خرید سهام دایملر توسط شرکت چینی بایک

چهارشنبه 2 مرداد 98 ساعت 12:30
خرید سهام دایملر توسط شرکت چینی بایک

گروه خودروی پکن چین (BAIC) با خرید ۵ درصد از سهام شرکت دایملر قصد دارد همکاری قدیمی خود با این شرکت آلمانی را قوی‌تر از همیشه کند. این اتفاق دقیقاً مدتی بعد از خرید سهام دایملر توسط شرکت چینی جیلی که رقیب بایک می‌باشد رخ داده است.

شرکت بایک سال‌هاست که شریک اصلی دایملر در چین محسوب می‌شود و طی جوینت ونچر Beijing Benz، این شرکت مدیریت کارخانه‌های مرسدس بنز در چین را بر عهده دارد. ولی سال پیش، لی شوفو، مدیرعامل هلدینگ ژجیانگ جیلی ۹.۶۹ درصد از سهام این شرکت آلمانی را به قصد تأسیس یک جوینت ونچر با آلمان‌ها در زمینه طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی و خودران خریداری کرد.

هیی ژو، مدیرعامل بایک روز سه شنبه در این مورد گفته: «این قدم همکاری قدیمی ما با دایملر را قوی‌تر خواهد کرد و در زمینه‌های مختلف مدیریتی و استراتژیک دایملر تاثیرگذار خواهد بود.»

خبرگزاری رویترز ماه مه امسال گزارشی منتشر کرده بود که بایک قصد خرید ۵ درصد از سهام دایملر را دارد تا بتواند حضور خود در جوینت ونچر Beijing Benz Automotive را به گونه‌ای تضمین کند.

دایملر که از سال ۲۰۱۳ بخشی از سهام شرکت بایک را در اختیار دارد از این موضوع استقبال کرده است.

پاتریک یوان، تحلیل گر موسسه جفریز در این باره می‌گوید: «خرید سهام دایملر توسط بایک همکاری بین دو شرکت را قوی‌تر خواهد کرد. از این نقطه نظر، امکان افزایش سهم دایملر در جوینت ونچر Beijing Mercedes Benz به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد که نهایتاً، کاملاً به سود سهامداران شرکت‌های بایک محسوب می‌شود.»

بعد از انتشار این خبر ارزش سهام دایملر رشدی ۲.۵ درصدی داشت و شرکت‌های تحت مالکیت باید شامل BAIC Motor Corp و BAIC BluePark New Energy Technology به ترتیب رشدی بالای ۳ و ۵ درصدی داشتند. هزینه بالای باتری‌های خودروهای الکتریکی طراحی و ساخت مدل‌های الکتریکی ارزان قیمت را بسیار سخت کرده و در همین راستا، خودروسازهای بزرگ دنیا در حال همکاری با شرکای چینی هستند.

شرکت آلمانی دایملر ماه مارس اخیر اعلام کرد قصد دارد نسل آینده خودروهای برند اسمارت را با همکاری شرکت جیلی در شهر هانگژو تولید کند.

دایملر به بایک اطمینان داده از این به بعد، هر نوع همکاری صنعتی بین مرسدس بنز و یک شرکت چینی قطعاً بعد از جلب نظر بایک اتفاق خواهد افتاد. جیلی هنوز اظهار نظری در مورد خرید سهام دایملر توسط بایک نکرده، ولی قبلاً در بیانیه‌های مختلفی گفته بود که به دنبال سرمایه گذاری بلندمدت و همکاری سالم با دایملر می‌باشد.

autoblog

منبع: Z4Car

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar