رونمایی هوندا eNy1

بروزرسانی در: شنبه 23 اردیبهشت 02 ساعت 14:58
رونمایی هوندا eNy1

تویوتا، مزدا، سوبارو و هوندا، هنوز موفق به تولید محصولات الکتریکی قابل رقابت با تسلا نشدند؛ اما ظاهرا جدیدترین خودروی برقی هوندا می‌تواند شرایط فعلی را تغییر دهد.

اگر نیسان لیف را به عنوان پرفروش‌ترین مدل الکتریکی اوایل قرن ۲۱ نادیده بگیریم، موفقیت چندانی برای برندهای ژاپنی در صنعت خودروهای برقی دیده نمی‌شود. هرچند که نمونه‌های پرفروش و باکیفیت ساخت ژاپن، با فناوری هیبرید و پلاگین هیبرید، در سراسر جهان وجود دارند اما تقاضا برای مدل‌های تمام الکتریکی تویوتا و مزدا و هوندا، جالب توجه به نظر نمی‌رسد.

در سال ۲۰۲۰، هاچبک الکتریکی هوندا به نام e تولید انبوه شد و البته نتوانست توجه مشتریان از کشورهای مختلف را جلب کند. حالا مدیران هوندا سرمایه‌گذاری بر کراس‌اورهای الکتریکی را افزایش داده‌اند تا شاید با eNy1 سهمی از بازار رو به رشد خودروهای برقی داشته باشند.

اولین نکته‌ی مثبت در eNy1، ابعاد بسیار خوب بدنه برای علاقه‌مندان کراس‌اورهای اندازه متوسط است. طراحی بیرونی، فرم چراغ‌ها و نمای اصلی نیز، عامه‌ی مردم را جذب می‌کند و برخلاف هوندا e عجیب ناشناخته نیست.

حس یک خودروی اسپرت به خوبی در چراغ‌ها دیده می‌شود و نصب روشنایی روز (Day Light)  در بخش بالایی کاسه چراغ، حالت تهاجمی eNy1 را تقویت می‌کند. نشان تجاری هوندا، به جای مرکز جلوپنجره، کمی پایین‌تر و روی بدنه نصب شده است که برای خودروهای این شرکت، خلاف عادت محسوب می‌شود. حجم‌دهی بدنه در سپر و دیگر اجزای بدنه نیز، جذاب به نظر می‌رسد؛ هرچند که خط لبه کاپوت جلو، توی ذوق می‌زند.

در نمای جانبی، حذف دستگیره و برش‌های دقیق بدنه، نکات مثبت هوندا eNy1 هستند. قاب پنجره‌ها، رکاب، آینه بغل و گلگیرها دارای پلاستیک سیاه‌رنگ است که طبیعتا ارزش اقتصادی خودرو را کاهش می‌دهند. در نمای عقب هم، نوعی الگوبرداری از پورشه کاین دیده می‌شود. این بخش هم ادوات پلاستیکی دارد اما سپر پشت خودرو، درپوش صندوق و حالت مدور بدنه، حجم‌دهی خوبی دارند.

کابین هوندا eNy1 برخلاف بسیاری دیگر خودروهای برقی مدرن، الگوبرداری کامل از تولیدات تسلا را ادامه نداده است.  نمایشگر بزرگ ۱۵/۱ اینچ در مرکز وجود دارد و پشت فرمان هم پنل تمام رنگی ایستاده است. حالت کلی داشبورد، هماهنگی بسیار خوبی با تودری‌ها نشان می‌دهد و تاحدودی، حس اسپرت مورد انتظار از خودروهای هوندا را تامین می‌کند.

فعلا تنها پیشرانه ارائه شده برای eNy1، تک موتور با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور است. این مدل، در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و همراه باتری‌های ۶۸.۸ کیلووات ساعت، توان پیمایش ۴۱۲ کیلومتر فراهم می‌کند. شرکت سازنده معتقد است، با استفاده از سیستم فست شارژ DC؛ شارژ کامل باتری‌ها از ۱۰ تا ۸۰ درصد حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

کراس‌اور eNy1 یکی از ۳۰ مدل جدید هوندا است که با پیشرانه تمام برقی تا سال ۲۰۳۰ معرفی می‌شوند. این محصول، اهمیت بسیار زیادی برای هوندا دارد و قرار است در بازارهای مهم اروپا و امریکا عرضه شود.  قیمت نهایی eNy1 مشخص نیست اما رسانه‌های مختلف، هزینه خرید ۳۵ تا ۳۷ هزار دلار را برای مدل پایه پیش‌بینی کرده‌اند.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar