تولید دوباره لادا در روسیه

دوشنبه 23 اسفند 00 ساعت 17:44
تولید دوباره لادا در روسیه
سخنگوی رنو در روسیه در مصاحبه با کار اند درایور گفته است که از هفته آینده خط تولید دوباره راه می افتد اما به دلیل نبود یا کمبود قطعه ممکن است در طول روز چند بار با توقف رو به رو شود.

حمله روسیه به اوکراین واردات خیلی از کالاها را متوقف کرده است و به خاطر نرسیدن بعضی از قطعات خودرو، خط تولید لادا هم در این هفته با توقف مواجه شده است. مدل های لادا در کارخانه آفتاواز تولید می شوند که کنترل آن در اختیار رنو است.

اولین خودرو با برند لادا در سال ۱۹۷۳ در دوران اتحاد جماهیر تولید شد و این برند به سمبل یا نمادی از روسیه تبدیل شده طوری که ولادمیر پوتین چند بار پشت فرمان آن به عنوان یک برند ملی عکس گرفته است. حالا با اِعمال تحریم ایالات متحده و اروپا در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، خط تولید لادا، حداقل به طور موقت متوقف شده است.

وال استریت ژورنال گزارش کرده است این هفته تولید در کارخانه های لادا به دلیل تحریم روسیه و عدم تأمین قطعات و مجموعه های لازم برای تولید خودروی نو «به گِل نشسته است» [ground to a halt]. گروه خودروسازی رنوی فرانسه ۶۷.۶ درصد از سهام کنترلی آفتاوازپ، تولید کننده برند لادا را تحت کنترل خود دارد. به گفته ی وال استریت ژورنال، بیش از ۲۰ درصد از قطعات مورد نیاز محصولات آفتاواز به صورت واردات قطعه تأمین می شوند که در طول هفته گذشته انبارها از این قطعات خالی شده اند.

یکی از اعضای هیئت مدیر سابق آفتاواز می گوید: «اگر تجارت متوقف شود، آفتاواز هم با توقف رو به رو می شود. پوتین می دانید که به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد.» اگر آفتاواز حمایت رنو را از دست بدهد، چند ماه تا چند سال وقت لازم است که آفتاواز به تولید خودرو باز گردد. در حال حاضر گفت و گوهایی برای حل این مسئله در جریان است و احتمال دارد از هفته آینده با کمک رنو دوباره تولید از سر گرفته شود.

سرگئی ایلیسکیه Sergey Ilinskiy سخنگوی رنوی روسیه در مصاحبه با کار اند درایور گفته است: «این کمپانی [آفتاواز] خیلی تلاش می کند که در اولین فرصت به تولید نرمال بر اساس جدول زمان بندی در کارخانه های توگلیاتی Togliatti و اِژوسک Izhevsk دست پیدا کند.» وی می گوید: «ادامه بحران تأمین قطعات» به معنی آن است که حتی اگر آفتاواز به تولید بازگردد، دیگر آن کارخانه سابق نخواهد بود. مونتاژ لادا گرانتا و نیوا لجند ممکن است هفته آینده به مدت سه روز در دو شیفت ادامه پیدا کند اما در روزهای ۱۴ و ۱۵ مارس [فردا و پس فردا] امکان پذیر نیست و دستمزد کارگران هم دو سوم محاسبه می شود.

در آینده نزدیک خریداران مشتریان خودرو در روسیه با معضلات جدیدی روبه رو خواهند بود. موضوع اول افت ارزش روبل در برابر ارزهای جهانی به میزان ۳۰ درصد به تدریج آثار خود را خواهد گذاشت. توقف صادرات یا تولید برخی از خودروسازان در داخل روسیه بعد از آغاز حمله به اوکراین علاوه بر تأثیر روی قیمت خودرو، به طور کلی آثار عدیده ای روی صنعت و بازار خودروی این کشور بر جای می گذارد. بی بی سی نیز گزارش داده است که خود روسیه هم ممنوعیت واردات را برای ۲۰۰ کالا از جمله خودرو وضع کرده است.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar