ابرخودروی برقی اسپارک آوول دو رکورد جهانی را شکست

شنبه 6 خرداد 02 ساعت 15:02
ابرخودروی برقی اسپارک آوول دو رکورد جهانی را شکست

هایپرکار ژاپنی آوول در فرودگاهی در بریتانیا موفق به ثبت دو رکورد بالاترین میانگین سرعت در ۴۰۰ متر و ۲۰۰ متر شده است.

هایپرکار تمام الکتریکی اسپارک آوول که ۲.۵ میلیون پوند قیمت دارد و قرار است اواخر امسال به خریداران تحویل داده شود، دو رکورد جهانی را در کتاب گینس به ثبت رسانده است. این رکوردها بالاترین میانگین سرعت در مسافت ۴۰۰ متر و ۲۰۰ متر هستند. آوول در ۴۰۰ متر به سرعت متوسط ۳۰۹ کیلومتر بر ساعت و در ۲۰۰ متر به ۳۱۸.۸ کیلومتر بر ساعت رسیده است. این رکوردها، هایپرکار ژاپنی را در کنار ریماک نورا به یکی از سریع‌ترین خودروهای الکتریکی تاریخ تبدیل کرده‌اند.

البته ریماک با زمان ۸.۵۸ ثانیه هنوز هم سریع‌ترین خودروی الکتریکی تولیدی جهان در ۴۰۰ متر محسوب می‌شود. این هایپرکار کروات همچنین رکورد سرعت خودروهای الکتریکی را هم با ۴۱۵ کیلومتر بر ساعت در اختیار دارد. آوول رکوردهای خود را در فرودگاهی در بریتانیا ثبت کرده و این زمان‌ها توسط انجمن زمان‌بندی بریتانیا تأیید شده است. این خودرو با ۱۹۸۵ اسب بخار قدرت که توسط چهار موتور الکتریکی تولید می‌شود، به ادعای سازنده پرشتاب‌ترین خودروی جهان است. البته این فقط ادعا نیست زیرا آوول قبلاً شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۱.۷۲ ثانیه را در پیست میسانو ثبت کرده است. البته به گفتهٔ آسپارک، این هایپرکار از این هم سریع‌تر بوده و می‌تواند شتابی زیر ۱.۷ ثانیه ثبت کند.

آوول ابتدا به‌صورت کانسپت در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ معرفی شد و اولین نمایش عمومی نسخهٔ تولیدی آن سال گذشته در دبی صورت گرفت. چهار موتور الکتریکی این خودرو ۲۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند و می‌توانند آن را به حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانند. به خاطر کاهش وزن، در این ماشین از باطری‌های ۶۴ کیلووات ساعتی استفاده شده که از هایپرکارهای رقیبی مثل ریماک و لوتوس بسیار کوچک‌تر است ولی بااین‌حال گفته شده بردی تا ۴۵۰ کیلوگرم را فراهم می‌کنند. همچنین شاسی و بسیاری از قطعات آوول از فیبر کربن ساخته شده و وزن خشک را به ۱۹۰۰ کیلوگرم رسانده است.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar