مزایای مزدا ۳ قدیمی

بروزرسانی در: پنج شنبه 29 خرداد 99 ساعت 14:35
مزایای مزدا 3 قدیمی

مزدا 3 قدیمی یکی از محبوب ترین خودروهای نسل جوان بود. خودرویی که در بازار جهانی و بازار ایران به عنوان یک خودروی اسپرت خوش قیمت شناخته می شد و ژاپنی بودن آن نوید تجربه رانندگی لذت بخش را می داد. امروز به بررسی مزایای خودروی مزدا 3 قدیمی می پردازیم.

مزدا ۳ قدیم یکی از جذاب ترین خودروهای دهه ۸۰ در ایران است. مزدا ۳ از سال ۸۶ وارد بازار ایران شد و جایگزینی برای مزدا ۳۲۳ محبوب بود که از سال ۸۵ دیگر تولید نشد. این خودرو زمانی که وارد بازار شد با چندین تیپ و کلاس قابل خریداری بود که امکاناتشان با هم فرق میکرد. این خودرو از لحاظ قیمتی در رده ی مگان ، کیا سراتوی قدیم ، زانتیا و آوانته قرار میگرفت که به خوبی توانست در کنار این رقبای قدرتمند عرض اندام کند. امروز در Z4Car  قرار است به بررسی نقاط قوت و مزایای مزدا ۳ قدیمی و دلایل موفقیت آن بپردازیم‌.

طراحی زیبا و جذاب بدنه

mazda 3 old yellow

مزدا ۳ زمانی که وارد بازار شد ، به خاطر طراحی اسپرت و جوان پسندانه ای که داشت توانست در کنار آوانته ، سراتو ، زانتیا و مگان که طراحی قدیمی داشتند خیلی خوب عمل کند و برای همین فروش آن از این خودروها خیلی بیشتر بود. مخصوصا در قشر جوان!

از طراحی بدنه هیچ ایرادی نمیتوان گرفت. چراغ های عقب ، چراغ های عرضی و کمی بزرگ هستند که صندوق عقب خودرو را کمی تپل نشان میدهند! میتوان گفت طراحی جلوی خودرو تا حدودی شبیه مزداهای اسپرت مثل rx8  و rx7 درآمده که بسیار جذاب است. میتوان گفت که یکی از مهم ترین دلایل موفقیت مزدا ۳  قدیم همین ظاهر جذاب آن است که بدون شک بهتر از رقبایش است.

mazda 3 old back

داخل کابین

کابین مزدا 3 قدیمی

وقتی در خودرو را باز میکنیم میبینیم که زیبایی های مزدا ۳ هنوز هم ادامه دارد. طراحی داشبورد و خودرو خیلی شکیل انجام شده و به نسبت آوانته ، مگان و زانتیا بهتر است و شاید در رده ی سراتو قرار گیرد. اما باز هم اگر از من بپرسید طراحی مزدا۳ شاید از سراتو هم یک پله بالاتر است. اولین چیزی که جذابیت زیادی دارد آمپر های سه تایی هستند که با پس زمینه ی سفید  و مشکی و اعداد نارنجی محیطی اسپرت را ایجاد میکنند. طراحی داشبورد به شکلی است که راننده به تمام ادوات و کلیدها دسترسی دارد و مشکلی در استفاده از آنها نخواهد داشت. نکته ی جالب این است که کیفیت خودرو بعد از اینکه حدود ۱۰ سال و یا بیشتر از عمر خودرو گذشته حفظ شده و این خود نشان میدهد که این ماشین هنوز هم یک سامورایی است!!

صندلی های مزدا ۳ به خوبی سرنشینان را در بر میگیرند اما به خاطر سواری خشک و اسپرتی که خودرو دارد ممکن است در بلند مدت کمی آزار دهنده باشند. اما صدایی که وارد کابین می شود بسیار کم است. مگر اینکه دور موتور را از ۵۰۰۰  rp m رد کنید!

امکانات و آپشن های خودرو

mazda 3 old interior

این خودرو به نسبت زمانی که وارد بازار شد آپشن های خیلی خوبی داشت. گرمکن صندلی یکی از آپشن هایی است که میتوان گفت در آن زمان هیچ ماشینی در رده ی مزدا ۳ آن را نداشت. سانروف ، سنسور باران ، سنسور نور و از همه مهمتر یک سیستم صوتی خیلی خوب که ترکیب یک ماشین جوان پسندانه را کامل می کرد. البته سیستم مزدا ۳ در آن زمان امکانات خیلی زیادی نداشت از لحاظ اینکه  usb یا aux داشته باشد. اما از لحاظ کیفیت صدا ، تعداد باندها و برندی که در باندها استفاده شده بود عالی بود و میشد با کمی شخصی سازی یک صدای خیلی خوب از سیستم مزدا ۳ قدیم گرفت. و در کل از نظر امکانات مزدا ۳ در رده ای بالاتر از رقبای خود قرار می گیرد و جدید و به روز بودن خودش را به رخ می کشد.

موتور و گیربکس

mAZDA 3 OLD

برگ برنده ی دوم مزدا ۳ در لیست امروز ما موتور و گیربکس آن است. موتور و گیربکس مزدا ۳ قدیم از هماهنگی بی نظیری برخوردار است. که این هماهنگی باعث میشود قدرت موتور به خوبی از طریق گیربکس به چرخ های جلو انتقال داده شود و در نهایت شتاب صفر تا صد ۹ ثانیه ای برای این خودرو به دست آید. که میتوان گفت این صفر تا صد در رده ی زانتیا قرار میگیرد و از بقیه رقبا نیز بهتر است. واکنش پدال گاز به عملکرد راننده بسیار سریع است و همین باعث میشود که فضای اسپرتی که پشت آمپر و عقربه ها  هم میبینیم خیلی جذاب تر باشد. صدای موتور هم بسیار خوب است. هرچند که تا دورهای بالا وارد کابین نمیشود اما وقتی که صدای موتور را میشنویم متوجه میشویم که سیستم اگزوز خودرو هم خیلی خوب کار شده و تجربه ی یک رانندگی خیلی خوب را به ما می دهد. در کنار همه ی اینها فرمان مزدا ۳ یک فرمان تند و  تیز است و خیلی نرم و راحت میتوان با آن رانندگی کرد و خودرو در کل هندلینگ بینظیری دارد. هندلینگی که از یک مزدای اسپرت انتظار میرود.

ایمنی

mazda 3 crash test

در بحث ایمنی باید یک جداسازی صورت گیرد. آوانته و زانتیا از لحاظ ایمنی اصلا در حد این خودرو نیستند و باید کنار گذاشته شوند. مخصوصا زانتیا که با یک ستاره ی ایمنی اصلا قابل اطمینان نیست! اما مگان و سراتوی قدیم میتوانند تا حدی با این خودرو رقابت کنند اما باز هم از لحاظ امکاناتی که در این خودرو به کار رفته باید گفت مزدا ۳ بالاتر است. مزدا ۳ شش ایربگ دارد به همراه abs و  ebdکه میتوانند به نسبت سن خودرو امکاناتی ایمنی کافی باشند. در کل مزدا ۳ یک خودروی قابل اطمینان است و می توان مطمئن بود بعد از سرعت و شتاب خوبی که از آن گرفتیم به راحتی میتوانیم آن را متوقف کنیم.

سواری عالی

mazda 3 old sedan

همانطور که قبلا گفتیم مزدا ۳ یک سواری خیلی خوب است. این سواری خوب را مدیون سیستم تعلیق خوب ، موتور گیربکس هماهنگ و فرمان خوب آن است اما چیزهای دیگری هم وجود دارد که این خودرو را بهتر میکند. این خودرو در مقایسه با سراتو خودروی نرم تری محسوب میشود و از مگان کمی خشک تر است. به خاطر اینکه مگان یک خودروی خانوادگی است و باید ویژگی نرم بودن را داشته باشد. اما مزدا ۳ با اینکه خودرویی اسپرت است از سراتو کمی نرم تر است. با اینکه گفته میشود ارتفاع خودرو کم است اما مشکل خاصی در عبور از سرعتگیر ها ایجاد نمیشود. ارتفاع کم خودرو در پیچ ها میتواند بسیار موثر باشد و به هندلینگ خودرو  کمک کند. در کل باید گفت سواری مزدا ۳ بسیار دلنشین و لذت بخش است که اگر یک بار پشت فرمان این خودرو بنشینید متوجه میشوید که چقدر خوروهای ژاپنی اسپرت سواری لذت بخشی دارند.

نتیجه گیری

mzada 3 sedan old

نتیجه ای که از این متن میتوان گرفت این است که مزدا ۳ قدیم خودرویی با ارزش خرید بالاست. خودرویی که شاید علی رغم خوبی هایی که دارد ایراداتی مثل کم بودن فضای کابین و یا جلوبندی حساس به ضربه های جاده را هم داشته باشد. اما این خودرو لیست کاملی از خوبی ها دارد و این باعث میشود که بدی های آن دیده نشوند و ارزش خرید بسیار بالایی در رده ی قیمتی خود داشته باشد. ارزش خریدی به مراتب بیشتر از آوانته با طراحی قدیمی و مگان با شتاب ضعیف!

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

11 دیدگاه ها برای "مزایای مزدا ۳ قدیمی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سینا
مهمان

عالی و بی نظر، صد تا به ماشینای بی اصالت و ناایمن چینی و ایرانی – که به مراتب هم از مزدا سه گرونترن- می ارزه. یه ژاپنی که نمیدونه تعمیرگاه کجاس، با هندلینگ بی نظیر سر پیچ ها، شتاب عالی و کیفیت ساخت بالا.

عرفان
مهمان

در کل امنیت مزدا بالاست ماشینی جوان پسند عالیه بد ازش نگین بهش نمی‌چسبه

عرفان
مهمان

سلام دوستان گلم
مزدا ۳ درسته قدیمی شده ولی اصالت خودش از نظر قیمت و کیفیت و امانت نسبت به تارا و شاهین و دنا پلاس حفظ کرده این سه تا ماشین قیمت فضایی دارن ولی پای مزدا ۳لذت مزدا ندارن

عرفان
مهمان

سلام خدمت تمام دوستان گلم مزدا ۳با وجود مدل پایینه ولی اقتدار کلاس خودش حفظ کرده از همه لحاظ فنی شتاب و قیمت از شاهین و تارا و دنا پلاس سر تره تاج سره نسل خودرو سازی ژاپن عالیه

بهرام آریازادگان
مهمان

نوشته بودید سیستم صوتی AUXنداره . اتفاقا داره و بخاطر اینکه در دسترس سرنشین عقب هم قرار بگیره به همراه یک پریز فندکی ۱۲ ولت داخل محفظه زیر دستی وسط صندلی جلو قرار داره .

سینا
مهمان

کجاس من نگرفتم کجا رو میگی

محمد
مهمان

بسیارماشین خوبیه من دوسش دارم. هندلینگ بسیار خوببی داره اابته کسی که ماشین باز هست میفهمه ۲۲۰راه میره واسه جاده های ایران بسه

M
مهمان

آقا گل گفتی واقعا . ۴ ساله یه ۸۸ تیپ ۳ رو دارم خداوکیلی هر شب لحطه شماری میکنم صبح بشه برم تو پارکینگ ببینمش و باهاش برم سرکار. از سفر ها هم نگم برات که اصلا نمیفهمی کی میرسی. هر چی لز خوبیهاش بگم کم گفتم

مهدی
مهمان

داداش ، فک کنم بیشتر از ۱۰ سال از ازدواجت گذشته که واسه دیدن مزدات لحطه شماری میکنی !
مبارکت باشه امیدوارم با خونواده محترمت شاد و سلامت باشی . بد نیست یکمم صحبتهای خانومت رو هم گوش کنی . یا حداقل وسط حرفاش یه آها یا عه ، بگو .

مهمان
مهمان

حالا این بنده کجا کجای متنش نوشته بود که ازدواج کرده ؟ پیش گویی کردی :))
شاید مجرد باشه

آرش
مهمان

طرف شب خواب مزدا میبینه