خودروساز چینی Xpeng در رقابت با بنز و تسلا

سه شنبه 25 بهمن 01 ساعت 11:05
خودروساز چینی Xpeng در رقابت با بنز و تسلا

اکس‌ پنگ (Xpeng)، خودروساز چینی قصد دارد با عرضه مدل‌های لوکس به بازار اروپا به جای رقابت با خودروسازانی نظیر فولکس‌واگن و فورد، با خودروسازان لوکس آلمانی و تسلا رقابت کند.

اکس‌ پنگ فعالیتش را از سال ۲۰۱۸ آغاز کرد. این کارخانه از سال ۲۰۲۰ با فروش یک شاسی‌بلند کوچک در نروژ به اروپا آمد و از سال گذشته محصولاتش را در هلند،‌ دانمارک و سوئد هم می‌فروشد.

حالا اکس‌پنگ تصمیم گرفته تنها دو مدل G9 و P7 را در اروپا عرضه کند که اولی یک شاسی‌بلند بزرگ و دومی یک سدان متوسط است.

G9 لوکس‌ترین مدل اکس‌پنگ است که از پاییز در چین فروخته می‌شود. خودروساز چینی می‌گوید این ماشین را با تازه‌ترین فن‌آوری روز و برای بازار جهانی ساخته است.

ابعاد ماشین از تسلا مدل Y، پرفروش‌ترین شاسی‌بلند تسلا بزرگ‌تر و تقریبا شبیه به شاسی‌بلند الکتریکی EQE بنز است. ارزان‌ترین مدل G9 موتوری ۳۱۳ اسب بخاری دارد و به گفته کارخانه می‌تواند با هر بار شارژ تا ۵۷۰ کیلومتر حرکت کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این مدل ۳.۹ ثانیه است.

باتری ماشین در پنج دقیقه به اندازه ۱۳۰ کیلومتر شارژ می‌شود و شارژ از ده تا هشتاد درصدش فقط بیست دقیقه طول می‌کشد.

سه نمایشگر بزرگ روی داشبورد، صندلی‌های چرم با امکان ماساژ، سیستم صوتی با ۲۸ بلندگو و رادار از جمله امکانات لوکس ماشین است. قیمت پایه G9 در کشور هلند ۶۲ هزار یورو (حدود ۶۷ هزار دلار) و گران‌ترین مدل ۷۹ هزار یورو است.

برای مقایسه، قیمت شاسی‌بلند تسلا مدل Y که ماشین کوچک‌تری است، در هلند بین ۴۷ هزار تا ۶۴ هزار یورو است. ارزان‌ترین مدل مرسدس-بنز EQE در هلند ۹۲ هزار یورو و گران‌ترین مدلش ۱۳۱ هزار یورو است.

اکس‌پنگ P7 هم با امکانات لوکس مشابه و قیمت پایه ۵۰ هزار یورو (حدود ۵۵ هزار دلار) فروخته می‌شود. نزدیک‌ترین رقیب این ماشین، تسلا مدل ۳ است که قیمت پایه‌اش ۵۳ هزار یورو است.

اکس‌پنگ علاوه بر خودروسازان اروپایی باید با رقیبان چینی هم در اروپا رقابت کند. جیلی، مالک ولوو و پل‌استار اعلام کرده که ماشین‌های الکتریکی لوکسش به نام زیکر را در اروپا خواهد فروخت. نئو، خودروساز دیگر چینی هم فروش در نروژ را آغاز کرده است. سهم خودروسازان چینی از بازار ماشین‌های الکتریکی اروپا در یک سال گذشته دو برابر شده و حدود ۹ درصد تخمین زده می‌شود.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar