نقد و بررسی نیسان پیکاپ

بروزرسانی در: جمعه 17 اردیبهشت 00 ساعت 03:42
نقد و بررسی نیسان پیکاپ

اوایل دهه ۹۰ بود که نیسان تصمیم گرفت که کم کم وارد بازار پیکاپ تراک ها بشود آنجا هم خودی نشان بدهد. این شد که تصمیم گرفت با استفاده از شاسی نیسان اکسترا یک پیکاپ دوکابین بسازد و اسم آن را نیسان فرونتیر گذاشت. وقتی که سال ۱۹۹۷ نیسان این کار را کرد ان زمان پارس خودرو به عنوان یکی از زیر مجموعه های شرکت سایپا ارتباط خوبی با نیسان داشت و همان سال ها بود که تصمیم گرفت رونیز را هم وارد بازار کند، این شد که نیسان فرانتیر با نام نیسان پیکاپ از سال ۱۳۸۰ وارد بازار ایران شد.  در این مقاله از مقالات سایتz4car  به برسی نیسان پیکاپ دوکابین و مقایسه آن با رقبا می پردازیم، تا اخر این مقاله با من همراه باشید .

طراحی ظاهری و بدنه

نیسان پیکاپ

وقتی که از بیرون به این خودرو نگاه می کنیم کاملا مشخص است که با یک خودرو دهه ۹۰ طرف هستیم .یک طراحی ساده بدون هیچ ظرافت یا نواوری!  طراحی این خودرو خیلی ساده است و از هر زاویه که به آن نگاه می کنیم هیچ نکته خاصی به چشممان نمی آید اما واقعیت این است که در بسیاری از مواقع زیبایی درسادگی است و این خودرو علارغم ساده بودنش زیباست و نمی شود ایراد خاصی از طراحی اش گرفت. در نمای جلو شاهد چراغ های مستطیل شکلی هستیم که در کنار جلو پنجره کوچک باعث شده سپر خودرو خیلی بزرگ به نظر بیاید. در نمای بغلی درب ها خیلی ساده طراحی شده اند  و درب عقب از درب جلو به شکل محسوسی کوچک تر است  که این به دلیل فاصله محوری خودرو است. در عقب خودرو می بینیم که طرح ساده ادامه داشته اما خب واقعیت این است که در پیکاپ ها خیلی طراحان دستشان باز نیست که بخواهند دستکاری خاصی  انجام بدهند و معمولا در pickup truck  ها نمی بینیم که چراغ های عقبشان خیلی زرق و برق خاصی داشته باشد. فضای بار نیسان پیکاپ فضای کاملا مناسبی ارائه می کند و از انجایی که این خودرو برای کمپینگ، افرود و طبیعت گردی ساخته شده وجود همپین فضای باری کاملا مورد انتظاراست  و البته یک برگ برنده مناسب برای این  خودرو محسوب می شود. به طور کلی در بخش طراحی باید گفت طراحی اش با معیار های امروزی هیچ هم خوانی ندارد اما با توجه  به این که رقیب مستقیم داخل بازار ندارد و آن ها هم در همین وضع هستند  نمی شود این را ایراد تلقی کرد هر چند که این خودرو پتانسیل بسیار زیادی برای تغییرات و شخصی سازی دارد.

داخل کابین

نمای داخل نیسان پیکاپ

داخل کابین نیسان پیکاپ که می نشینیم طرح مشابه ای با نیسان رونیز را میبینیم. بسیای از قطعات پیکاپ با نیسان رونیز مشابه هستند و انگار توی رونیزی نشسته ایم که قسمت پشتش فقط تغییر داشته است.طراحی خودرو همان طراحی دهه ۹۰ ساده و بدون زرق و برق هست اما از لحاظ کیفتی واقعا خوب است.  کیفیت متریال استفاده شده داخل نیسان پیکاپ راضی کننده است و طی سال ها افت کیفیت، پارگی یا ترک خوردگی روی ادوات داشبورد دیده نمی شود که این می تواند نسبت به رقبای چینی اش مزیت باشد. فضای  کابین در قسمت جلو مناسب است  و می شود دو نفر بزرگسال به راحتی داخل ان جا بگیرند والبته صندلی این خودرو هم در قسمت جلو متصل به هم بوده که فضا را بیشتر می کند اما در قسمت عقب  فضای خیلی خوبی ازین خودرو نمی بینیم  و خیلی  مناسب برای مسافت های طولانی نیست،  دقت بکنید که این خودرو خودروی مسافرتی نیست و یک خودروی تفریحی است و برای این کار ساخته شده که شما از شهر به بیرون از شهر بروید و تفریح بکنید  و خیلی نمی شود مثل خودرو های سدان  روی راحتی آن  حساب کرد.  برای همین بیشتر بهتراست که این خودرو دو نفر جلو و دو نفر عقب بنشینند و برای مسافت نسبتا کوتاه استفاده شود .از لحاظ اپشنی نیسان پیکاپ اپشن خاصی واقعا ندارد اما بسیاری از مالکان میتوانند به سلیقه خودشان روی ان اپشن هایی نصب بکنند و اپشن های خوبی هم به روی ان قابل نصب است.

فنی و موتور

پیشرانه نیسان پیکاپ

می رسیم به بخش فنی و موتور که یکی از برگ های برنده اصلی این خودرو در مقابل رقبایش است.نیسان پیکاپ در اوایل با یک موتور ۲.۴ لیتری ۱۵۰ اسب بخاری که ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور دارد که این گشتاور را با چهار چرخ بوده به بازار امد. این پیشرانی دقیقا همان پیشرانه ای بود که روی نیسان رونیز استفاده شد. چند سالی که گذشت و بخاطر محدودیت های محیط زیستی مجبور شدند که این خودرو را یورو۴ بکنند و توانش به طور مخصوصی کاهش یافت و به ۱۳۵ اسب بخار و ۱۹۷ نیوتون متر گشتاور رسید.روی کاغذ نیرو و گشتاور نیسان پیکاپ به نسبت یک موتور۴ سیلندر خوب است و البته برای کاربردی که دارد مناسب به نظر میاید. نیسان پیکاپ تقریبا توی ۱۲ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ می رسد که برای همچین خودرویی خیلی خوب است و می شود روی ان حساب باز کرد.نیسان پیکاپ موتوری دارد که بسیار کم استهلاک است ودوام بالایی دارد و از نظر تامین قطعات نیاز نیست که اصلا نگران باشید بخاطر اینکه این خودرو سالهاست  توی بازار هست و قطعاتش در همه جای کشور حضور دارد.

تست رانندگی

نمای عقب نیسان پیکاپ

تست رانندگی را با نیسان پیکاپ توی مسیر خاکی شروع می کنیم. نیسان پیکاپ استارت نسبتا پر سرو صدایی دارد که این مودر می تواند بخاطر حجم موتورش یا بخاطر عایق بندی ان باشد  اما هر چه که هست  شروع کار پر سرو صدا است. دنده های خودرو خیلی خوب جا میروند و البته کنار دنده اصلی هم دنده کمک وجود دارد که حالت دو دیفرانسیل سنگین، دو دیفرانسیل سبک،خلاص و تک دیفرانسیل را دارد  که می توانید با توجه به شرایط انتخابش بکنید. شتاب اولیه این خودرو خیلی خوب است و بخاطر ان که گشتاور خودرو  در دور پایینی تولید می شود، هرجایی که بخواهیم از یک مانعی عبور بکنیم پیکاپ ما را تنها نمی گذارد و خیلی خوب از این موانع عبور می کند. زاویه ورود خروج پیکاپ عالی است و در شیب زنی ها اصلا نمی بینیم که سپر خودرو گیر کند و این یه مزیت خیلی خوب توی افرود است. سواری خودرو واقعا نرم نیست سواری خشکی دارد و مخصوصا قسمت عقب کوبش می بینیم اما ما با یک ماشین افرود طرف هستیم و نباید از یک ماشین افرود انتظار داشته باشیم  که سواری ازرا رو به ما بدهد! فرمان خودرو نرم است، زاویه دید راننده خوب است و ایینه های بزرگ به ما کمک می کند که با این خودرو راحت تر رانندگی بکنیم. توانایی افرود خودرو خیلی خوب است شاسی مستقل خودرو توی شرایط بد خیلی خوب عمل می کند و واقعا منعطف است و می شود توی افرود خیلی روی این خودرو حساب باز کرد.

جمع بندی

اگر قرار باشد زیر ۵۰۰ میلیون تومان خرج بکنیم ،یک خودرو افرود بخرید که بتوانید توی طبیعت گردی کمپینگ و تفریحاتتان از ان استفاده بکنید و از طرفی این خودرو خرج زیادی بابت استهلاک و قطعات هم رو دستتان نگذارد و  مصرف سوخت منطقی هم داشته باشد نیسان پیکاپ می تواند گزینه مناسبی باشد. در این رنج قیمت رقیب های ان می توانند وینگل  یا کاپرا باشند که هم  از لحاظ بازار دست دوم و هم از لحاظ توانایی افرود و هم از لحاظ کیفیت متریال نمی توانند با این خودرو رقابت بکنند، البته به یاد داشته باشید که نیسان پیکاپ حتی نتوانسته است فقط یک ستاره ایمنی هم از یورو انکپ دریافت کند!

نویسنده و عکاس: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar