رونمایی کانسپت مرسدس بنز CLA

سه شنبه 14 شهریور 02 ساعت 13:40
رونمایی کانسپت مرسدس بنز CLA

کانسپت CLA پیش‌نمایش پلت‌فرم الکتریکی کامپکت جدید MMA مرسدس است و نسخهٔ تولیدی آن تا پایان سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه می‌شود.

مرسدس بنز در آستانهٔ نمایشگاه مونیخ، کانسپت الکتریکی CLA را رونمایی کرده است تا اولین پلت‌فرم الکتریکی کامپکت خود را به نمایش بگذارد. این خودرو که بر اساس پلت‌فرم ماژولار MMA ساخته شده است، پیش‌نمایشی از مدل‌های تولیدی آینده خواهد بود. CLA کانسپت یک کوپهٔ چهاردر جذاب با دماغهٔ کوسه‌ای است. در این قسمت، جلوپنجرهٔ کاملاً مسدود با نورپردازی چشمگیر به همراه چراغ‌های جلوی منحصربه‌فرد به چشم می‌خورد که ستارهٔ سه پر مرسدس را نشان می‌دهند. علاوه بر این، نوار نورانی باریکی هم تقریباً در کل خودرو کشیده شده است.

طراحان مرسدس برای این کانسپت بدنه‌ای ساده و فاصلهٔ محوری کشیده را در نظر گرفته‌اند که فضای زیادی را برای سرنشینان عقب فراهم می‌کند. در قسمت جانبی، دستگیره‌های در مخفی بر سادگی طراحی افزوده‌اند و رینگ‌های ۲۱ اینچی قطعاً توجهات را جلب خواهند کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های برجستهٔ این کانسپت بخش عقبی و سقف شیشه‌ای نورانی است که ستاره‌های سه پر متحرک در آن دیده می‌شود.

کابین این کانسپت تحت سلطهٔ پنج نمایشگر روی داشبورد است که به گفتهٔ مرسدس، از سیستم‌عامل کاملاً جدید MB.OS بهره می‌برند. این سیستم که از پردازندهٔ آب خنک انویدیا استفاده می‌کند، می‌تواند بر اساس ترجیحات شخصی راننده تنظیم شود و قابلیت سفارشی‌سازی گسترده‌ای دارد. از پنج نمایشگر مذکور، دوتا به‌صورت دایره‌ای در دریچه‌های تهویهٔ توربین مانند ادغام شده‌اند که برای کنترل سیستم تهویه دو منطقه‌ای استفاده می‌شوند. صندلی‌های چرمی دورنگ ناپا، تریم آلومینیومی و کنسول مرکزی شناور با جا لیوانی و پد شارژر بی‌سیم نورانی هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این کانسپت الکتریکی هستند.

این خودرو قرار است با دو نوع باطری مختلف به بازار عرضه شود. باطری‌های پایه از نوع لیتیوم آهن فسفات هستند درحالی‌که باطری‌های سطح بالا از طراحی آند با اکسید سیلیکون برای ارائهٔ چگالی انرژی بالا بهره می‌برند. به گفتهٔ مرسدس، این باطری‌ها بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر هستند زیرا ماژول‌های آن بجای پیچ با چسب در جای خود ثابت می‌شوند. این کار در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی کرده و یکپارچگی ساختاری بهتری را فراهم می‌کند.

طبق تخمین مرسدس، مصرف انرژی این CLA الکتریکی ۱۲ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر خواهد بود و برد آن به بیش از ۷۵۰ کیلومتر می‌رسد. این خودرو از معماری الکتریکی ۸۰۰ ولتی و قابلیت شارژ سریع ۲۵۰ کیلوواتی بهره می‌برد که با کمتر از ۱۵ دقیقه شارژ، ۴۰۰ کیلومتر به برد اضافه می‌کند. CLA کانسپت به یک موتور الکتریکی با ۲۳۵ اسب بخار قدرت مجهز است که کمتر از ۱۱۰ کیلوگرم وزن دارد در آن نسبت به موتورهای قبلی مرسدس از فلزات کمیاب به‌مراتب کمتری استفاده شده است. این موتور در کانسپت روی محور عقب نصب شده است اما پلت‌فرم MMA امکان تجهیز به قوای محرکهٔ دو موتوره را هم دارد.

روی این پلت‌فرم علاوه بر CLA، حداقل سه خودروی دیگر هم ساخته خواهد شد که شامل دو کراس‌اوور و یک شوتینگ بریک می‌شود. این خودروها در کنار نسخهٔ الکتریکی همچنان نسخهٔ درون‌سوز هم خواهند داشت اما نسخهٔ الکتریکی زودتر به بازار خواهد آمد. قرار است نسخهٔ تولیدی نسل بعدی CLA تا پایان سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شود.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "رونمایی کانسپت مرسدس بنز CLA"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
بابی
مهمان

بنز تنها برندیه که هیچوقت خراب نکردهت