وبسایت آمریکایی: خودروی بعدی خود را از کارخانه بخرید

پنج شنبه 12 اسفند 00 ساعت 15:42
وبسایت آمریکایی: خودروی بعدی خود را از کارخانه بخرید

خرید خودروی نو در بازار امروز بسیار دشوار شده است و دلیل آن آثار ناشی از شیوع جهانی کرونا و کمبود شدید تراشه و معضلات تأمین قطعات در زنجیره تأمین خودروسازی است.

خیلی از نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش که تا پیش از کرونا انبارشان پر از خودروی نو و آماده تحویل بود اکنون خالی است. همان تعداد محدودی که در پارکینگ نمایندگی ها وجود دارد، ممکن است عاری از آپشن ها و امکانات مدنظر مشتری باشد یا آن که قیمت آن خیلی بالاتر از قیمت گذاری کارخانه بوده و مشتریانی که از قبل برنامه ریزی کرده اند این خودروها را بخرند حالا با افزایش ناگهانی قیمت مواجه شده اند.

به تدریج در بازار آمریکا شبیه به اروپا، امکان سفارش گذاری اینترنتی به سمتی می رود که در کارخانه همانی ساخته شود که مشتری در اینترنت ثبت اطلاعات کرده است. در نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان هم امکان پر کردن فرم های سفارش گذاری خودرو وجود دارد. اما برای برخی از برندها، ساخت خودرو مطابق درخواست مشتری فقط از راه سفارش گذاری اینترنتی مقدور است. این روش نوعی دور زدن «تنظیمات بازار» است که در حال حاضر بین قیمت کارخانه و قیمت بازار تفاوت ایجاد کرده است. به بیان دیگر برای آن که حاشیه قیمت بین کارخانه و بازار کمتر لطمه به مشتری وارد کند، بهترین راه آن ثبت نام اینترنتی خودرو است.

دیلون گریفیث که یک سوباروی آوت بک مدل ۲۰۲۱ را در نمایندگی ثبت سفارش کرده می گوید: «فکرش را نمی کردم این قدر آسان باشد. من کنار مدیر فروش نشستم و با راهنمایی او آن چه در نظر داشتم سفارش گذاری کردم.»

اما واقعیت این است که ثبت نام یا پیش خرید خودرو در اینترنت یا نمایندگی بسیار آسان هست اما به صبر و شکیبایی زیادی نیاز دارد چون از زمان پیش خرید تا زمانی که خودرو به مشتری تحویل شود، به مدت زمان زیادی نیاز است. برای برخی از مدل های خودرو که در کارخانه های داخلی تولید می شوند بین ۶ تا ۸ هفته طول می کشد که به دست مشتری برسد. زمان انتظار برای خودروهای برقی به مراتب طولانی تر است. مخصوصاً برندهای تسلا، لوسید و ریویان. به دیلون گریفیث گفته اند که حداقل ۴ ماه طول می کشد که سوباروی او را تحویل دهند.

ثبت نام از نمایندگی های فروش این مزیت را دارد که نقطه تماس با خودروساز است و تمامی فرایندها از صفر تا صد در همان نمایندگی پیگیری شده و به اطلاع مشتری می رسد. به نفع مشتریان است که نزدیک ترین نمایندگی فروش به منزل خود را انتخاب کنند و با مدیر فروش آن نمایندگی در ارتباط نزدیک باشند.

البته همه برندها در آمریکا هر روز امکان ثبت نام ندارند. برای مثال ثبت نام یا سفارش خرید برندهای هوندا و تویوتا در آمریکا فصلی است. بهترین راه مراجعه به نمایندگی و پرکردن فرم های آن است که در آن صورت وقتی ثبت نام باز می شود، نمایندگی مشتری را مطلع ساخته و کار ثبت نام را به اتفاق هم انجام می دهند. زمان آن هم که فرا برسد، مشتری خودروی خود را از همان نمایندگی تحویل می گیرد.

در برخی از ایالت های آمریکا، خودروساز حق ندارد به طور مستقیم به مشتری خودرو بفروشد و مشتریان باید حتماً به نمایندگی مراجعه کنند. برخی از برندهای خودرویی هستند که اصلاً نمایندگی فروش دائر نکرده و فقط فروش اینترنتی دارند که اکثر این برندها، خودروسازان یا استارت آپ های نو ظهور مثل تسلا، لوسید و ریویان هستند.

در عوض در این روش، فروش خودرو بسیار سرراست است. کافی است مشتری به وبسایت خودروساز مراجعه کند. بعد از انتخاب خودرو و آپشن های مورد نیاز، رزرو به طور خودکار انجام شده و بخشی از مبلغ خودرو باید پرداخت شود، باقیمانده هم در زمانی که خودرو آماده تحویل می شود، از مشتریان اخذ می گردد.

مشتریان باید هنگام تیک زدن فرم درخواست آپشن ها باید خیلی دقت داشته باشند، درخواست برخی از آپشن ها یا پکیج ها به قیمت خودرو به شدت می افزاید. برخی از این آپشن ها هنگام فروش دست دوم خودرو برای خریداران مطلوبیت نداشته و از همین رو شاید موقع فروش دست دوم، فروشنده مجبور به فروش به قیمت پایه یا بدون آپشن شود.

هنگام ثبت نام اینترنتی باید مبلغی از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار پرداخته شود که در برخی از نمایندگی ها در صورت انصراف مشتری قابل پس گرفتن نیست و در صورتی که احتمال انصراف می دهید باید این موضوع را از نمایندگی بپرسید. برخی از نمایندگی ها هم تا زمانی که موفق به فروش آن خودروی سفارش داده نشوند، این پول را به مشتری انصراف داده باز نمی گردانند.

ادموندز توصیه می کند برای آن که مجبور به پرداخت پول اضافه نشوید که در اصطلاح به آن markup می گویند، اگر به اندازه کافی صبور هستید بهترین روش خرید از کارخانه است.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "وبسایت آمریکایی: خودروی بعدی خود را از کارخانه بخرید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مجید
مهمان

خیلی باحاله، هر اتفاقی که اینجا میفته، تو امریکا، انتهای آرزوهای خیلی ها، که نه تحریمن، نه کمونیست، نه اسلامی و نه خیلی چیزهای دیگه، داره میفته

محمد
مهمان

ما هم حق انتخاب ابشن داریم