نقد و بررسی ام‌ وی‌ ام X22 به همراه تجربه رانندگی

بروزرسانی در: سه شنبه 25 دی 97 ساعت 14:06
نقد و بررسی ام‌ وی‌ ام X22 به همراه تجربه رانندگی

ام‌ وی‌ ام X22 یک کراس‌اور کوچک است که در کشور سازنده با نام چری تیگو 2 شناخته می‌شود. این خودرو از پلت فرم مشترکی با ام‌وی‌ام 315 بهره می‌برد و درواقع نسخه ارتفاع یافته این هاچبک کوچک به شمار می‌رود.

در طی چند سال گذشته بازار کراس‌اوورهای کشور هرروز گرم‌تر شده و خریداران بیشتری را به‌سوی خود جذب می‌کند. در این میان اغلب برندهای موجود در کشور، سعی دارند با عرضه هرچه بیشتر محصولاتی متنوع، زیبا و مدرن در این کلاس خودرویی، سهم بیشتری از این بازار پر تقاضا داشته باشند.
در نمایشگاه پکن سال ۲۰۱۶، کمپانی چری از کراس‌اووری کوچک به نام چری تیگو ۲ رونمایی کرد که در همان سال نیز،  این محصول را به بازار چین عرضه نمود. در سال ۹۶ شرکت مدیران خودرو (تنها نماینده رسمی محصولات چری در ایران) چری تیگو ۲ را با نام تجاری ام‌ وی‌ ام X22 راهی بازار ایران کرد. هم‌اکنون این خودرو در دو مدل دنده دستی و اتوماتیک و در ۶ تیپ مختلف به بازار عرضه می‌شود که همگی آن‌ها از مشخصات فنی یکسانی برخوردار بوده، اما ازلحاظ امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی باهم تفاوت دارند. اگر قصد خرید X22 را دارید با تیم بررسی تخصصی Z4CAR همراه باشید تا از تمامی مزایا و معایب این خودرو آگاه شوید.

طراحی ظاهری


MVM X22

ام‌ وی‌ ام X22 یک کراس‌اوور کوچک شهری است که براساس رده‌بندی جهانی در سگمنت J قرار می‌گیرد و در واقع این خودرو کوچک‌ترین شاسی‌بلند کمپانی چری محسوب می‌گردد که به بازار ایران واردشده است. جالب است بدانید، پلتفرم‌هایی که توسط شرکت چری مورداستفاده قرار می‌گیرند، از تنوع کمی برخوردار بوده و اغلب محصولاتی که از این کمپانی در ایران حضور دارد، تنها بر اساس سه پلتفرم شکل‌گرفته‌اند! دراین‌ بین ام‌وی‌ام X22 نیز از این قاعده مستثنی نبود‌ه و پلتفرم استفاده‌شده در آن متعلق به ام‌وی‌ام ۳۱۵ است که در رده هاچبک‌های جمع‌وجور شهری قرار دارد.
طراحی ظاهری این خودرو مخصوصا در نمای جلو، بی‌شباهت به ام‌ وی‌ ام X33 S نبوده و دلیل این شباهت استفاده از زبان مشترکی به نام Life in Motion است که در طراحی هردو این محصولات از آن استفاده‌شده است. در نمای جلویی X22 چراغ‌های بزرگ و زاویه‌داری وجود دارند که می‌توانند نظر هر بیننده‌ای را به خود جذب کند. این چراغ‌های زیبا در ترکیب با جلوپنجره اسپرت و سپر حجیم X22 باعث خلق نمایی کاملا تهاجمی و جوان‌پسند شده است. در نمای جانبی تمامی مشخصه‌های لازم برای یک خودروی کراس‌اوور به چشم می‌خورد که ازجمله آن‌ها می‌توان به فلاپ‌های تیره‌رنگ روی رکاب و گلگیرها، باربند سقفی کوچک و گلگیرهای حجیم اشاره کرد که جلوه خاصی را به این بخش از خودرو بخشیده است. به جرات می‌توان گفت نمای عقب ام‌ وی‌ ام X22 یکی از نقاط ضعف این خودرو محسوب می‌شود؛ زیرا برخلاف طراحی اسپرت و هیجان‌انگیزی که تا اینجا کار شاهد آن بودیم، نمای پشتی این خودرو کاملاً ساده و ناهماهنگ با سایر بخش‌ها ساخته ‌شده است که بی‌شک با دیدن طراحی این بخش از X22، تصویر ام‌وی‌ام ۳۱۵ برای شما تداعی خواهد شد. درمجموع باید گفت طراحی کلی ام‌ وی‌ ام X22 نسبت به سایر کراس‌اوورهای چینی موجود در بازار تا حدودی جذاب و مدرن بوده و در این بخش باید به این کراس‌اوور کوچک نمره قبولی داد.

طراحی داخلی و امکانات رفاهی


ام وی ام X22

با نگاه به فضای داخلی کابین X22 اولین نکته‌ای که توجه شما را به خود جلب می‌کند، تم مشکی نارنجی موجود در فضای داخلی این خودرو است. ترکیب رنگ مشکی موجود در داشبورد و صندلی‌ها، با نوار نارنجی‌رنگ اطراف برخی ادوات داخلی (دور خروجی‌های هوا، دور دسته‌دنده و حاشیه بالایی سیستم تهویه هوا) باعث خلق نمایی زیبا و جوان‌پسند شده است که شباهت زیادی به نمای داخلی ام‌ وی‌ ام X33 S دارد. در مدل اتوماتیک EX که در اختیار ما قرار داده‌شده بود صندلی‌ها، فرمان و پنل درب‌ها از جنس چرم بوده که حس خوبی را به راننده و سرنشینان این خودرو القا می‌کرد. داشبورد X22 طراحی جذاب و ارگونومیکی داشته که در ساخت آن از پلاستیک فشرده استفاده‌شده است، البته برخی از قسمت‌ها نیز با روکشی نرم شبیه به فیبرکربن پوشیده شده‌اند که زیبایی این بخش را دوچندان کرده است. فضای سرنشینان در بخش جلویی این خودرو بسیار مناسب بوده، به‌طوری‌که راننده و سرنشین جلو از هر حیث احساس راحتی خواهند کرد، اما متأسفانه در ردیف عقب X22 فضای بسیار کمی در نظر گرفته‌شده است که تقریبا فقط برای کودکان مناسب خواهد بود! همان‌طور که در بالا هم ذکر شد صندلی‌های این خودرو از جنس چرم بوده و از راحتی و ارگونومی خوبی برخوردارند؛ حتی بخش میانی این صندلی‌ها از رویه خاصی ساخته‌شده‌اند تا میزان تعریق سرنشینان را به حداقل برساند. یکی از نکات جالبی که در کابین X22 وجود دارد و کمی سخت است که به آن عادت کنید، حالت خاص عقربه‌های سرعت‌سنج و دورشمار موتور است که به‌صورت مرسوم و دوار نبوده و عقربه‌ها به‌صورت خلاف جهت هم حرکت می‌کنند. در نمونه اکسلنت اسپرت AT که در اختیار ما قرار داده‌شده، امکانات رفاهی مناسبی وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به مانیتور ۸ اینچی لمسی، کروز کنترل، سانروف برقی، سیستم نمایش دهنده اطلاعات خودرو، کلیدهای تنظیم کروز کنترل و سیستم صوتی روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار و... اشاره کرد که برای یک خودروی چینی در این رنج قیمت مناسب به نظر می‌رسد. درمجموع باید گفت که فضای داخلی X22 شاید چندان جادار نباشد، اما از طراحی و کیفیت خوبی نسبت به رقبایی همچون لیفان X60 و چانگان CS35 برخوردار بوده که باعث می‌شود با در نظر گرفتن امکانات متنوعی که در این خودرو به‌کاررفته است بتوان به‌ بخش داخلی X22 نمره قبولی داد.

مشخصات فنی


ام وی ام X22

ام‌ وی‌ ام X22 در دو مدل AT و MT به بازار عرضه می‌شود که هرکدام از این دو مدل دارای سه تیپ معمولی، اسپرت و اکسلنت اسپرت هستند. تمامی تیپ‌های نام‌برده شده، از پیشرانه یکسانی بهره می‌برند و تفاوت آن‌ها در تجهیزات و نوع گیربکسی (دستی یا اتوماتیک) است که به آن مجهز شده‌اند. در زیر کاپوت ام‌وی‌ام X22‌ پیشرانه‌ای چهار سیلندر با حجم دقیق ۱۴۹۷ سی‌سی قرار داده‌شده است که دارای سیستم DVVT بوده و توان تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.
همانند سایر کراس‌اوورهایی که در این کلاس قرار دارند X22 نیز به‌صورت FWD بوده که وظیفه انتقال نیروی تولیدی پیشرانه به چرخ‌های جلو، بر عهده یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک خواهد بود. گیربکس به‌کاررفته در این خودرو برخلاف سایر هم‌وطنان چینی از نوع CVT نبوده و کمی متفاوت به نظر می‌رسد. ناگفته نماند مانند آنچه در محصولات جدید مدیران شاهد آن هستیم، برای گیربکس به‌کاررفته در X22 نیز ۲ نوع حالت رانندگی SPORT و ECO در نظر گرفته‌شده است، اما متأسفانه هیچ اثری از قابلیت تیپ‌ترونیک به چشم نمی‌خورد که مطمئناً برای رانندگانی همچون نگارنده این مقاله که علاقه زیادی به استفاده از قابلیت تیپ‌ترونیک دارند کمی آزاردهنده خواهد بود. ناگفته نماند دو حالت دنده ۲ و دنده‌سنگین L نیز برای این خودرو در نظر گرفته‌شده که در زمان رانندگی در جاده‌های لغزنده و ناهموار کمک بزرگی به راننده می‌کنند.
یکی از نقاط منفی این خودرو کشش و بازده پایین پیشرانه آن است که باعث می‌شود خریدارانی که علاقه‌مند به رانندگی‌های پرهیجان هستند، اسم X22 را از لیست انتخابی خود خط بزنند؛ متأسفانه وضعیت تا جایی بحرانی است که تاکنون هیچ شتابی برای X22 از سوی کمپانی مادر اعلام‌نشده است؛ اما تست‌هایی که توسط تیم Z4CAR در شهر تهران انجام گرفت، مشخص کرد که X22 باوجود دو سرنشین می‌تواند در عرض ۱۴.۵ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد؛ بنابراین همان‌طور که گفته شد، این شتاب برای خودرویی در رنج قیمتی ۶۰ تا ۷۰ میلیون بسیار ضعیف به نظر می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی اعلام‌شده برای نمونه‌های دنده‌اتوماتیک ۶.۱ لیتر است، ولی در عمل ما شاهد مصرفی در حدود ۷ لیتر بودیم که این مسئله باعث می‌شود ام‌ وی‌ ام X22 گزینه‌ای مناسب برای کسانی باشد که مصرف سوخت بهینه مهم‌ترین معیارهایشان برای انتخاب یک کراس‌اوور است؛ البته نباید فراموش کرد که سبک رانندگی و افزایش یا کاهش‌های ناگهانی سرعت می‌تواند تأثیر بسزایی در مقدار مصرف سوخت هر خودرو بگذارد.

سیستم تعلیق


X22

یکی از نقاط قوت ام‌ وی‌ ام X22 سیستم تعلیق آن به‌حساب می‌آید که از عملکرد نسبتاً خوبی برخوردار‌است. شرکت چری برای بخش تعلیق این کراس‌اوور کوچک، از سیستم مستقل مک فرسون با فنر پیچشی در جلو و سیستم چندگانه کششی در عقب استفاده کرده است که باعث شده X22 نسبت به سایر هم‌رده‌های خود از پایداری و فرمان پذیری بهتری برخوردار باشد. این سیستم تعلیق بر روی جاده‌های صاف عملکرد نسبتاً خشکی از خود نشان می‌دهد، اما در جاده‌های ناهموار و پرپیچ‌و‌خم عملکرد نرمی داشته که بسیار فراتر از حد تصور ما برای یک کراس‌اور چینی بود؛ به‌طوری‌که در تمام طول مسیر کابین X22 در پایداری و آرامش قرار داشت و لاستیک‌های خودرو تماماً به سطح جاده چسبیده بودند. این خودرو حدود ۱۹ سانتی‌متر از سطح زمین فاصله دارد که ارتفاع بسیار مناسبی برای یک کراس‌اوور شهری به نظر می‌رسد، سایز رینگ‌ها و لاستیک‌هایی (۲۰۵/۵۵ R16) که برای این خودرو انتخاب‌شده کمی مناسب‌تر از سایر محصولات چینی است، اما همچنان برای گشت‌وگذار در طبیعت و جاده‌های ناهموار چندان مناسب به نظر نمی‌رسد و قطعاً شما برای چنین شرایطی به لاستیک‌هایی پهن‌تر و بزرگ‌تری نیاز پیدا خواهید کرد.
ناگفته نماند با تعویض لاستیک‌های استاندارد X22 با نمونه‌های کره‌ای یا ژاپنی می‌توانید، شاهد عملکرد نرم‌تر و کم صداتر این خودرو بر روی جاده‌ باشید و از این طریق به لذت سواری با این کراس‌اوور چینی بیفزایید.

ایمنی


ام وی ام X22

طبق ادعای شرکت چری، X22 تاکنون موفق به پشت سر گذاشتن ۲۰۰ تست مختلف شده که نتیجه آن دریافت ۱۰۰ گواهینامه مختلف در بخش ایمنی و کیفیت بوده است! اما در کمال تعجب شاهد این هستیم که هیچ اطلاعاتی مبنی نتایج تست‌های ایمنی انجام‌شده بر روی این خودرو حتی در سایت‌های مرجعی همچون سایت شرکت سازنده (چری) یا بنیاد ایمنی خودروهایی چینی (C-NCAP) به چشم نمی‌خورد که کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد!
از بحث ستاره‌های ایمنی که گذر کنیم درباره تجهیزات ایمنی X22 باید گفت که این خودرو از تجهیزات ایمنی متوسطی برخوردار بوده که از میان آن‌ها می‌توان به ترمزهای دیسکی مجهز به سیستم ABS و EBD، دو عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سنسور و دوربین دنده‌عقب، هشدار برخورد از عقب، قفل مرکزی، ایموبلایزر و... اشاره نمود. یکی دیگر از ضعف‌های ایمنی X22، نبود سامانه کنترل پایداری (ESP) است که برای خودرویی در این رنج قیمت کمی عجیب به نظر می‌رسد و این کمبود در زمان رانندگی در جاده‌های لغزنده به‌خوبی نمود پیدا خواهد کرد.

تجربه رانندگی با X22


X22

پس از بررسی بخش‌های مختلف این کراس‌اوور چینی اکنون زمان رانندگی با آن فرارسیده است، پس از نشستن بر روی صندلی‌های راحت X22، به‌صورت دستی اقدام به تنظیم آن نمودیم، استارت زده و دنده را در حالت D قرار می‌دهیم. برای دستیابی به تجربه‌ای هیجان‌انگیزتر حالت اسپرت را فعال کرده و به‌آرامی شروع به حرکت می‌کنیم. صدای پیشرانه با بالا رفتن دورموتور در دنده‌های سنگین، به‌وضوح شنیده می‌شود اما با سبک شدن دنده‌ها از شدت این صدا کاسته شده و آرامش به کابین خودرو بازمی‌گردد. به لطف زاویه مناسب ستون‌ها و سایز بزرگ آینه‌های جانبی، تسلط خوبی نسبت به محیط اطراف داشتیم، اما آینه وسط چندان قابل‌اعتماد نبوده و دید کمی از عقب خودرو ارائه می‌داد. همان‌طور که قبلا نیز ذکر کردیم حالت خاص آمپرهای این خودرو شاید مدرن به نظر برسد، اما بسیار گیج‌کننده بوده و عادت کردن به آن سخت است. گیربکس X22 نسبت به یک کراس‌اوور چینی عملکرد رضایت بخشی دارد، مخصوصاً در حالت اسپرت که حساسیت آن نسبت به پدال گاز بیشتر شده و اگر پدال گاز را تا انتها بفشارید گیربکس سریعاً اقدام به معکوس کشیدن می‌نماید. برخلاف چهره تهاجمی و اسپرتی که از X22 می‌بینید، به‌هیچ‌وجه روی ویژگی‌های اسپرت آن حساب باز نکنید، به دلیل اینکه در بسیاری از مواقع (مخصوصاً زمان سبقت) کشش پایین پیشرانه و شتاب ضعیف آن آزاردهنده خواهد بود و حتی شاید حادثه آفرین باشد. پس از غیرفعال نمودن حالت اسپرت به‌وضوح شاهد این هستیم که گیربکس این خودرو به‌نوعی برنامه‌ریزی‌شده تا با پایین نگه‌داشتن دور پیشرانه و سبک نمودن دنده‌ها مانع مصرف بالای سوخت خودرو شود. زمان رانندگی در ترافیک‌های سنگین شهری، کامپیوتر خودرو عدد ۱۰.۵ لیتر برای مصرف لحظه‌ای سوخت نشان می‌داد که برای یک کراس اوور کوچک کمی زیاد به نظر می‌رسید!
ترمزهای دیسکی این خودرو در طول رانندگی عملکرد رضایت بخشی داشته و باعث می‌شدند که زمان رانندگی در سرعت‌های‌ بالا، نگرانی برای کاهش سرعت نداشته باشیم. سیستم تعلیق X22 در کنار فرمان الکتریکی کارآمد آن هندلینگ رضایت بخشی را فراهم کرده بود که حتی در مانورهای شدید تا حد زیادی مانع ناپایداری کابین خودرو می‌گردید.

کلام آخر


ام‌وی‌ام X22 یک کراس‌اور شهری است که به‌واسطه پلتفرم یکسانی که با ام‌وی‌ام ۳۱۵ دارد، برخی آن را در رده هاچبک‌های کراس قرار می‌دهند. با در نظر گرفتن فضای محدود کابین و حجم ۴۲۰ لیتری صندوق‌عقب، باید گفت این خودرو می‌تواند برای استفاده روزمره خانواده‌ای کم‌جمعیت که به دنبال خرید یک شاسی‌بلند کوچک هستند، گزینه مناسبی باشد. البته شاید به‌ واسطه چهره جسورانه X22 جوانان زیادی نیز جذب این خودرو شوند، اما متأسفانه باید گفت طبق تجربه تیم بررسی Z4CAR، این خودرو بر ای جوانانی که علاقه‌مند به طبیعت‌گردی بوده یا اهل رانندگی‌های پرهیجان هستند چندان جذاب نخواهد بود و مطمئنا نمی‌تواند نیازهای این‌گونه افراد را به‌طور کامل برطرف نماید.
دریک جمع‌بندی نهایی می‌توان ام‌وی‌ام ایکس ۲۲ را کراس‌اووری نسبتاً کامل و دوست داشتی دانست که در بازه قیمتی خود نسبت به چانگان CS35 و لیفان X60 امکانات بیشتر و ضعف‌های کمتری برخوردار است.

نویسنده : سعید رنجبر

عکاس : آریا محسنی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

15 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی ام‌ وی‌ ام X22 به همراه تجربه رانندگی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
شهاب
مهمان

فقط دوستانی که پای خودروهای چینی هستن و از محصولات چینی حمایت میکنن به این مسئله هم توجه بکنن خودروهای چینی افت زیادی در بازار دارد و قطعات کمتر و کیفیت خودروها هم پایین هستن یه خودرو دست دوم کره ای یا ژاپنی خیلی به صرفه تر از چینی میباشد

بهنام
مهمان

۲ سال پیش افت داشتن اما الان افت قیمت که ندارن هیچ سود زیادی هم میکنی

نحن صامدون
مهمان

داداش یه قیمت از بازار بگیر اگه ماشین باز نیستی خواهشن نطق نکن…

مهدی
مهمان

از نظر قدرت موتور و گریبکس و خدمات پس از فروش چانگان واقعا یه سر و گردن بالاتره طراحی و ظاهر هم مساله سلیقه ای است اما به نظرم من چانگان بخاطر عرض بیشتر و رینگ های بزرگتر و طراحی عقب زیباتر از x22 زیباتر هست و شرکت چانگان و هم سایپا از شرکت چری و مدیران خودرو به مراتب معتبر تر و با کیفیت تر هستند توی نظر سنجی کیفیت خودرو ها و میزان رضایت مشتری هم کاملا مشخص است که کیفیت و رضایت به مراتب بالاتری دارد.

نحن صامدون
مهمان

اره یه سایپایه و یه معتبر بودنش…

مهران
مهمان

چینی مفت نمی ارزد چون ن ایمنی دارد و ن دوام و فردا روز هم کمبود قطعات چون چین هر روز انواع خودرو یک بار مصرف و مثل اسباب بازی تولید میکند و کلی هم ب ما میخنندند درسته چین خودرو خوب هم تولید ولی ن برای بازار برای بازارهای تولید مبکنند ک دولتمردانش ب مردم خود احترام میگذارنند و پول و جان مردمانشان برایشان مهمه

نحن صامدون
مهمان

نه ایران خودرو و سایپا خوبن ….هههههههه

میثم
مهمان

حقیقتا تبلیغ کردین نه نقد و بررسی ! میتونین نظر سنجی بزارین بین x22 و چانگان .
چانگان به مراتب کیفیت ساخت بهتر و از لحاظ طراحی ظاهری و فنی به خصوص گیربکس یه سر و گردن بالاتره.

نحن صامدون
مهمان

چانگان به قدری طولش کمه که حس له شدن به آدم دست میده … موندم چطور میگین بهتره…

مهدي
مهمان

من ۴ماهه این ماشین رو گرفتم و همزمان برادرم چانگان گرفته ، الان مثل …. پشیمونم چرا چانگان نگرفتم ، فقط داخلش از چانگان قشنگ تره به گرد پای چانگان نمیرسه ….

پوریا
مهمان
دوست عزیز کاش ابتدا مقداری تحقیق میکردی و بعد شروع به نقد کردن. پلتفرم این خودرو به هیچ وجه با MVM 315 یکسان نیست، با کمی جستجو میتونید متوجه این موضوع بشید. راجع به مصرف سوخت در ترافیک هم پیشنهاد میکنم سایر خودروهایی هم که مجهز به نمایشگر مصرف لحظه ای سوخت هستن رو در همون شرایط بررسی کنید تا متوجه بشید به عدد خیلی عجیبی برخورد نکردین. هر خودرویی در دنده های یک و دو ، نیم کلاچ و ترافیک های سنگین بیشترین مصرف سوخت رو دارن که حتی از این عدد هم بیشتر هست. غیر از این دو… بیشتر
مهدی
مهمان

قیافه خوبی داره امکاناتش هم بدک نیست فقط حیف پیشرانه ضعیفی داره نمیشه روش حساب زیادی کردش