خصوصی‌ سازی تسلا با فریب کاری ایلان ماسک

دوشنبه 29 فروردین 01 ساعت 12:23
خصوصی‌ سازی تسلا با فریب کاری ایلان ماسک

پس از اینکه ماسک در سال ۲۰۱۸ در توییتی مبنی بر اینکه در نظر دارد شرکت خودروهای برقی خود را با قیمت ۴۲۰ دلار به‌ازای هر سهم خصوصی کند و گفت که برای انجام این کار تأمین مالی شده است، سهامداران از تسلا به‌خاطر پولی که از دست داده‌اند شکایت می‌کنند.

در دادگاهی که اواخر روز جمعه در این خصوص برگزار شد، سهامدارانی که از تسلا و ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت،  به‌دلیل کلاهبرداری در اوراق بهادار شکایت کردند، گفتند که بخشی از یک حکم مهم را در دعوای دسته‌جمعی خود بردند.

به‌دنبال انتشار توییت ایلان ماسک، معاملات سهام تسلا در ابتدا تعلیق شد و سپس چند هفته بعد از توییت ماسک، شاهد نوسان شدید در ارزش سهام تسلا بودیم. ایلان ماسک مدتی بعد گفت مذاکراتی با صندوق ثروت ملی عربستان سعودی کرده و مطمئن شده است که بودجه موردنیازش با قیمت پیشنهادی او تأمین می‌شود، بااین‌حال، معامله بین تسلا و صندوق ثروت ملی عربستان سعودی هیچ‌گاه انجام نشد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا در نتیجه آن توییت‌ها، ماسک را به کلاهبرداری در اوراق بهادار متهم کرد. تسلا و ماسک در سال ۲۰۱۹ بر سر این اتهامات یک توافقنامه بازنگری‌شده برای حل‌وفصل منعقد کردند، اما ماسک اکنون در تلاش است این توافق را فسخ کند.

خسارات ناشی از شکایت دسته‌جمعی سهامداران می‌تواند به میلیاردها دلار برسد که توسط ماسک و تسلا به افرادی که در این پرونده هستند پرداخت می‌شود.

وکلای سهامداران در تشکیل پرونده روز جمعه گفتند که قاضی ادوارد ام. چِن، که ریاست این پرونده را به‌عهده دارد، به این نتیجه رسیده است که ایلان ماسک در زمان انتشار توئیت با آگاهی مناسبی عمل کرده است یا به‌عبارت دیگر، او آگاهانه اظهارات نادرستی در مورد تأمین بودجه هنگام ارسال توییت کرده است.

ظاهراً درخواست صدور منع موقت هم‌راستا با حکم پیشین قاضی چِن است که فعلاً جزئیات آن منتشر نشده است؛ چون به مدارکی اشاره می‌کند که از نگاه تیم حقوقی ایلان ماسک محرمانه قلمداد می‌شوند. این اطلاعات در درخواستی که وکلای سهامداران برای صدور حکم منع موقت علیه ماسک برای جلوگیری از اظهارنظر عمومی بیشتر در مورد جنبه‌های این پرونده از سوی وکلای سهامداران ارائه کردند، افشا شد.

مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس حین برگزاری مصاحبه خبرساز جدیدش در کنفرانس TED 2022، در این زمینه سخنانی بیان کرد. ماسک در این خصوص اظهار داشت: «SEC می‌دانست که بودجه تأمین شده است، اما با وجود این، در آن زمان تحقیقات فعال و عمومی را دنبال کردند. تسلا در وضعیت مالی نامطمئنی قرار داشت، و بانک‌ها به من گفتند که اگر با SEC موافقت نکنم، ارائه سرمایه در گردش را متوقف می‌کنند و تسلا بلافاصله ورشکست می‌شود، پس این مثل این است که یک تفنگ به سر فرزندتان داشته باشید. من مجبور شدم به‌طور غیرقانونی به SEC تسلیم شوم.»

شکایت اصلی سهام‌داران تسلا این است که ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸ با انتشار توییتی باعث شد سهام‌داران با کاهش سرمایه مواجه شوند. مدیرعامل تسلا در آن زمان گفته بود که ایده خصوصی‌کردن این شرکت را به‌ازای پرداخت ۴۲۰ دلار برای هر سهم بررسی می‌کند و بودجه موردنیاز برای عملی‌کردن این کار دردسترس است.

مشخص نیست ایلان ماسک درحالی که می‌دانسته است نمی‌تواند سرمایه درگردش تسلا را تأمین کند، چطور مطمئن است که توانایی تأمین میلیاردها دلار برای خصوصی‌کردن تسلا را دارد.

الکس اسپیرو، وکیل ماسک، در بیانیه‌ای گفت: «هیچ چیز حقیقت را تغییر نمی‌دهد، یعنی اینکه ایلان ماسک در نظر داشت تسلا را خصوصی کند و می‌توانست انجام دهد، تمام آن چیزی که حدود نیم دهه بعد باقی مانده است، این است که وکلای شاکی تصادفی تلاش می‌کنند پولی به جیب بزنند و دیگران تلاش می‌کنند جلوی آشکار شدن این حقیقت را بگیرند و این همه به‌ضرر آزادی بیان است.»

تاریخ برگزاری دادگاه پرونده ایلان ماسک و سهام‌داران تسلا برای ۳۱ می ۲۰۲۲ (۱۰ خرداد ۱۴۰۱) تعیین شده است. این جلسه در دادگاه فدرال سان‌فرانسیسکو برگزار می‌شود.

ماسک در زمان حاضر به‌روی کاغذ ثروتمندترین فرد جهان است و در تلاش است توییتر، پلت‌فرم رسانه اجتماعی انتخابی خود را به دست آورد و آن را با قیمتی در حدود ۴۳ میلیارد دلار خصوصی کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar