نگاهی به شوپن ۹۶۲CR

دوشنبه 22 مرداد 03 ساعت 08:32
نگاهی به شوپن 962CR

این خودرو توسط یک رانندهٔ مسابقهٔ استرالیایی و همکاری یک شرکت ژاپنی بر اساس پورشه ۹۶۲ مسابقه‌ای با بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت ساخته شد.

احتمالاً تاکنون نام این خودرو را نشنیده باشید اما شوپن ۹۶۲CR یکی از جالب‌ترین خودروهایی محسوب می‌شود که از دل موتوراسپرت بیرون آمده است. این خودرو توسط رانندهٔ مسابقهٔ استرالیایی «ورن شوپن» برای جشن گرفتن پیروزی خود در مسابقهٔ لمان سال ۱۹۸۳ ساخته شد. ۹۶۲CR همان‌طور که از نامش پیدا است، درواقع نسخه‌ای جاده‌ای از خودروی مسابقه‌ای پورشه ۹۶۲ محسوب می‌شود که با کمک شرکت ژاپنی آرت اسپرت ساخته شد.

زیر پوست این ماشین که در سال ۱۹۹۲ ساخته شد، یک شاسی فیبر کربنی قرار دارد و نیروی موردنیاز آن توسط یک پیشرانهٔ ۳.۴ لیتری تخت هوا خنک توئین توربو می‌شود که ساخت تیم مسابقه‌ای آمریکایی آندیال است. این موتور با تولید بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت، ۹۶۲CR را به حداکثر سرعت خارق‌العادهٔ بیش از ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند که حتی از بوگاتی EB110 هم بیشتر بود.

قرار بود از این خودرو ۵۰ دستگاه ساخته شود تا قوانین هومولوگیشن برای حضور در مسابقات لمان را برآورده کند اما متأسفانه اقتصاد ژاپن در سال ۱۹۹۲ دچار رکود شدیدی شد و شوپن حمایت مالی سرمایه‌گذاران را از دست داد؛ بنابراین، تولید ۹۶۲CR پس از ساخت دو پروتوتایپ مخصوص پیست، دو پروتوتایپ جاده‌ای و دو نمونهٔ تولیدی خاتمه پیدا کرد. حال یکی از دو نمونهٔ تولیدی این ماشین به حراج گذاشته شده است. شوپن این خودرو را به همسایه‌اش فروخت وی برای ۳۰ سال آن را نگه داشت.

این نمونه از ۹۶۲CR با شیشه‌های جانبی پلی کربنات، سیستم مدیریت موتور Motec و لاستیک‌های جدید، کمی اصلاح شده ولی رنگ مشکی اصلی آن همچنان حفظ شده است. این هایپرکار منحصربه‌فرد با چند قطعهٔ یدکی مثل صندلی رانندهٔ اضافی به فروش می‌رسد. هیچ تخمینی در مورد قیمت این خودرو در حراجی وجود ندارد اما ۹۶۲CR زمانی که نو بود ۱.۵ میلیون دلار قیمت داشت که معادل ۳.۳ میلیون دلار امروز است.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar