بررسی هیوندای آوانته

بروزرسانی در: جمعه 21 آذر 99 ساعت 22:17
بررسی هیوندای آوانته

هیوندای آوانته یکی از اولین دست پخت های کرمان موتور و گامی مهم برای حضور کره ای ها در کشور بود. این خودرو تا اوایل دهه 90 در بازار وجود داشت و امروز به بررسی کامل آن می پردازیم.

حدودا سال ۸۳ بود که کرمان موتور تصمیم گرفت یک سری از خودروهای کره ای را وارد بازار کند و موفقیت کره ای هارا در دهه ی ۸۰ تکرار بکند. اولین تلاش این شرکت برای وارد کردن کره ای ها به بازار ایران هیوندای ورنا و هیوندای آوانته بود. خودروهایی که به ترتیب در بازار جهانی با نام اکسنت و الانترا شناخته می شوند. این خودروها از سال ۸۳ تا سال ۹۱ در بازار ایران مونتاژ یا تولید می شدند و تقریبا محبوب بودند. امروز درZ4Car به بررسی هیوندای آوانته میپردازیم.

هیوندای آوانته از سال ۸۴ وارد بازار ایران شد و تا سال ۹۱ در بازار به شکل صفر کیلومتر وجود داشت پس اگر قرار است که این خودرو را تهیه بکنید آخرین مدلی که می توانید بخرید مدل ۹۱ است.

طراحی بدنه

بزرگ ترین ایراد هیوندای آوانته این است که در سالی وارد بازار شد که طراحی داخلی و بیرونی اش شاید ده سال قدیمی تر از طراحی مورد نظر در آن سال  بود! طراحی هیوندای آوانته یک طراحی کاملا ساده است و به نظر می آید که با یک خودروی دهه نودی آمریکایی مثل فورد موندئو طرف هستیم. طراحی خودرو هیچ جذابیتی ندارد و اگر قرار باشد به زیبایی نمره بدهیم آوانته اصلا نمی تواند نمره ی قابل قبولی بگیرد. طراحی جلوی خودرو کاملا ساده است و جلو پنجره طرح مشکی و با حاشیه کروم دارد که باز هم مارا یاد خودروهای آمریکایی دهه ۹۰ می اندازد البته آمریکایی ها همیشه در خودرویشان از کروم کاری زیاد استفاده کردند. طراحی بغل خودرو کاملا ساده است و دستگیره ها همرنگ بدنه اند البته با زهی که همرنگ بدنه نیست. در طراحی عقب خودرو چراغهایی شبیه به مرسدس بنز وجود دارد که نسبتا می توان گفت طراحی عقب آوانته جذاب تر از جلوی آن است ولی به طور کلی طراحی خیلی ساده ای دارد و در مقابل رقبای زیبایی مثل مزدا ۳ ممکن است کم بیارد و مورد پسند واقع نشود.

طراحی داخلی

ساده و قدیمی بودن طراحی آوانته تا داخل کابین آن هم کشیده می شود. طراحی داخل آوانته هم مثل یک خودروی دهه نودی است و جذابیت خاصی ندارد. از آنجایی که این خودرو آپشن های زیادی هم ندارد ممکن است داخل کابین حوصله ی شما سر برود. پس زمینه ی نور سیستم صوتی و پشت آمپرها آبی اند و رنگ ملایمی دارند. داخل کابین آوانته نسبتا جا دار است و برای خانواده های ایرانی از این لحاظ می تواند گزینه ی خوبی باشد اما به دلیل اینکه این خودرو از نظر آپشن خیلی خوب نیست و طراحی قدیمی هم دارد نمی توانیم به داخل آن نمره ی قابل قبولی بدهیم چون گزینه های پر آپشن تر و جدیدتری مثل مزدا۳، سراتو قدیم یا حتی مگان وجود دارند.

پشت فرمان آوانته

رسیدیم به تنها جایی که آوانته می تواند کل نظر شما را برگرداند. وقتی پشت فرمان آوانته می نشینیم، برای چند لحظه باید چشم هایمان را ببندیم، دنده را روی ۱ بگذاریم و حرکت بکنیم. شتاب هیوندای آوانته واقعا عالی است. این خودرو یک موتور دو لیتری دارد با ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتون متر گشتاور به چرخ های جلو می رساند. زمانی این خودرو در بازار بخاطر شتاب بی نظیر خود به ماکسیمای کوچک معروف بود.  آوانته هم در نمونه ی دنده دستی و هم اتوماتیک شتاب خیلی خوبی دارد. با مدل دنده دستی این خودرو شتاب صفر تا صد  زیر ۹ ثانیه ثبت شده که در این رده می تواند یکی از بهترین ها باشد. توان فنی خودرو نیز عالیست. در گیربکس دستی مشکلی بابت تعویض دنده ها نیست و دنده ها خیلی نرم تعویض می شوند. در مدل اتوماتیک، شتاب کمتر است اما گیربکس در عین قدیمی بودن عملکرد خوبی دارد و به نسبت بعضی از رقبایش بهتر است. اگر بخواهیم در همین رده مقایسه بکنیم، گیربکس مگان کمی خنگ است و گیربکس آوانته نسبت به آن باهوش تر است! اما به نظر ما هنوز مزدا۳ عملکرد هماهنگی بین گیربکس و موتورش بهتر از آوانته است اما به هر حال آوانته از لحاظ توان فنی جزو بهترین هاست و در شتاب در رقابت تنگاتنگ با مزدا۳ شاید جایگاه بهتری داشته باشد.

نتیجه گیری

 در رده ی قیمتی که آوانته وجود دارد، مزدا۳ وجود دارد که طراحی خیلی جذاب تر و آپشن های بیش تری دارد. در کنار آن سراتو قدیم است که طراحی نسبتا بهتری دارد و رقیب اصلی آوانته شاید مگان باشد؛ مگان که از لحاظ طراحی با کمی ارفاق بهتر از آوانته است اما در عمل  از لحاظ فنی خیلی ضعیف تر از آن عمل می کند. در این بین باید در این رده ی قیمتی بگوییم اگر جوان هستید سراتو و مزدا ۳ گزینه ی مناسب تریست، اگر خودرو را برای خانواده میخواهید بین مگان و آوانته بیشتر مقایسه بین ظاهر و توان فنیست: اگر ظاهر خودرو برایتان مهم تر است و سواری نرم تری می خواهید مگان مناسب تر است اما اگر خانواده هستید، سفرهای طولانی می روید، در سربالایی می روید و اهل شتاب هستید آوانته گزینه ی بهتریست.

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar