معایب دوو ماتیز

بروزرسانی در: جمعه 29 فروردین 99 ساعت 21:14
معایب دوو ماتیز

دوو ماتیز یکی از ارزان‌قیمت‌ترین خودروهای موجود در کشورمان محسوب می‌شود که با توجه به شرایط آشفته حال حاضر بازار داخلی، به گزینه‌ای برای برخی از مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. به همین منظور در این مطلب قصد داریم به بررسی معایب دوو ماتیز پرداخته و مشکلات این خودروی کوچک را با نگاهی دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

دوو ماتیز یک محصول شناخته شده و جذاب از شرکت کره‌ای دوو است که از اواخر دهه نود میلادی وارد بازارهای جهانی شد. این خودرو در ایران توسط کرمان موتور و در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ الی ۱۳۸۳ به تولید می‌رسید. دوو ماتیز محصولی جلوتر از زمان خود بود که در ابتدا توسط مصرف‌کنندگان مورد تمسخر قرار گرفت، اما به تدریج لیاقت خود را ثابت نموده و حتی پایه‌گذار تولید خودروهای مختلفی شد. تولید دوو ماتیز در ایران پس از ورشکست شدن شرکت دوو و خرید آن توسط جنرال موتورز متوقف شده و بازار در انحصار نمونه مشابه چینی یعنی ام وی ام ۱۱۰ قرار گرفت.
دوو ماتیز در زمان تولید با خودروهای کوچک شهری بازار نظیر پراید و رنو پی کی رقابت می‌کرد. کیفیت ساخت قابل قبول، مصرف سوخت کمتر و فضای جادار کابین از جمله مزایایی بودند که این خودرو کوچک کره‌ای را در برابر رقبای وطنی برتر جلوه داده و باعث می‌شدند تا معایب دوو ماتیز کوچک شمرده شود. با این حال خروج زودهنگام دوو ماتیز از خط تولید بازار را در انحصار رقبای وطنی اش قرار داد و اندکی بعد نیز ام وی ام ۱۱۰ با تکیه بر خوش‌نامی دوو ماتیز توانست سهمی را در بازار داخلی به خود اختصاص دهد.
عرضه دوو ماتیز و موفقیت آن در بازار سبب شد تا برای مدتی سگمنت هاچ‌بک‌های کوچک شهری به محبوبیت برسد و خودروسازان اقدام به عرضه محصولات مختلفی در این سبک کنند. امتیاز دوو ماتیز توسط جنرال موتورز خریداری شد و بعدها شورولت اسپارک براساس آن طراحی و ساخته شد. چینی‌ها نیز چری QQ یا ام وی ام ۱۱۰ را براساس آن تولید کردند. سایر خودروسازان نیز پس از آن اقدام به عرضه محصولاتی نظیر هیوندای i10 و میتسوبیشی میراژ در این کلاس خودرویی کردند.
ماتیز در حال حاضر یکی از ارزان‌قیمت ترین خودروهای بازار است و با توجه به شرایط پیش آمده به گزینه خرید برخی از مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. به همین منظور در این مطلب از سایت Z4CAR قصد داریم به بررسی «معایب دوو ماتیز» پرداخته و مشکلات این خودروی کوچک را با نگاهی دقیق مورد بررسی قرار دهیم. اگر مایل به شناخت بیشتر ماتیز هستید، در ادامه با ما همراه شوید.

قدرت محدود پیشرانه

پیشرانه دوو ماتیز

ماتیز یک هاچ‌بک کوچک شهری است، بنابراین انتظار نمی‌رود تا دوو یک پیشرانه قدرتمند را برای آن در نظر گرفته باشد. موتور این خودرو تنها ۰.۸ لیتر حجم داشته و سه سیلندر دارد. ۵۲ اسب‌بخار قدرت و ۶۹ نیوتن‌متر ارقام خروجی این پیشرانه هستند که برای وزن ۸۳۵ کیلوگرمی خودرو کافی به نظر می‌رسند اما هنگامی که خودرو قصد عبور از سربالایی‌ها را دارد یا آن‌که با چهار سرنشین در خیابان‌ها حرکت می‌کند، ضعف قوای فنی ماتیز به خوبی مشهود است.
به طور کلی می‌توان گفت که ماتیز برای عبور و مرور در خیابان‌های صاف و مسطح شهری ساخته شده و به هیچ عنوان نباید از آن برای معابر پر پیچ و خم استفاده کرد. قوای فنی ضعیف که یکی از نخستین معایب دوو ماتیز به شمار می‌آید، موجب شده تا بسیاری خرید پراید و رنو پی کی را به این خودرو ترجیح دهند، هر چند که دو خودرو یاد شده نیز چندان قدرتمند برآورد نمی‌شوند.

سیستم تهویه ضعیف

فضای کابین دوو ماتیز

یکی دیگر از معایب دوو ماتیز که به طور مستقیم از ضعف قوای فنی آن نشات می‌گیرد، ناتوانی سیستم تهویه در خنک کردن کابین است. این مساله با توجه به تابستان‌های گرم ایران، یکی از مشخصه‌های مهم در تصمیم‌گیری‌های مصرف‌کنندگان ایرانی است و توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند.
متاسفانه کمپرسور کولر دوو ماتیز بسیار ضعیف است و از سوی دیگر موتور کم‌حجم و کوچک این خودرو نیز قادر به پاسخگویی نیاز سیستم تهویه نیست. در نتیجه اگر مالک دوو ماتیز هستید بهتر است تا به دنبال راهکارهای بهتری برای خلاص شدن از گرمای شدید تابستان باشید، چرا که کولر این خودرو قادر به خنک کردن شما نخواهد بود.

سیستم تعلیق نه چندان مطلوب

تعلیق دوو ماتیز

سیستم تعلیق دوو ماتیز با توجه به سبک خودرو چندان پیشرفته نیست و تایرهای خودرو نیز جزو کوچک‌ترین تایرهای موجود در بازار هستند. بنابراین توصیه می‌شود تا هنگام رانندگی با دوو ماتیز از تغییر مسیرهای ناگهانی اجتناب ورزید، چرا که نه سیستم تعلیق و نه تایرها توانایی انجام مانورهای سخت را ندارند و از سوی دیگر وزن اندک بدنه نیز کمکی به تعادل آن نمی‌کند.
از سوی دیگر سیستم تعلیق دوو ماتیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع بازوهای دنباله‌ای استفاده می‌کند. دوو سعی داشته تا سیستم تعلیق جلو و عقب خودرو را مستقل از یکدیگر طراحی کند اما با توجه به اینکه ماتیز خودرویی اقتصادی است، در عقب از ارزان‌ترین مدل سیستم تعلیق مستقل استفاده شده است. به همین دلیل سواری دوو ماتیز در عقب بسیار خشک بوده و سرنشینان را آزار خواهد داد.

دسترسی دشوار به قطعات و خدمات

وضعیت خدمات دوو ماتیز

یکی از مهم‌ترین معایب دوو ماتیز که در مورد سایر خودروهای دوو نظیر اسپرو و سیلو نیز صدق می‌کند، دشواری دسترسی به قطعات یدکی و خدمات فنی این خودرو است. بیش از یک دهه است که دوو ماتیز دیگر به تولید نمی‌رسد و با توجه به قطع همکاری‌های دوو با ایران به علاوه آشفتگی اوضاع شرکت کره‌ای، تامین قطعات یدکی برای محصولی نظیر ماتیز بسیار مشکل خواهد بود.
مشکل در تامین لوازم دوو ماتیز تنها به قطعات فنی محدود نمی‌شود و حتی لوازم ظاهری این خودرو نیز به سختی قابل دسترسی هستند. به همین سبب مشاهده یک دوو ماتیز با ظاهری رنگ باخته و بدنه‌ای آسیب دیده چندان دور از انتظار نیست.

کلام آخر

دوو ماتیز زمانی یکی از خودروهای جالب بازار بود که مشتریان بسیاری برای خرید آن در جنب‌و‌جوش بودند، اما در حال حاضر کمتر مصرف‌کننده‌ای آمادگی مواجهه با دردسرهای نگهداری یک خودرو سالخورده کره‌ای را دارد. رقبای پر تیراژ دوو ماتیز نظیر محصولات خانواده پراید و ام وی ام ۱۱۰ در دوران غیبت این خودرو به خوبی بازار را اشباع کرده‌اند و از سوی دیگر تقاضای جهانی برای خرید هاچ‌بک‌های کوچک شهری نیز رو به افول است.
در نتیجه می‌توان گفت شرایط کنونی بازار به گونه‌ای است که تقاضای چندانی برای دوو ماتیز وجود ندارد و در صورت خرید، برای فروش آن به دردسر برخورد خواهید کرد؛ از این رو خرید دوو ماتیز به مصرف‌کنندگان ایرانی در شرایط فعلی توصیه نمی‌شود. در پایان اگر نظری در رابطه با دوو ماتیز یا مطالب درج شده در این مقاله دارید، می‌توانید نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبین سایت Z4CAR به اشتراک بگذارید.

نویسنده: سعید رنجبر

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

63 دیدگاه ها برای "معایب دوو ماتیز"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
علی
مهمان

سلام
کولر این ماشین که خیلی خوبه
بدنش دوبل مثل چکشه من باهاش تصادف شدید کردم خندم گرفت از پژوی بدبختی که له شد
کمی گلگیرهاشو باد بدین لاستیک پهن تر بندازین و کمی فنرهارو کوتاهتر کنین یه منجیل هم بزارین که نرم بمونه بعد تعادل رو متوجه میشین با این ماشین جمع و جور
فرمون عالی جلوپای جادار
دفعه بعد سوار پراید شدین فاصله ی پیشانیتون رو با وجب بگیرید
عزرائیل رو میبینید
فاصله ی ماتیز رو هم ببینید
اگر کمی پیگیر باشید و به ماشین برسید با یه هزینه ی خوب یه ماشین خوب سوار میشین

سجاد
مهمان

سلام دوست عزیز.من میخام ماتیز بخرم .لطف میکنید بهم بگی چه کارایی روش انجام بدم که کیفیتش بالاتر بشه

امیر
مهمان

داداش منجیل چی هس من تازه خریدم

مهران
مهمان

منجیل فنر رو سرچ کن.

محمد
مهمان
تقریبا ۸۰ ٪ اشتباه میکنید … بنده خودم ماکسیما ۸۶ دارم ولی یک سالی هست که ماتیز هم خریدم به دلیل مصرف بالای ماکسیما …. خوب تعلیقش که خشکه اونم دلیلش اینه که چون عرض ماشین کمه اگه نرم تر از این طراحی میکردند سر پیچ یا مانور ناگهانی چپ میکرد هرچند که با همین تعلیق زیاد تعادل نداره ولی کابین نسبت به بدنه جادار . طراحی داشبرد نسبت به سال تولید عالی کولر عالی ( که شما گفتید ضعیفه ) خدایی کولرش یخچال بدون دستکاری ترمزش در حد خودش خوب جمع میکنه ( چون مشکل ترمز در این سری… بیشتر
Hanan
مهمان

آدرس یا شماره تماس دارین ازشون که خرید کنیم چون اهواز واقعا گرونه وسایل

کیان
مهمان

سلام بله من دارم همه وسایلش هم داره. چند ساعته هم میرسونه بدستت. با یک تلفن. آقای بدیعی دزفول.
۰۹۱۶۳۴۳۱۵۰۴

وحید
مهمان

سلام شما قطعات ش رو از کجا تهیه میکنید ؟

محمد
مهمان

۱۸ کیلومتری کرج میخرم ارزون ارزون فراوون از پرایدم ارزون تر بود

سجاد
مهمان

سلام.شماره ای دارین ازشون.که بصورت آنلاین خرید کنم بفرسته

بابایی
مهمان

سلام لطف بفرمایید. ادرس لوازم ماتیز که فرمودین کرج هست بذارید ممنون میشم

سورمه
مهمان

میشه لطفاً آدرس دقیق بدین بهم؟ممنونم.من کرجم

عبای
مهمان

والا منم دوساله ماتیز دارم خیلی راضیم ..فقط برای من کولرش خرابه
لطفا”آدرس لوازم یدکی رو به این شماره ارسال کنید چون میخوام کمک فنر بخرم …۰۹۳۰۴۰۰۸۲۸۶ …ممنون

Mj
مهمان

سلام ماتیز تو سر بالایی ضعیفه؟
بخرم یه روز بخوام بفروشم خریدار هست؟
وسیله هاش گیر میاد؟
خلاصه چطور ماشینیه؟

علیرضا
مهمان

خیر تو سربالایی از پراید قوی تره چون گیربکسش از موتورش بزرگتره

مریم
مهمان

سلام. ماتیز ماشین بسار عالی هست. من خودمم دارمش. تنها ایرادی که وارده بهش اینکه تو پیچ ها زیاد نمیشه روش حساب کرد همین.

ثریا
مهمان

سلام.نو ماتیز رو نمیشه الان پیدا کرد درسته؟ خرید این ماشین با مدل ۸۱ یا ۸۲ رو پیشنهاد میدید؟

سهیل
مهمان

واقعا نویسنده این مقاله کارشناس خودرو هست؟
من از سال ۸۱ ماتیز دارم و کاملا راضی هستم ازش.
اینکه موتور ۸۰۰ سی سی ضعیف هست هیچ شکی توش نیست اما کارشناس مربوطه مثل اینکه کاربرد این نوع ماشین هارو نمیدونه.
کولر ماتیز فوق العاده قوی هست هندلیگ خیلی خوبی داره و اصلا قابل قیاس با خیلی از خودروهایی که در کشور تولید میشه نیست. و کاملا تحت کنرل هست. لوازم اون هم بسیار ببشتر از خودروهای چینی تولید روز قابل دسترس هست

فریبا
مهمان

سلام.بلخره ماتیز خوبه یا بده.بخریم یا نخریم.من تازه بفکرافتادم بااین گرونیا بقول بعضی دوستان جز ماتیز و رنوو چیزدیگه م مگه میشه خرید واقعا؟من تازه بافروش لوازم خونه و گرفتن رهن خونه و ایناها میخام اگه خدابخواد و۱۲امام وقسمت بشه و سنگی نندازه کسی بگیرم.توروخدا درست راهنمایی م کنین.مرسی

آرش
مهمان

برای راهنمایی خواستید تماس بگیرید حتما کمک می کنم

آرش
مهمان

ماتیز ماشین عالی هست واقعا قابل مقایسه با پراید و پی کی نیست هم امکانات هم کلاس و هم راحتی ولی ماشین قدیمی باید بگردی و سالمش را پیدا کنی چند نکته خیلی مهمه ماشین شاسی خورده و داغون بنزش را هم نگیر که هیچوقت درست نمیشه ، من یک بیرنگش را دارم واقعا عشقه، قطعاتش بعد این همه سال ، از تولیدهای بی کیفیت وطنی بهتر کار می کنه

همایون
مهمان

سلام.سال۸۷ ماتیز مدل ۸۱ خریدم.تا به حال فقط تعمیرات جزعی مانند دینام و پمپ بنزین داشتم.هنوز موتور و جلوبندی را تعمییر نکردم و سالم است.۱۸۰۰۰۰ کاکرده و کولر خوبی هم داره.برای داخل شهر واقعا با صرفه و خوبه.

حسن
مهمان

عالیه ماتیز ۵ساله دارم بارکشی میکنم دورایران رفتم

ترمه
مهمان

من ماتیز دارم ٢ ساله نسبت به قیمتش ماشین خیلی خوبیه و از پراید و ام وی ام مدل بالاترش خیلییی با ارزش تره و اتفاقن سیستم تهویه مخصوصا کولرش بسیار عالی و خنکه مخصوصا که کابین کوچیکه خیلی زود خنک میکنه همه اونایی که ام وی ام کارن قطعاتش رو دارن و کلن اگر پول زیادی ندارین قطعا ماتیز بهرین بجای پراید یا ام وی ام از همه مهمتر سوختش بسیاااار کم و به صرفه ست با این وضع بنزین

ماتیزبا
مهمان

من هم ماتیز سوار شدم ماشینی بسیار نرم و با تعادله . فقط سرعت پراید و ام وی ام از ماتیز کمی بهتره وگرنه ماتیز از هر دو از هر حیث خیلی بهتره و با صرفه تر .قطعاتشم در بازار فراوان .هیچ مشکلی نداره .تعلیقشم حداقل از پراید خیلی خیلی بهتره و کولر و بخاری عالی عالیه .

علی
مهمان

میشه بگید شما کجا زندگی میکنید و چه ماشینی سوار میشن .
در مورد هر ماشینی که شما مقاله نوشتید خواندم و فقط به نخرید رسیدم.
بله من هم می‌دونم با (۱میلیارد) میشه ماشین دلخواه رو خریداری کرد اما مسأله اینه که امروزه در سال ۹۹ با ۳۰ یا ۴۰ ملیون به غیر از پراید چه ماشینی میشه خرید و اینکه چه ماشینی دردسر و مصرف کمتری داره …

امیر
مهمان

اینایی که این مقالات رو مینویسن قطعا از وارد کنندگان و تولیدکنندگان خودروهای آشغال چینی دستمزد میگیرن ، واگرنه چیزی عیان اینکه ماشین برند و با اصالتی مثل دوو کجا و ماشین بی پدر مادری مثل ماشینای چینی کجا اینا قطعا میخوان خودروهایی مثل فولکس گل ، انواع دوو ، فیات سی نا، مزدا ۳۲۳ ، کیا ریو ، هیوندای ورنا ، پروتون ویرا ، و خیلی از نام های خوش آوازه رو که هنوزم مثه ساعت دارن کار میکنن رو از چشم مصرف کننده میندازن تا آشغالای چینی رو تحمیل کنن و تو ذهن مردم بکارن

nila
مهمان

وای مُردم از خنده
من هم موافقم واقعا چرا تهش میرسیم به نخریدن
لطفا یه خودرو خوب معرفی کن
چون تازه گواهی گرفتم که مناسب من باشه

علی
مهمان

حداقل یه بار سوار ماشین بشید و باهاش رانندگی کنید، بعد مقاله بنویسید.

ثریا
مهمان

سلام. این ماشین الان نو تو بازار اصلا نداره؟ دوستانی که ماتیز دارن، الان خرید ماشین های مدل ۹۱ یا ۹۲ رو پیشنهاد میکنید؟

AMiR
مهمان

WOMAN ☕

Hanan
مهمان

تا سال ۸۱ بیشتر تولید نشده