جیلی بخشی از سهام شرکت اسمارت را می‌خرد

چهارشنبه 7 فروردین 98 ساعت 17:57
جیلی بخشی از سهام شرکت اسمارت را می‌خرد

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، دایملر که کمپانی مادر مرسدس بنز محسوب می‌شود هم اکنون در حال مذاکره با شرکت چینی جیلی برای فروش تا ۵۰ درصد سهام شرکت اسمارت می‌باشد.

این روزنامه بریتانیایی به نقل از سه منبع مختلف ادعا کرده که فروش این سهام بزرگ در شرکت اسمارت تا قبل از برگزاری نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۹ قرار است نهایی شود. شرکت آلمانی اسمارت که از سال ۱۹۹۴ خودروهای شهری تولید می‌کند هم اکنون به دلیل برخی مشکلات، با دردسرهای مالی زیادی روبرو شده است.

در سال ۲۰۱۸، اسمارت فقط ۱۲۸ هزار و ۸۰۲ دستگاه از کل فروش ۲ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۱۸۵ دستگاهی دایملر در سراسر دنیا را توانسته بود به خود اختصاص بدهد.

تلاش جیلی برای خرید سهام ۵۰ درصدی اسمارت، که سال پیش با خرید ۹.۷ سهام دایملر به بزرگ‌ترین سهام دار این شرکت تبدیل شده بود، بیش از پیش روابط میان دو کمپانی را مستحکم‌تر خواهد کرد.

دایملر و جیلی قبلاً بر سر راه اندازی یک سرویس اشتراک سواری لوکس که دفتر مرکزی‌اش در هانگژو چین واقع خواهد شد توافق کرده بودند.

اخیراً اخباری منتشر شده است که دایملر قصد دارد فعالیت‌های شرکت اسمارت را تحت رهبری مدیر جدیدش اولاً کالنیوس گسترش بدهد. بعدها مدیران اسمارت اعلام کردند با شرکت‌های مختلفی در حال مذاکره هستند و برای تولید مدل‌های نسل آینده که فقط الکتریکی خواهند بود توافقات خوبی انجام داده‌اند.

جیلی بخشی از سهام شرکت اسمارت را می‌خرد

سخنگوهای هر دو شرکت دایملر و جیلی تا لحظه نگارش این خبر هنوز اظهار نظری در مورد گزارش روزنامه فایننشال تایمز اظهار نظر نکرده‌اند.

مدتی قبل و با اعلام این خبر که دیتر زیچه، مدیرعامل دایملر بعد از ۱۳ سال بالاخره قصد دارد در ماه مه ۲۰۱۹ از سمت خود کناره گیری کند، بحث‌های زیادی در مورد آینده شرکت اسمارت وجود داشت.

این مدیر آلمانی ۶۵ ساله خدمات زیادی به برند اسمارت ارائه کرده و همواره در طول تاریخ ۲۵ ساله این شرکت، یکی از نفرات اصلی اسمارت بوده است.

کالنیوس که قرار است به عنوان جانشین زیچه فعالیت کند، گفته می‌شود علاقه خیلی زیادی به این برند ندارد. شرکت اسمارت در حال حاضر سه مدل فورتو، فورتو کبریو و فور فور را در خانواده محصولات خود دارد.

مرسدس بنز در گزارشات مالی خود گزارشات سود و زیان جداگانه برای اسمارت را منتشر نمی‌کند، ولی گفته می‌شود حداقل طی سال‌های اخیر این شرکت به هیچ وجه سودآور نبوده است. اخیراً گزارشی منتشر شده بود که میزان ضرر و زیان اسمارت سالانه به ۷۰۰ میلیون یورو می‌رسد.

فروش بخشی از سهام اسمارت به جیلی احتمالاً مخالفانی در آلمان خواهد داشت. اخیراً دولت آلمان قانونی تصویب کرده که به دولت اجازه می‌دهد جلوی سرمایه گذاری‌های بالای ۱۵ درصد شرکت‌های غیر اروپایی در صنایع حساس مانند دفاع، انرژی و خودرو را بگیرد.

زمانی که خبر خرید بخشی از سهام دایملر توسط جیلی منتشر شد، برخی سیاستمداران آلمانی نگرانی‌هایی در مورد قصد و غرض چینی‌ها از این معامله نگرانی‌هایی داشتند. هم اکنون شرکت جیلی مالکیت برندهای مختلفی مانند LEVC، لوتوس، لینک‌ اند کو، پروتون، ولوو و یوان چنگ اتو را در اختیار دارد.

منبع ترجمه: autocar

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar