معرفی پورشه ۹۱۱ داکار ۲۰۲۳

شنبه 28 آبان 01 ساعت 09:11
معرفی پورشه 911 داکار 2023

استفاده از خودروهای اسپرت و سوپراسپرت برای طبیعت‌گردی، متداول نیست اما ظاهرا برندهایی مثل پورشه و لامبورگینی برای این هدف تلاش می‌کنند. حالا علاقه‌مندان ۹۱۱ می‌توانند نیز می‌توانند از این خودرو برای رانندگی در مسیرهای سخت خارج جاده بهره برند.

علاوه‌بر افتخارات متعدد در پیست‌های سراسر جهان، پورشه دارای سابقه‌ی درخشان در رالی و آفرود است. شرکت آلمانی در سال ۱۹۸۴، نسخه‌ای از ۹۱۱ را مخصوص رقابت در رالی پاریس -داکار تجهیز کرد. این خودرو به نام پورشه ۹۵۳ همراه سیستم دو دیفرانسیل و پیشرانه‌ی ۳۰۰ اسب بخار، به قهرمانی داکار رسید.

پورشه ۹۱۱ داکار مدل ۲۰۲۳ به یادبود افتخار آفرینی در رالی ۱۹۸۴ تولید شده است‌.  مهم‌ترین تفاوت این خودرو با ۹۱۱ استاندارد، سیستم تعلیق تقویت شده با افزیش ارتفاع ۸ سانتی‌متر فراهم می‌کند. راننده می‌تواند ارتفاع کف خودرو تا سطح جاده را تنظیم کند تا هنگام حرکت در خیابان، ۵ سانتی‌متر بلندتر از ۹۱۱ معمولی باشد.

تنظیمات شرکت سازنده به ۹۱۱ داکار اجازه می‌دهد تا هنگام رانندگی با نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت، بالاترین ارتفاع سیستم تعلیق استفاده شود. در سرعت‌های بیشتر، سیستم تعلیق به حالت استاندارد باز خواهد گشت. نهایت سرعت ۹۱۱ داکار در جاده‌های معمولی، محدود شده به ۲۴۰ کیلومتر برساعت است. این خودرو قابلیت فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب نیز دارد.

دیگر تفاوت مهم ۹۱۱ داکار با دیگر خودروهای اسپرت پورشه، نصب تایرهای پیرلی اسکورپیون با پهنای ۲۹۵ میلی‌متر روی چرخ‌های ۲۰ اینچ است. البته خریدار می‌تواند انواع دیگری از تایرهای چهارفصل و آفرود عاج‌دار نیز برای ۹۱۱ داکار سفارش دهد.

پیشرانه‌ی ۳ لیتر ۶ سیلندر تخت توئین توربوشارژ برای ۹۱۱ داکار، ۴۷۳ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. تجهیزات محرک این خودرو، مشابه ۹۱۱GTS و ۹۱۱ تارگا است با این تفاوت که گیربکس ۸ سرعته PKD به صورت استاندارد روی ۹۱۱ داکار نصب خواهد شد. جالب‌تر اینکه، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت خودرو با تایرهای عاج‌دار به عدد تحسین‌برانگیز ۳/۲ ثانیه رسیده است. نسخه‌ی استاندارد ۹۱۱GTS در زمان ۳/۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. این شرایط، ۹۱۱ داکار را به عنوان یکی از پرشتاب‌ترین خودروهای آفرود جهان می‌رسد.

نرم‌افزار کنترل و مدیریت سیستم تعلیق ۹۱۱ داکار به گونه‌ای است که تنظیمات متفاوت برای رانندگی در جاده یا مسیرهای خاکی فراهم می‌کند. حتی برای شتاب‌گیری سریع (Launch Control) و کنترل لغزش و تعادل خودرو، بهینه‌سازیی انجام شده است.

پورشه ۹۱۱ داکار با رنگ‌های استاندارد و فاقد تزئینات اضافی ارائه می‌شود. بال عقب این خودرو ثابت است و البته خریدار می‌تواند طرح ویژه‌ی رالی (Rallye Design Package) مشابه پورشه ۹۵۳ قهرمان داکار ۱۹۸۴ نیز سفارش دهد. روی کاپوت جلو نیز، بدنه‌ی CFRP مشابه ۹۱۱GT3 وجود دارد. برای سقف، ریل باربند با نورافکن‌های LED و قابلیت حمل بار ۴۲ کیلوگرم ارائه می‌شود. مالک همچنین می‌تواند ساعت یادبود ویژه این خودرو را از پورشه خریداری کند.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar