نقد و بررسی هیوندای توسان ۲۰۰۷-۲۰۱۰

بروزرسانی در: یکشنبه 24 اسفند 99 ساعت 13:05
نقد و بررسی هیوندای توسان 2007-2010

هیوندای کیا بعد از سال ها دوری از بازار ایران، در سال ۲۰۰۶ کم کم به بازار ایران برگشت و جای پای خودش را محکم کرد. کره ای ها بیش از حد انتظار همگان موفق شدند و در حال حاضر سهم خیلی بزرگی از بازار را برای خودشان کردند. از خودروهایی که می توان گفت در ایران بازار کراس اورها را داغ کردند هیوندای توسان و اسپورتیج بودند. این دو خودرو با پلتفرم و مشخصات فنی یکسان اما با دو چهره ی متفاوت در بازار ایران حضور پیدا کردند و بازار کراس اوور ها را در ایران پایه ریزی کردند. در این مقاله از سری مقالات Z4Car به بررسی تخصصی هیوندای توسان ۲۰۰۷-۲۰۱۰  می پردازیم و در حین بررسی آن را با رقبای چینی خودش مقایسه می کنیم. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه

هیوندای توسان 2007-2010

طراحی ظاهری و بدنه هیوندای توسان نسل قدیم دقیقا مشابه هیوندای سانتافه مدل ۲۰۰۲ است. یک طرح کاملا ساده و در عین حال بدون نقص خاصی که به چشم بیاید. ابعاد خودرو مناسب است و به نظر می آید وقتی که هیوندای در حال طراحی این خودرو بوده کاملا دنبال یک خودروی شاسی بلند جمع و جور با استفاده ی شهری بوده است. طول خودرو حدود ۴.۴ متر است بنابراین بابت پارک کردن و رانندگی در شهرهای شلوغ مشکل خاصی نخواهیم داشت. چراغهای جلو طرح ساده ای دارند و این سادگی تا بغل و حتی پشت خودرو هم ادامه پیدا کرده است. اگر بخواهیم درباره ی طراحی آن نظر دهیم، طراحی اسپورتیج از توسان زیباتر است و  می توان آنرا یک پله بهتر از توسان دانست. در مقابل رقبای چینی هم طرح توسان کمی قدیمی است اما این به این معنی نیست که طرح زیبایی ندارد. توسان زیباست اما از المان های طراحی روز پیروی نمی کند و در عین سادگی زیباست.

داخل کابین و آپشن ها

نمای داخل هیوندای توسان 2007-2010

داخل کابین هیوندای توسان، اولین چیزی که به چشم ما می آید افت نکردن کیفیتش علیرغم گذشت این همه سال از تولیدش است. کیفیت متریال داخل هیوندای توسان خیلی خوب است و خودش را طی سال ها خوب حفظ کرده است. خودرویی که ما امروز در اختیار داریم تریم کرم رنگ دارد که مستعد لک و کثیفی است اما بخاطر نگهداری خوب، می بینیم که خیلی هم از رخ نیفتاده و خوب مانده است. در مورد طراحی داخل هیوندای توسان باید گفت که باز هم مثل طراحی بیرونی آن کمی قدیمی شده است و به روز نیست. شاید زمانی که این خودرو به بازار آمد طراحی قابل قبولی بود اما الان در سال ۲۰۲۱ نمی شود طراحی آن را زیبا دانست اما به طور کلی هرچیزی که راننده نیاز دارد نزدیک خود پیدا می کند و این باعث می شود که دسترسی به کلیدها آسان باشد. هیوندای توسان ۶ ایربگ در ۱۰ نقطه دارد و توسط سازمان ان اچ تی اس اِی تست شده و ۵ ستاره ی ایمنی دارد بنابراین با یک خودروی کاملا ایمن طرف هستیم. فضای داخلی کابین خیلی مناسب است و صندلیهای نرم توسان به خوبی مارا در بر می گیرند.

هیوندای توسان 2007-2010

در توسان قدیمی سانروف، سنسور نور و باران، گیربکس تیپ ترونیک، چنجر ۶ تایی، کروز کنترل، صندلی های برقی ۴ جهته، کنترل پایداری، سیستم چهار چرخ محرک، تهویه خودکار و سیستم صوتی ۶ اسپیکره دیده می شود که با توجه به سن خودرو مناسب هستند. داخل کابین توسان جادار، با کیفیت و با طراحی نه چندان زیبا است.

فنی و موتور

پیشرانه هیوندای توسان 2007-2010

هیوندای توسان قدیمی موتور ۲.۷ لیتری ۶ سیلندر دارد که با موتور هیوندای کوپه، هیوندای سانتافه و کیا اسپورتیج مشترک است و از این بابت خیال مارا درمورد تامین قطعات این خودرو راحت می کند. این موتور ۶ سیلندر میتواند ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند و از آنجایی که این خودرو ۲ دیفرانسیل است، این نیرو و گشتاور را به ۴ چرخ می رساند. از لحاظ فنی هیوندای توسان را میشود خودروی قابل قبولی دانست که البته توضیحات تکمیلی آن را در بخش تست رانندگی خواهیم گفت.

تست رانندگی

هیوندای توسان 2007-2010

وقتی که با هیوندای توسان شروع به حرکت می کنیم اولین چیزی که بنظر می آید این است که سواری آن به نسبت خودروهایی مثل تویوتا پرادو دو در و سوزوکی گرندویتارا نرم تر است. این یک مزیت است که هیوندای توسان از آن بهره مند است و سواری آن به نسبت چیزی که انتظار داریم نرم تر است. فرمان خودرو خیلی نرم است و از همه مهمتر دید راننده نسبت به اطرافش خیلی خوب است و در رانندگی های شهری به کمک ما می آید. شتاب خودرو حدود ۱۱ ثانیه است که با توجه به اینکه این خودرو یک خودروی اسپرت نیست کاملا راضی کننده است و در شتاب گیری ها شما را نا امید نمی کند. مصرف سوخت خودرو حدود ۱۰ تا ۱۲ لیتر در سیکل ترکیبی است که با توجه به ۶ سیلندر بودنش عدد مناسبی است. ابعاد کوچک خودرو نیز همان طور که در قسمت طراحی گفتیم اینجا به کار شما می آید و در شهر، شما با یک خودروی جمع و جور طرف هستید که هیچ مشکل و نگرانی بابت پارک کردن در مکان های شلوغ نخواهید داشت. به طور کلی سواری هیوندای توسان لذت بخش است که می توان آنرا یک پله بالاتر از رقیبش یعنی سوزوکی گرندویتارا و چندین پله بالاتر چینی های هم قیمت خودش دانست.

مقایسه: چینی صفر بخریم یا هیوندای توسان؟

در این مقاله علاوه بر توضیحاتی که در مورد خود هیوندای توسان می دهیم می خواهیم بگوییم که خرید چینی صفر بهتر است یا خودرویی مثل هیوندای توسان یا سوزوکی گرندویتارا یا خودروهای کره ای و ژاپنی دیگر که کارکرده هستند.؟؟

۱.اصالت برند تولید کننده

اولین مزیتی که این خودروها نسبت به خودروهای چینی دارند این است که توسط کمپانی معتبر تری ساخته شده اند و این خود یک پوئن مثبت است. خرید خودرویی که در کل جهان شناخته شده است منطقی تر از خودرویی است که ناشناخته است.

۲.توانایی آفرود

تقریبا میتوان گفت ۹۵ درصد چینی هایی که در بازار هستند تک دیفرانسیل جلو هستند و از سامانه ی ۴چرخ محرک بی بهره اند. این باعث می شود که این خودروها هیچ توانایی خارج جاده ای نداشته باشند و عملا در خارج جاده با یک خودروی سواری فرقی نداشته باشند اما خودرویی مثل هیوندای توسان با سامانه ی دو دیفرانسیل میتواند خارج از جاده هم حرفهایی برای گفتن داشته باشد.

۳.توانایی فنی

هیوندای توسان با یک موتور ۶ سیلندر بدون سامانه ی توربوشارژر، ۱۷۵ اسب بخار قدرت ایجاد میکند. این قدرت را برخی از چینی ها حتی با سامانه ی توربوشارژ هم نمی توانند تامین کنند و یادمان نرود که نگهداری یک خودروی توربو شارژ خیلی سخت تر از یک خودرو با سیستم تنفس طبیعی است.

۴.کیفیت

از لحاظ کیفی و متریال استفاده شده همانطور که دیدید این خودرو بعد از ۱۰-۱۲ سال، افت کیفیت خاصی نداشته اما چینی هایی را در بازار می بینیم که بعد از ۲ سال دچار افت کیفیت و آسیب های جدی مخصوصا داخل کابین شدند. بنابراین خودروهای کره ای و ژاپنی دوام بیشتر و کیفیت بهتری دارند.

نتیجه گیری:

اگر میخواهید در میانه ی بازار خودروی شاسی بلند تهیه بکنید، توانایی آفرود برایتان مهم است، خودرویی می خواهید که کیفیت نسبتا خوبی داشته باشد، سواری خوبی به شما ارائه دهد و از همه مهم تر ساخت یک برند معتبر تر باشد هیوندای توسان ۲۰۰۷-۲۰۱۰ گزینه ی مناسبی برای شماست. اگر از طراحی هیوندای توسان خوشتان نمی آید می توانید دقیقا همین مزایا را در کیا اسپورتیج تجربه بکنید. اگر خودرویی می خواهید که خیلی شهری نباشد و بیشتر برای آفرود استفاده بکنید سراغ سوزوکی گرندویتارا بروید و در نهایت اگر هیچکدام از اینها برایتان مهم نیست و صرفا یک خودروی صفر میخواهید که گارانتی داشته باشد میتوانید سراغ چینی های صفر در همین بازه ی قیمتی بروید!

نویسنده و عکاس: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی هیوندای توسان ۲۰۰۷-۲۰۱۰"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد
مهمان

راهنمایی شما حرف نداشت

z4car
مدیر

سلام محمدجان
خوشحالیم که این نقد و بررسی براتون مفید واقع شده
موفق باشید