اقدامات متقابل چین درپاسخ به اعمال تعرفه واردات خودرو توسط آمریکا

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
اقدامات متقابل چین درپاسخ به اعمال تعرفه واردات خودرو توسط آمریکا

ایالات متحده آمریکا که با اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر کالاهای وارداتی چین، جنگ تجاری سختی را شروع کرده است؛ به واردکنندگان ۹۰ روز فرصت داد تا درخواست خود برای محصولات مستثنی را ثبت کنند.

کمپانی‌هایی که به دنبال محصولات مستثنی خود از تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای وارداتی چین به بازار ایالات متحده آمریکا هستند، ۹۰ روز فرصت دارند تا درخواست خود را ثبت کنند. دفتر نماینده تجاری آمریکا بیان کرد که این درخواست باید تا ۱۷ مهر ماه ۹۷ در سامانه مربوط ثبت شود.

دقیقا چند ساعت پس از اعمال ۲۵ درصد تعرفه به ارزش حدود ۳۴ میلیارد دلار بر کالاهای وارداتی چین از جمله قطعات خودرو، نماینده تجاری ایالات متحده گفت که هر گونه اعطای مجوز به مدت یک سال اعتبار دارد و قابل بازگشت نیز خواهد بود.

نماینده تجاری ایالات متحده بیان کرد:

تصمیم‌گیری در مورد هر درخواست در گرو نظر دفتر تجارت آمریکا است؛ این مرجع حق دارد تصمیم بگیرد که چه کالاهایی در منابع خارج از چین در دسترس هستند، آیا ورود این کالاها به آمریکا می‌تواند آسیب اقتصادی به منافع ایالات متحده وارد کند و آیا کالای وارداتی محصول استراتژیک است؟

هنگامی که درخواستی برای مستثنی شدن از تعرفه‌های در نظر گرفته شده در سامانه www.regulations.gov ثبت شود، دفتر نماینده تجاری آمریکا تا ۱۴ روز به این درخواست رسیدگی می کند و هفت روز دیگر نیز برای رفع سوء تفاهمات و رسیدگی به شکایات در نظر گرفته می شود.

نماینده تجاری ایالات متحده گفت:

از آن‌جا که استثنای واردات طبق یک محصول صورت می گیرد، این معافیت صرف‌نظر از این که چه کسی واردکننده آن باشد، بر کل واردات آن محصول اعمال خواهد شد.

تعرفه ۲۵ درصدی ایالات متحده آمریکا بر فهرست ۸۱۸ گروه محصول، از جمله خودرو، کامیون سبک، هارد دیسک رایانه، قطعات پمپ و شیرآلات و دیودهای نوری (LED) اعمال می‌شود. در حال حاضر کمپانی‌های آمریکایی همچون اپل، والمارت و جنرال موتورز در چین فعال هستند و جنگ تجاری بین دو کشور تاثیرات زیان‌باری را در پی خواهد داشت.

اعمال تعرفه ۳۴ میلیارد دلاری بر کالاهای وارداتی از آمریکا در جواب چین به ایالات متحده بود که تاثیرات زیان باری بر کمپانی‌های صادرکننده در بازار آمریکا همچون مرسدس بنز متعلق به گروه دایملر AG، بی‌ام‌و، فورد و تسلا خواهد گذاشت. چین سالانه ۲۷۰, ۰۰۰ دستگاه خودروی سبک به ارزش ۱۱ میلیارد دلار از آمریکا وارد می‌کند. لیست خودروهایی که در چین تولید و برای صادرات به آمریکا بارگیری می‌شوند، در مقایسه با واردات چین ناچیز است که فقط شامل کراس‌اور بیوک انویژن و سدان ولوو S60 خواهد شد.

لی کیکیانگ از مقامات دولت چین گفت:

جنگ تجاری راه‌حل درستی نیست؛ چین جنگ تجاری و اعمال تعرفه را شروع نمی‌کند اما اگر در وضعیتی قرار بگیرد که مجبور شود، اقدامات متقابل را انجام می‌دهد.

هر چند دو طرف از لزوم مذاکره و رفع مخاصمه سخن می‌گویند، اما در عمل شاهد افزایش تنش‌ها در مناسبات تجاری هستیم. چین که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا را در اختیار دارد، بالاترین زیان را از اعمال تعرفه می‌بیند. با این حال کشورهایی نظیر آلمان نیز، متضرر خواهند شد. اگرچه امکان دارد آمریکا به صورت مستقیم با آلمان مواجه نباشد، اما تعرفه‌های اعمال شده به کمپانی‌های آلمانی دایملر، بی‌ام‌و و فولکس‌واگن آسیب می‌رساند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar