چری اکستریم VX در راه ایران

چهارشنبه 19 مهر 02 ساعت 10:51
چری اکستریم VX در راه ایران

خودروهای برند لوکس چری یعنی اکسید، با چند سال تاخیر در بازار ایران هستند. تاکنون حضور سه محصول از این برند در بازار ایران تایید شده است که شامل اکسید VX،‌ اکسید TXL و اکسید LX می‌شوند. 

اکسید VX مطابق رویه جدید نام‌گذاری محصولات لوکس مدیران خودرو، با برند اکستریم در ایران عرضه خواهد شد و اکستریم VX نام گرفت. این خودرو یک کراس‌اوور متوسط به حساب می‌آید که برای ساخت آن تا حد زیادی از الگوهای شرقی الهام گرفته شده است. با توجه به سلیقه مشتریان ایرانی و سابقه موفقیت خودروهایی همچون لکسوس LX در ایران، انتظار داریم تا اکسید VX نیز مورد توجه علاقمندان به خودروهای لوکس قرار گیرد.

برند جوان و لوکس اکسید، این روزها در حال توسعه کسب و کار خود است. خودروهای اکسید نسخه‌های متفاوت و مجهزتری از محصولات چری هستند که در این بین اکسید VX نقش نسخه خاص و لوکس تیگو ۸ پرومکس را ایفا می‌کند. این خودرو به همراه اکسید TX برپایه پلتفرمی مشترک با چری تیگو ۸ پرو شکل گرفته‌اند. با این حال هدف از تولید هرکدام از خودروهای یاد شده متفاوت بوده است. اکسید TX نقش کراس‌اوور جوان‌پسند را ایفا می‌کند، در حالی که اکسید VX خودرویی خانوادگی است.

علاوه بر موارد یاد شده، اکستریم VX خودرویی با قدمت بیشتر است که از سال ۲۰۱۹ توسط این شرکت به تولید می‌رسد. نسل نخست این خودرو علاوه بر چین، در روسیه و عربستان نیز به فروش رسید. همزمان با تغییر نسل چری تیگو ۸ در چین و اضافه شدن پسوند پرو به آن، اکسید VX نیز تغییر چهره داد و در سال ۲۰۲۱ نسخه جدید این خودرو وارد بازار شد. نسخه‌ای از این خودرو که به بازار ایران می‌آید نیز مربوط به فیس‌لیفت اخیر این خودرو است. با توجه به عدم حضور طولانی‌مدت برندهای لوکس خارجی در ایران و کمبود اتومبیل‌های مجلل، پیش‌بینی می‌کنیم مشتریان ایرانی استقبال مناسبی از اکسید VX و سایر خودروهای این برند در ایران ترتیب دهند.

داخل اکستریم VX

حجم تغییرات داخلی اکستریم VX در مقایسه با تغییرات خارجی آن بیشتر بوده است، چرا که خودروساز چینی کابین کاملا جدیدی را با الهام از محصولات مرسدس بنز و میباخ برای اکسید VX طراحی کرده است. صفحه نمایش‌های رنگارنگ سرتاسر کابین این خودرو را در بر گرفته‌اند تا احساس برخورد با خودرویی کاملا مدرن را در مشتری القا کنند. بخش اصلی داشبورد اکستریم VX را یک نمایشگر بزرگ تشکیل داده است که اطلاعاتی را به هر دو سرنشین خودرو ارائه می‌دهد. این نمایشگر از سمت راننده آغاز می‌شود، در بخش میانی عریض و طویل می‌شود و سپس تا سمت دیگر خودرو ادامه می‌یابد. نمایشگر بخش راننده اطلاعات حیاتی خودرو را به راننده نمایش می‌دهد. نمایشگر بخش مرکزی اطلاعات سیستم سرگرمی و سیستم تهویه را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. نمایشگر سرنشین جانبی نیز به او اختیار کنترل برخی ویژگی‌ها همچون موزیک را اعطا می‌کند.

استفاده از نمایشگرهای بزرگ،‌ باعث شده است تا فضای زیادی برای دریچه‌های سیستم تهویه در دسترس طراحان نباشد. به همین دلیل دریچه‌های مرکزی سیستم تهویه به صورت باریک و بلند در بالای نمایشگر قرار گرفته‌اند. در دو قسمت داشبورد نیز دو دریچه مثلث شکل دیگر تعبیه شده است. فرمان دوشاخه با جایگاه مخصوص دست، المان جدید طراحی خودروهای اکسید است که در اکستریم VX‌ نیز مشاهده می‌شود. تریم کابین نیز چرمی است که ترکیب رنگ‌های قهوه‌ای تیره و مشکی را با یکدیگر مخلوط می‌کند. همانند بسیاری از خودروهای جدید چینی، دکمه‌های فیزیکی تا حد امکان از کابین حذف شده‌اند و به جای آن‌ تنظیمات لمسی قرار گرفته است. یک پنل بزرگ نیز در میانه کابین قرار دارد که به صورت کشویی باز می‌شود و بخشی از امکانات درون آن قرار گرفته‌اند. سیستم صوتی خودرو نیز تعداد زیادی بلندگو دارد که می‌توان آن‌ها را در نقاط مختلف کابین مشاهده کرد.

طراحی اکستریم VX

همان‌طور که در مقدمه مطلب اشاره کردیم، اکسید VX پس از عرضه نسل دوم چری تیگو ۸ مورد فیس‌لیفت قرار گرفت. بنابراین طراحی بخش جلوی این خودرو تا حد زیادی تغییر کرد و الگوهای جدیدی برای ظاهر این خودرو به کار گرفته شدند. از جمله این الگوها می‌توان به تغییر جلوپنجره خودرو اشاره کرد. نوارهای افقی در نسخه قبلی، جایگزین نوارهای عمودی در نسخه جدید شده‌اند. همچنین طراحی سپر و کاسه چراغ خودرو مطابق با زبان طراحی تیگو ۸ پرو تغییر کرده است. حروف اکسید نیز به صورت بزرگ روی درب کاپوت خودرو درج شده‌ است که البته در ایران برند اکستریم جایگزین آن خواهد شد. نمای جانبی اکستریم VX تا حد زیادی به تیگو ۸ پرو شباهت دارد. کروم‌کاری‌های متعدد در این نما احساس یک خودرو لوکس را به بیننده القا می‌کنند. همچنین یک فرورفتگی در بخش پایینی درب‌های خودرو قابل مشاهده است. رینگ‌های ۱۹ اینچی خودرو نیز تناسب قابل قبولی با ابعاد خودرو دارند.

در بخش عقب، از الگوهای طراحی مشابه خودروهای تویوتا و لکسوس استفاده شده است. چراغ‌های باریک به همراه درب پنجم عمودی، ظاهری همانند خودروهای تویوتا را در ذهن بیننده القا می‌کنند که قطعا برای مخاطبان ایرانی جذاب خواهد بود. خروجی‌های اگزوز دوگانه نیز در بخش عقب خودرو قابل مشاهده هستند. محل قرارگیری مه‌شکن در خودروهای جدید چری به نواحی جانبی سپرها منتقل شده است که این مورد را در اکستریم VX نیز می‌توان مشاهده کرد.

مشخصات اکستریم VX

از نظر مشخصات فنی، شباهت کامل میان اکستریم VX و تیگو ۸ پرومکس وجود دارد. این خودرو به موتور دولیتری چهارسیلندر توربوشارژر مجهز است که حداکثر ۲۵۷ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. بنابراین راندمان این پیشرانه اندکی بالاتر از نمونه مشابه نصب شده روی تیگو ۸ پرومکس خواهد بود. البته چری تغییراتی را برای این پیشرانه جهت تطابق با مقتضیات بازار روسیه انجام داده است تا با سوخت روسیه سازگار باشد. البته این تغییرات به بهای کاهش گشتاور و قدرت خودرو رخ داده است و امکان دارد مشابه این تغییرات را در بازار ایران نیز شاهد باشیم. در بخش انتقال قدرت، از گیربکس هفت سرعته دوکلاچه برای این خودرو استفاده می‌شد اما چری از ابتدای ۲۰۲۳ اکسید وی ایکس را تنها با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به بازار می‌فرستد. هنوز لیست کامل مشخصات و امکانات اکستریم VX برای بازار ایران مشخص نشده‌ است، بنابراین نمی‌دانیم محصول اکسید با کدام گیربکس به دست مصرف‌کنندگان ایرانی خواهد رسید.

ابهام بخش گیربکس، در قسمت سیستم انتقال قدرت نیز وجود دارد. اکسید VX‌ با دو سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل در اختیار مشتریان قرار گرفته است و هنوز نمی‌دانیم مدیران خودرو کدام یک را برای عرضه به بازار ایران در نظر می‌گیرد. البته مطابق تجربه‌های قبلی، احتمالا اکستریم VX در قالب نسخه دو دیفرانسیل وارد بازار ایران خواهد شد. شتاب صفر تا صد اکستریم VX در نسخه دو دیفرانسیل، کمتر از ده ثانیه خواهد بود. با این حال مصرف‌ سوخت این نسخه از تیپ تک دیفرانسیل بیشتر است و حدود ۸.۹ لیتر در صد کیلومتر برآورد می‌شود. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۲۰۰ کیلومتربرساعت خواهد بود. افزوده شدن تجهیزات رفاهی مختلف بر بخش وزن خودرو نیز تاثیر منفی گذاشته شده است و با کراس‌اووری روبرو خواهیم بود که حدود دو تن وزن دارد!

خودروبانک

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar