نقد و بررسی پژو پارس lx ( موتور tu5)

بروزرسانی در: جمعه 21 آذر 99 ساعت 21:08
نقد و بررسی پژو پارس lx ( موتور tu5)

پژو پارس، خودروی محبوب خانواده ها و نسل جوان که حدود بیست سالی است که مهمان سبد خرید ایرانی ها است. امروز در Z4Car به بررسی پژو پارس ال ایکس تی یو فایو می پردازیم.

پژو پارس یکی از خودرو های بسیار محبوب ایران خودرو می باشد که از سال ۱۳۷۹ تولید آن در کشور ما آغاز شده است. این اتومبیل با الهام از پژو ۴۰۶ و بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است و به عنوان فیس لیفتی برای پژو ۴۰۵ محسوب می شود. پژو پارس تا اوایل سال  ۱۳۸۲با نام پرشیا شناخته می شد اما بعد ها کارخانه ایران خودرو نام این خودرو را به پارس تغییر داد با این وجود هنوز در بازار این خودرو به نام پرشیا شهرت دارد.

پژو پارس با موتور های بسیار مختلفی در بازار وجود دارد اما امروز در z4car  ما به بررسی پژو پارس ال ایکس ، یعنی پژو پارس با موتور تی یو فایو می پردازیم. تا پایان مقاله  با ما همراه باشید!

طراحی ظاهری و بدنه خودرو

همان طور که نخست به آن اشاره شد، طراحی پژو پارس بر پایه پژو ۴۰۵ و با الهام گیری از پژو ۴۰۶ انجام شده است بنا براین دور از انتظار نیست این خودرو شباهت های نسبتا زیادی با پژو ۴۰۵ داشته باشد. در نمای بغل تفاوت خاصی بین این دو خودرو، یعنی ۴۰۵ و پارس دیده نمی شود غیر از آن که پارس دست گیره های هم رنگ بدنه دارد. در نمای جلو چراغ های پژو پارس کشیده تر و زیبا اند و طراحی خیلی بهتری نسبت به پژو ۴۰۵ دارند ضمن اینکه به نظر می رسد از لحاظ آیرودینامیکی هم وضعیت بهتری دارد. در نمای عقب مهم ترین تغییری که توجه راننده را جلب می کند، تغییر موقعیت پلاک از روی سپر عقب به روی صندوق عقب است که از قضا هم خوانی خوبی با چراغ های جدید دارد. به طور کلی باید گفت طراحی پژو پارس، طراحی است که هنوز بعد از ۲۰سال قدیمی نشده و جذابیت خود را حفظ کرده است و به راحتی امتیاز قبولی را از ما می گیرد.

طراحی داخلی و امکانات خودرو

پژو پارسی که ما امروز در اختیار داریم، پژو پارس داشبورد جدید یا داشبورد سوناتایی است که طراحی آن بسیار زیبا و چشم گیر است. این داشبورد در پژو پارس با رنگ کرم دیده می شود و می توان گفت از لحاظ زیبایی نمره قبولی را دریافت می کند. این پژو پارس نسبت به مدل های قدیمی آپشن های بیشتری دارد و این ها آپشن های واجبی هستند که باید در هر خودرو وجود داشته باشند. بر روی فرمان پژو پارس کلید های قطع و وصل تماس و کلید های کم و زیاد سیستم صوتی خودرو قرار دارد، علاوه بر آن سیستم صوتی این خودرو می تواند ای یو ایکس (aux)، فلش و سی دی را هم پشتیبانی کند که در نوع خود یک پیشرفت محسوب می شود. آینه های خودرو به همراه صندلی های کابین بصورت برقی تنظیم می شوند. همان طور که گفتیم داشبورد از لحاظ زیبایی بسیار مطلوب است منتها صدایی نسبتا آزار دهنده دارد که ما در قسمت" تجربه رانندگی" بیشتر به آن می پردازیم.

فنی و مصرف سوخت خودرو

پژو پارس ال ایکس از موتور تی یو فایو بهره می برد که این موتور ۱۶سوپاپ و  ۱۶۰۰سی سی حجم دارد و  ۱۱۰اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را به چرخ های جلو می فرستد. این انتقال توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی انجام می شود که البته پژو پارس اتوماتیک با همین موتور گیربکس چهارسرعته اتوماتیک ای ال فور هم دارد. نکته قابل توجه درباره این موتور آن است که موتور تی یو فایو یکی از بهترین موتور هایی است که در ایران می توان بر روی خودرو ها نصب کرد، یک موتور کم مصرف، کم صدا و با توان نسبتا قابل قبول است. این خودرو در سیکل ترکیبی حدودا ۷.۵ لیتر مصرف بنزین دارد که به طور میانگین ۲ لیتر کم تر از موتور های معمولی است و در بلند مدت می تواند از لحاظ هزینه ها خیلی به نفع شما باشد.

سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق پژو پارس تفاوت چندانی با سمند و پژو ۴۰۵ ندارد و می شود گفت سواری پژو پارس بیش تر شبیه ۴۰۵ است. سواری نسبتا خوبی است و به عنوان یک خودرو خانوادگی می توان روی آن حساب باز کرد.

ایمنی خودرو

در مورد ایمنی خودرو های ایرانی نمی توان حرف قاطعانه ای زد و فقط قابل حدس است چون خودرو های ایرانی  در مراجع معتبر ایمنی دنیا بررسی نشده اند. پژو  ۴۰۶در تست تصادف اروپا توانسته است دو ستاره را از آن خود کند و پیش بینی ما هم این است که پژو پارس نتواند به امتیاز بهتری از دو ستاره از  پنج ستاره برسد. پژو پارس های جدید دو عدد ایربگ،سیستم ای بی اس و سیستم ای بی دی هم دارند که البته چهار چرخ آن ها هم دیسکی است تا بتواند این خودرو یک تن و دویست کیلوگرمی را متوقف کنند.

تجربه رانندگی با خودرو

پشت فرمان پژو پارس اولین چیزی که می تواند توجه را به خود جلب کند زیبا بودن داشبورد این خودرو است. بعد از اینکه استارت را می زنیم به آرامی استارت می خورد و صدای خودرو بسیار کم است و این اولین چیزی است که در پژو پارس برای رانندگی واقعا دل نشین است که دیگر سر و صدا های آزار دهنده موتور های ۱۸۰۰را ندارد. دنده خودرو را در یک می گذاریم و حرکت می کنیم. دنده اندکی زود پر می شود و کشش مناسبی ندارد اما دنده های دو ، سه و چهار شتاب خیلی خوبی دارند و می توان گفت اگر آن را کنار یک پژو پارس موتور معمولی قرار بدهید، جلوتر خواهند بود اما دهنده پنج بیش تر برای کاهش مصرف سوخت است چون دنده چهار این خودرو تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کند.  هنگامی که با دنده پنج در سرعت مجاز  حرکت می کنیم، دور موتور در محدوده ۲ تا ۲.۵ است که این گونه مصرف سوخت بسیار کمی خواهید داشت. شتاب خودرو خوب است اما کشش به حدی که انتظار می رود نیست و اگر در جاده شیب وجود داشته باشد پژو پارس تی وی فایو ممکن است اندکی کم آورد اما این مورد محسوس و آزار دهنده نیست. فرمان خودرو هیدرولیک بوده و برقی نیست ولی به هر حال نرمی مورد پسندی دارد. دید راننده نسبت به اطراف مسیر حرکت خود مطلوب بوده که این مزیت نسبت به دید سمند بهتر است. مورد بعدی این است که گیربکس خودرو عملکرد قابل قبولی دارد و می توان گفت از گیربکسی که بر روی ۴۰۵ ها و پرشیا های قدیمی نصب بود بهتر است. دنده ها به خوبی جا می روند حتی معکوس دو به یک هم خوب انجام می شود و نیازی نیست که شما کاملا متوقف شوید. به طور کلی رانندگی با پژو پارس تی یو فایو تجربه لذت بخشی را به شما می دهد اما اگر موتور آن اندکی قوی تر بود شاید می توانستیم به عنوان مزیت به آن نگاه کنیم.

نتیجه گیری

نتیجه گیری برای پژو پارس باید به این شکل باشد که ببینیم چه رقیب هایی دارد. برای این خودرو ۴۰۵ و سمند رقیب های آن هستند. سمند سواری راحت تری نسبت به پژو پارس دارد. اما پژو پارس از لحاظ طراحی جالب تر است. از طرفی پژو ۴۰۵ شاید از لحاظ توان فنی کمی بهتر از پژو پارس باشد و اختلاف قیمت زیادی داشته باشد اما ۴۰۵ وقت بازنشستگی آن شده و کمی قدیمی می باشد. اگر خودرویی می خواهید که علاوه بر توان فنی مناسب و کم مصرف بودن کابین جاداری داشته باشد و مناسب خانواده نیز باشد پیشنهاد ما به شما پژو پارس LX TU5 است.

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

9 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی پژو پارس lx ( موتور tu5)"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
رضا
مهمان

داستان داشبورد رو پس میخواستی توضیح بدی چی شد بزرگوار !؟

رضا
مهمان

سلام
من ۲ سال است که پارس تیوفایو گرفتم . قبلا دنا داشتم البته معمولیشو. زیر پای هیچ ماشین ایرانی به پارس تیوفایو نمیرسه ………….خلاص

مازیار
مهمان

سلام
بالای متن اشاره به صدای کابین کرده بودین و گفتین تو قسمت تجربه سواری در مورد صدای کابین توضیح میدین؛ که فراموش شد.
اگه نویسنده مقاله میخونه نظرات رو لطفا جواب بده

بهنام
مهمان

تی یو فایو برای بنده سبک ۲۰۶ خوبه برای این اتاق قطعا باید موتور قویتر بکار برد.. کشش این موتور اصلا قابل قبول نیست.. البته لا هزینه چند میلیونی برای تیون کردنش اونوقت قابل قبول میشه.. البته با این وضع هر روزم از کیفیت تی یو فایو با قطعات درجه چندم چینی کم میشه وفقط اسم تی یو فایو رو یدک میکشه

میلاد
مهمان

طور کلی رانندگی با پژو پارس تی یو فایو تجربه لذت بخشی را به شما می دهد
شدیدا با این حرف شما موافقم

حسام
مهمان

با این توصیفاتی که کردین اگر فقط تجربه رانندگی را در نظر بگیریم از سمند ef7 بهتره ؟

رضا
مهمان

اصلاً نخرید سمند شاتون پلاس رو که پشیمون میشید

محمدرضا
مهمان

احسنت