معرفی مورگان XP-1

پنج شنبه 16 آذر 02 ساعت 16:42
معرفی مورگان XP-1

مورگان XP-1 یک نمونهٔ آزمایشی است که با موتور الکتریکی ۱۳۵ اسب بخاری و باطری ۳۳ کیلووات ساعتی بر اساس مدل بنزینی سوپر ۳ ساخته شده است.

حتی کوچک‌ترین خودروسازان جهان هم باید برای آیندهٔ الکتریکی آماده شوند و برای سازندگان خودروهای اسپرت که روی وزن پایین تمرکز دارند، استفاده از باطری و موتورهای الکتریکی با وزن سنگین‌تر نسبت به پیشرانه‌های درون‌سوز می‌تواند کار سختی باشد. بااین‌حال، کاترهام با معرفی کوپهٔ پروجکت V نشان داد که ساخت یک کوپهٔ اسپرت برقی با حداقل افزایش وزن قابل انجام است. حال نیز یک برند بریتانیایی دیگر آنچه که تاکنون در زمینهٔ ساخت یک خودروی اسپرت الکتریکی سبک‌وزن به دست آورده را نشان داده است.

با مورگان XP-1 آشنا شوید. این خودرو که یک نمونهٔ آزمایشی با قلب تمام الکتریکی است، بر اساس مدل سوپر ۳ ساخته شده که از پیشرانهٔ سه سیلندر فورد استفاده می‌کند اما تمام قطعات بنزینی آن حذف و با قوای محرکهٔ الکتریکی جایگزین شده است. جالب اینکه XP-1 از اولین پیشرانهٔ ساخت خود مورگان استفاده می‌کند. البته این یک موتور الکتریکی است که ساخت آن آسان‌تر از پیشرانه‌های بنزینی است که مورگان از دیگر شرکت‌ها قرض می‌گرفت.

برای پایین نگه داشتن هزینه‌های توسعه، مهندسان موتور الکتریکی را در تونل گیربکس نسخهٔ بنزینی نصب کرده‌اند. این موتور ۱۳۵ اسب بخار قدرت دارد که آن را به تک چرخ عقب می‌فرستد. انرژی موردنیاز موتور هم توسط یک پکیج باطری کوچک ۳۳ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که زیر کاپوت بجای پیشرانهٔ بنزینی سوپر ۳ نصب شده است و با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن تا ۲۴۰ کیلومتر را فراهم می‌کند. XP-1 با وزن زیر ۷۰۰ کیلوگرم، تنها حدود ۶۰ کیلوگرم از همتای بنزینی خود سنگین‌تر است.

درحالی‌که ضریب درگ سه‌چرخهٔ بنزینی مورگان ۰.۶۵ است، در نسخهٔ الکتریکی با اصلاح زیر بدنه و دماغهٔ جلو، این عدد به ۰.۴۲ رسیده است. با این تغییرات، ضریب درگ یک‌سوم کاهش پیدا کرده است تا راندمان را به حداکثر برساند. XP-1 به چهار حالت رانندگی مختلف مجهز است که به‌طور خنده‌داری روی صفحه آمپر با نماد فلفل قرمز نشان داده می‌شوند. برای مطابقت خودرو با وزن اضافی هم این سه‌چرخهٔ الکتریکی به کمک‌فنرهای قابل تنظیم نیترون مجهز شده و نرخ فنرها هم تغییر کرده است.

این خودرو امکان شارژ سریع دارد و حتی از قابلیت شارژ دوطرفه هم برخوردار است. مورگان حرفی در مورد زمان تولید XP-1 نزده اما به گفتهٔ مدیر فنی شرکت، قیمت این نسخه گران‌تر از سوپر ۳ بنزینی خواهد بود. قیمت این نسخهٔ بنزینی در آمریکا از ۵۴ هزار دلار آغاز می‌شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar