معرفی شاسی‌ بلند آفرودی مکسوس تریتوری

پنج شنبه 3 آذر 01 ساعت 09:06
معرفی شاسی‌ بلند آفرودی مکسوس تریتوری

بازار خودروی چین طی چند سال اخیر تغییر کرده است و وانت‌ها و شاسی‌بلندهای بزرگ بین خریداران محبوب شده‌اند. درنتیجه، بسیاری از خودروسازان چینی اقدام به ساخت خودروهای هیجان‌انگیز جدیدی برای آفرود، تعطیلات و فعالیت‌هایی ازاین‌دست کرده‌اند. گروه سایک هم از این قاعده مستثنی نیست و چند ماه پیش در نمایشگاه چنگدو شاسی‌بلند بزرگ و آفرودی جدیدی را از طریق برند مکسوس خود معرفی کرد.

این خودرو لینگدی (Lingdi) نام دارد که در چینی به معنای تریتوری (Territory) یا قلمرو است. این شاسی‌بلند جدید که از شاسی نردبانی استفاده می‌کند، حالا هم‌زمان با بایک BJ60 برای فروش در بازار چین عرضه شده است. BJ60 هم یک شاسی‌بلند آفرودی جدید دیگر با شاسی مستقل است و بنابراین، این دو شاسی‌بلند جدید چینی قطعاً به رقبای مستقیم یکدیگر تبدیل خواهند شد.

 

مختصری در مورد برند بریتانیایی سابق مکسوس

پیشینه مکسوس به یک شرکت بریتانیایی بنام گروه LDV بازمی‌گردد که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد. در سال ۲۰۰۶ مالکیت این شرکت از روور به شرکت روسی گاز انتقال یافت، سپس به دست شرکت اکو کانسپت افتاد و سرانجام در سال ۲۰۱۰ به گروه چینی سایک رسید. مکسوس نام سری ون‌هایی بود که از سال ۲۰۰۴ توسط LDV تولید می‌شدند و بعداً سایک نام این برند را به مکسوس تغییر داد؛ بنابراین، در حال حاضر مکسوس یک برند چینی است که به تولید انواع شاسی‌بلندها، ون‌ها و پیکاپ‌ها می‌پردازد.

 

طراحی بیرونی تریتوری

همان‌طور که اشاره شد، تریتوری شاسی‌بلندی با شاسی مستقل نردبانی است. این خودرو بر اساس پیکاپ T90 ساخته شده و درنتیجه دو خودرو عناصر طراحی مشابهی مثل جلوپنجره بزرگ چندضلعی، دهانه بزرگ گلگیرها و چراغ‌های دوقسمتی با دی‌لایت‌های باریک در بالا و چراغ‌های اصلی کمی پایین‌تر دارند. البته مکسوس در حال حاضر شاسی‌بلند آفرودی دیگری بنام D90 را هم در سبد محصولات خود دارد و درواقع، تریتوری فیس‌لیفت بزرگی بر اساس D90 محسوب می‌شود. بااین‌حال، درحالی‌که D90 در ظاهر مثل یک شاسی‌بلند خانوادگی به نظر می‌رسد، تریتوری ظاهر آفرودی خشنی دارد.

این شاسی‌بلند جدید چینی ۵,۰۴۶ میلی‌متر طول، ۲,۰۱۶ میلی‌متر عرض و ۱,۸۷۶ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن برابر با ۲,۹۵۰ میلی‌متر است. برای مقایسه، تریتوری ۶ میلی‌متر کشیده‌تر، ۶۱ میلی‌متر عریض‌تر و ۴۹ میلی‌متر کم‌ارتفاع‌تر از بایک BJ60 است. این خودرو همچنین اتصالات تعلیق بلندتری نسبت به شاسی‌بلند جدید بایک دارد که فاصله ۲۳۰ میلی‌متری از زمین را به دنبال داشته و زاویه حمله و فرار ۲۸ و ۲۶ درجه را به ارمغان آورده است؛ بنابراین، به نظر می‌رسد تریتوری توانایی‌های آفرود بهتری نسبت به BJ60 داشته باشد.

 

داخل

کابین تریتوری با طرح دورنگ قهوه‌ای و سفید بسیار جذاب به نظر می‌رسد. در اینجا دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی هم به چشم می‌خورد. دریچه‌های تهویه افقی، مجموعه‌ای از دکمه‌های فیزیکی و دو پد شارژ بی‌سیم هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این خودرو هستند. تریتوری با سه ترکیب صندلی پنج، شش و هفت‌نفره قابل خریداری است. صندلی‌های جلو به گرم‌کن، تهویه و ماساژور مجهز هستند درحالی‌که در نسخه‌های پنج و هفت‌نفره، برای صندلی‌های ردیف دوم فقط گرم‌کن ارائه می‌شود. نسخهٔ شش‌نفره اما در ردیف دوم از دو صندلی کاپیتانی با گرم‌کن ماساژور برخوردار است ولی از تهویه بی‌بهره خواهد بود. تریتوری همچنین به سیستم صوتی خوب JBL با ۱۲ بلندگو هم مجهز است.

 

پیشرانه و قیمت

تریتوری با یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل عرضه می‌شود که از تکنولوژی هیبریدی خفیف بهره می‌برد و ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل شده است. مکسوس شتاب صفرتاصد شاسی‌بلند جدید خود را اعلام نکرده اما گفته است که ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن روی ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. مثل BJ60، تریتوری هم به سامانهٔ چهارچرخ محرک نیمه‌وقت با سه قفل دیفرانسیل مجهز است. این خودرو همچنین از ۱۰ حالت رانندگی آفرودی مختلف بهره می‌برد و بنابراین مطمئناً در مسیرهای خارج از جاده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

قیمت مکسوس تریتوری از ۲۵۹,۸۰۰ یوآن معادل ۳۶,۳۰۰ دلار آغاز شده و در بالاترین نسخه به ۲۷۹,۸۰۰ یوآن معادل ۳۹,۱۰۰ دلار می‌رسد؛ بنابراین، از لحاظ قیمت هم این خودرو بسیار به BJ60 نزدیک است اما کدام‌یک از این دو شاسی‌بلند آفرودی جدید چینی بهتر خواهد بود؟ به نظر می‌رسد تریتوری با فاصله بیشتر از زمین و گشتاور بالاتر، در آفرود بهتر باشد درحالی‌که BJ60 خودروی لوکس‌تری است. بااین‌حال، تنها زمان مشخص خواهد کرد که خریداران کدام‌یک از این دو را بیشتر انتخاب خواهند کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar