ترمزهای خودرو بدون دیسک

شنبه 17 اردیبهشت 01 ساعت 16:57
ترمزهای خودرو بدون دیسک

خودروی مفهومی [طراحی شده که هنوز به تولید انبوه نرسیده] دی اس ایی-تنس که جزو خودروهای با عملکرد [قدرت، سرعت و شتاب] بالا به حساب می آید نسل جدیدی از ترمزها را به کار خواهد گرفت.

این ترمزهای جدید اول بار در خودروهای مسابقه ای فرمولای ایی Formula E به کار رفته است که توان ۸۱۵ اسب بخار و گشتاور ۵۹۰۰ پوند-فوت ایجاد می کنند. نام این ترمزها regenerative brakes یا ترمزهای بازمُوَلد است و در برند لاکچری دی اس از سیتروئن، عضو گروه خودروسازی استلانتیس به کار خواهد رفت.

تقریباً همه خودروهای برقی در بازار به جای ترمزهای سنتی از ترمزهای بازمولد استفاده می کنند، برخی از آنها ترمزهای نرمتری نسبت به ترمزهای سنتی هستند.

با گسترش نسل جدید ترمزهای بازمولد به احتمال زیاد ترمزهای دیسکی منسوخ خواهند شد.

شتاب صفر تا صد دی اس ایی-تنس دو ثانیه است و چنین خودرویی نیاز به ترمزهای نسل جدید دارد. در نسل جدید ترمزها، موتور به کار رفته در آن، هنگام کاهش سرعت، برق تولید می کند که در باتری خودرو ذخیره می شود.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که برای حفظ ایمنی در خودرو، لنت و دیسک هنوز از ترمز تسل جدید خودروها به طور کامل حذف نشده است.

در حال حاضر دو کمپانی توتال انرژی TotalEnergies  و سافت Saft در ساخت ترمزهای نسل جدید همکاری می کنند.

بئاتریس فوشر Beatrice Foucher مدیر عامل خودروسازی دی اس می گوید: «ترمزهای نسل جدید هم روشی بسیار قدرتمند برای کاهش سرعت خودرو هستند هم به بهبود عملکرد باتری کمک می کنند. دی اس ایی تنس عملکرد خودرو را هم در افزایش و هم در کاهش سرعت بهبود بخشیده و به سطحی جدید رسانده است.»

خود برند دی اس، به عنوان زیربرند لاکچری کمپانی سیتروئن از ۸ سال پیش استقلال پیدا کرده هرچند که نام آن از دهه ۱۹۵۰ روی سدان های نوآورانه سیتروئن به بازار عرضه شده است. ویژگی مهم محصولات دی اس استفاده از سیستم تعلیق هیدرونوماتیک و سامانه فرمان خود-مرکز  self-centering steering است. حالا که سیتروئن و زیربرند لاکچری آن عضوی از گروه خودروسازی استلانتیس به حساب می آیند، هر دو در حال ورود به عرصه خودروهای برقی هم در خیابان و هم در میدان مسابقات اتومبیل رانی برقی هستند.

هر چند که انتظار نمی رود به این زودی ایی-تنس را در خیابان ها دید اما فناوری های ترمز نسل جدید آن به زودی بعد از آن که امتحان خود را پس بدهند در محصولات جدید به ویژه خودروهای برقی سیتروئن و دی اس به کار گرفته خواهند شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar