معرفی استون‌ مارتین ونکوئیش ۲۰۲۵

بروزرسانی در: سه شنبه 13 شهریور 03 ساعت 08:34
معرفی استون‌ مارتین ونکوئیش 2025

استون‌ مارتین ونکوئیش جدید که جایگزین DBS خواهد شد، به پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V12 توئین توربو مجهز است و تنها در هزار دستگاه ساخته خواهد شد.

پیشرانهٔ V12 در خطر انقراض قرار دارد و طی سال‌های گذشته سوپراسپرت‌ها سراغ پیشرانه‌های کوچک‌تر با نیروی کمکی هیبریدی رفته‌اند اما آستون‌مارتین ونکوئیش جدید خلاف جریان آب شنا کرده است زیرا در این خودرو هیچ خبری از موتورهای الکتریکی یا کاهش تعداد سیلندرها نیست. در نسل جدید ونکوئیش همچنان پیشرانهٔ باشکوه V12 حفظ شده است.

ونکوئیش جدید در طراحی بیرونی نیز پیوند با پیشینیان خود را حفظ کرده هرچند که حالا شیک‌تر و آیرودینامیک‌تر شده است. در طراحی این خودرو از خودروهای مسابقه‌ای قدیمی و مدرن آستون‌مارتین الهام گرفته شده است. در جلوی خودرو، جلوپنجرهٔ بزرگی خودنمایی می‌کند که به خنک شدن پیشرانهٔ V12 کمک خواهد کرد درحالی‌که سقف پانورامای کامل که برای اولین بار در این مدل معرفی شده است هم تجربهٔ رانندگی تازه‌ای را فراهم خواهد کرد.

ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های بیرونی قابل‌توجه ونکوئیش هم می‌توان به چراغ‌های جلوی ماتریکس، دستگیره‌های در جمع‌شونده و آینه‌های جانبی بدون قاب اشاره کرد که برای بهبود دید و آیرودینامیک طراحی شده‌اند. در قسمت عقب نیز دیفیوزری که کل عرض خودرو را پوشش داده و سیستم اگزوز جدیدی که صدای پیشرانه را تقویت می‌کند به چشم می‌خورد. علاوه بر این، یک سیستم اگزوز تیتانیومی هم قابل سفارش خواهد بود که وزن کمتری دارد.

ونکوئیش جدید خودرویی دونفره است و همان‌طور که از یک گرند تورر لوکس انتظار می‌رود، در داخل از متریالی با بالاترین استاندارد بهره می‌برد. صندلی‌های استاندارد در اینجا اسپرت پلاس نام دارند ولی نمونه‌های پرفورمنس فیبر کربنی هم قابل سفارش خواهد بود. قسمت عقب کابین برای قرار دادن چمدان‌های سفارشی Schedoni طراحی شده است درحالی‌که روی داشبورد یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی به همراه یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی روی کنسول مرکزی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی دیده می‌شود. همچنین از طریق سرویس Q by Aston Martin، امکان سفارشی‌سازی کامل خودرو با آپشن‌های بی‌پایان برای تودوزی، رنگ، تریم و… هم وجود خواهد داشت.

زیر کاپوت ونکوئیش جدید، نیروگاه ۵.۲ لیتری V12 توئین توربوی آشنای آستون‌مارتین قرار گرفته است که در اینجا ۸۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. با ایجاد ارتقاءهایی در قسمت‌های این موتور، خروجی آن نسبت به قبل افزایش پیدا کرده و حالا به ازای هر لیتر حجم، ۱۶۰ اسب بخار قدرت ارائه می‌دهد. ازجمله نوآوری‌های مهم این پیشرانه می‌توان به تقویت بلوک و شاتون‌ها، بازطراحی سرسیلندرها و بهینه‌سازی منیفولدهای هوا و دود اشاره کرد. این موتور همچنین به توربوشارژرهایی با ۱۵ درصد حداکثر دور بیشتر و انژکتورهایی با ۱۰ درصد جریان سوخت بالاتر مجهز شده است.

این پیشرانه همچنین از قابلیتی بنام بوست رزرو هم برخوردار است که زمانی که راننده پدال گاز را به میزان اندکی فشار داده، بوست توربوها را بیشتر از حد نیاز افزایش می‌دهد تا وقتی راننده تقاضای قدرت بیشتری می‌کند، بوست آماده باشد. این کار با هماهنگی دقیق بین دریچه گاز و وست‌گیت که به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شود صورت می‌گیرد. مثل DBS، انتقال نیرو در ونکوئیش هم توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ساخت ZF صورت می‌گیرد که در عقب نصب شده اما حالا این گیربکس با دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی همراه است که به میزان قابل‌توجهی پویایی خودرو را بهبود خواهد بخشید و چابکی بیشتری را در پیچ‌های تند فراهم خواهد کرد.

به گفته آستون‌مارتین، ضریب درایو نهایی ونکوئیش برای ارائه حداکثر سرعت بالا تنظیم شده و به همین دلیل، خودرو می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۴۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند ولی درعین‌حال، شتاب سریعی هم خواهد داشت و ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مثل همه آستون‌های مدرن‌، ونکوئیش هم از شاسی مونوکوک آلومینیومی استفاده می‌کند اما بخش عمده‌ای از بدنه از فیبر کربن ساخته شده که وزن خشک را به ۱۷۷۴ کیلوگرم رسانده است. سیستم تعلیق دو جناقی در جلو و چند اتصالی در عقب هم از DB12 و ونتیج قرض گرفته شده است.

ونکوئیش که برای سواری راحت در پیمایش‌های طولانی و درعین‌حال عملکرد اسپرت در صورت لزوم طراحی شده است، امکان انتخاب از بین حالات رانندگی GT، اسپرت و اسپرت پلاس را برای راننده فراهم می‌کند. تکمیل‌کنندهٔ ویژگی‌های فنی این سوپرکار جدید بریتانیایی هم ترمزهای کربن سرامیکی و لاستیک‌های جدید پیرلی P زیرو است که به‌طور خاص برای ونکوئیش طراحی شده‌اند و روی رینگ‌های ۲۱ اینچی قرار می‌گیرند. قیمت این محصول جدید آستون‌مارتین از رقم چشمگیر ۴۲۰ هزار دلار آغاز خواهد شد و تنها ۱۰۰۰ دستگاه از آن ساخته می‌شود. انتظار می‌رود تحویل اولین نمونه‌های ونکوئیش جدید به خریداران از ماه آینده آغاز شود.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar