ساخت اولین موتور آمونیاکی دنیا در چین

یکشنبه 11 تیر 02 ساعت 09:36
ساخت اولین موتور آمونیاکی دنیا در چین

یک گروه خودروسازی در چین موفق شده است اولین موتور آمونیاکی صنعت خودرو را با ۹۰ درصد آلایندگی کمتر نسبت‌به موتورهای معمولی بسازد.

گروه خودروسازی گاک (GAC) در چین اولین موتور آمونیاکی دنیا را برای خودروهای مسافری تولید کرده است که جایگزینی پاک برای موتورهای فعلی محسوب می‌شود. آمونیاک به‌عنوان سوخت پاک برای کشتی‌ها، هواپیماها، کامیون‌ها و قطارها پیشنهاد شده اما گاک معتقد است که این ماده در صنعت خودرو نیز نقش خواهد داشت.

گاک برای بررسی فرضیه‌ی استفاده از آمونیاک در خودروها موتور احتراقی آزمایشی تولید کرد. این موتور می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا حدودا ۹۰ درصد کاهش دهد.

آمونیاک (NH3) در برخی مواقع، هیدروژن را بهتر از هیدروژن حمل می‌کند. آمونیاک در دمای محیط مایع است و به‌همین دلیل کار با آن ساده‌تر است. مایع‌بودن باعث می‌شود که به فشرده‌سازی ازطریق انرژی یا تجهیزات میعان برودتی نیاز نباشد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آمونیاک را می‌توان بدون آلوده کردن محیط زیست تولید کرد؛ اما امروزه بخش اعظم آمونیاک در فرآیندهایی که محیط زیست را آلوده می‌کنند ساخته می‌شود.

آمونیاک بسیار مشتعل است و برای انسان‌ها و تعداد زیادی از حیوانات «ماده‌ای بسیار خطرناک» محسوب می‌شود. بدین ترتیب آمونیاک با وجود تمامی مزایایش، یک‌سری معایب نیز دارد. بنزین و گازوئیل نیز معایب زیادی دارند.

در بسیاری از پروژه‌های خودروی آمونیاکی، شرکت‌ها در تلاش‌اند آمونیاک را بشکنند و مجددا به هیدروژن تبدیل کنند، یک اتم نیتروژن در هوا آزاد کنند و با بهره‌گیری از پیل سوختی انرژی الکتریکی ارائه دهند؛ با این‌حال بقیه‌ی شرکت‌ها از آمونیاک در موتورهای احتراقی اصلاح‌شده استفاده می‌کنند. گاک نیز رویکردی مشابه در پیش گرفته است.

زومیت

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar