید. به هر حال دوو سیلو خودرویی قدیمی و از رده خارج است و بی‌تردید مشکلات بیشتری در برابر یک ۴۰۵ خواهد داشت که در مقاله ای جداگانه معایب دوو سیلو را بررسی کردیم اما هنوز هم برتری‌هایی نسبت به برخی خودروهای صفرکیلومتر هم‌رده قیمتی دارد که نمی‌توان به سادگی از آنها چشم پوشید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

36 دیدگاه ها برای "مزایای دوو سیلو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Amin
مهمان

سلام میخاستم بدونم دوو اسپرو مدل ۹۴ با ۳۰۰ تا کار خوبه واسه خرید البته اینم بگم کارشناس مشکلی از ماشین پیدا نکرد

محسن
مهمان

دوو عشقه فقط باید دوو سوار باشی بفهمی دوستان چی میگن

محسن
مهمان

سلام به همه دوستان عزیز
فقط اینو بگم باید دوو سوار باشی بفهمی دوستان چی میگن
دوو عشقه لذت رانندگی با دوو با هیچ ماشینی عوض نمیکنم البته ماشینهایی چون پژو و سمند و ۲۰۶

محسن
مهمان

با سلام خدمت دوستان عزیزم
فقط باید دوو سوار باشی تا بفهمی دوستان چی میگن فقط یکبار سوار بشید اونوقت اگه عاشقش نشدید

علی
مهمان
دوو سیلو یه ماشین بسیار عالیه سواری نرم طراحی بیرون جذاب . استهلاک بسیار کم با دوام بودن و کم خرج بودن ! . و کولر بی نظیر بخاری خوب !. تنها ایراداتی که داره طراحی کابین جذاب نیست! متریال داشبورد میتونست بهتر باشه ! . و فضای کم پا که با عوض کردن صندلی حل میشه و ناراحت بودن صندلی در طولانی مدت ! . آخرین ایرادی که میتونم ازش بگیرم نبود نسخه ی ۱۶ سوپاپ در ایران ! . دیگه به غیر این موارد که ذکر کردم ایراد دیگه ای نداره!. تازه یه سری از ایراداتشو میشه حل… بیشتر
مرتضی دانش
مهمان

من قبل از سیلو پژو ۴۰۵ داشتم به خاطر کارم زیاد تو جاده میرم بعد از یه جریانی با معرفی یکی از دوستام سیلو خریدم باور کنید وقتی برای اولین بار نشستم پشت سیلو تازه فهمیدم ماشین چیه تو جاده هرچی ماشین به پستم میخوره رو باهاش میگیرم اصلا معلوم نمیشه داری ۱۶۰ تا سرعت میری البته اینم بگم به خاطر شتاب و نرمی بی نظیرش زیاد جریمه شدم جوری که اگه نگاه روی کیلومتر نکنی محاله بفهمی سرعتت بالاس

مرتضی دانش
مهمان

سیلو مال ۲۴ سال پیش زیر پامه هنوز حرف برای گفتن داره بین داخلی ها چی میگی بنده خدا از پشت زنه با پراید زد به ماشینم تا فرمونش جم شد. خدا رو شاهده ماشین من فقط سپرش ازجای بستاش شکست اونم دارم میگم خدمتتون ماشین مال ۲۴ سال پیشه با سپر فابریک من که گفتم اگه من مردم بازم حق فروش ماشینم رو ندارید ماشین منو نگه دارید عشقه عشق فقط باید سوار بشید تا متوجه بشید ماشین چیه این آشغالهای داخلی که اسباب بازی هستند

عرفان
مهمان

سلام قطعاتش رو از کجا خریداری میکنید؟

پرویز
مهمان
بنده سیلو ۸۱ دارم از صفر نزد خودم بوده …. بسیار مقاوم نرم زیبا و کم استهلاک است .. شعار بنده نیز اینست : – این خودرو دارای سواری معادل بنز و قیمت معادل پراید است !!!!!!!!!!!!
arazkhan
مهمان

سلام دوستان
شرمنده اگه دوو سیلورو دوگانه سی ان جی کنی مشکلی میشه براش،یا اصلا براش سازگاری داره،
ممیدونم اصطلاکش پایینه و مصرف سوختش پاییه ولی میخوام گاز هم داشته باشه مشکلی پیش نمیاد؟؟؟؟

سلی
مهمان

خودروی واقعا با عشقیه نرم و خوش دست و خوش فرم و محکم