رقابت چینی‌ها با همتایان اروپایی در تولید و توسعه خودروهای برقی

یکشنبه 20 آبان 97 ساعت 13:31
رقابت چینی‌ها با همتایان اروپایی در تولید و توسعه خودروهای برقی

به نظر می‌رسد که خودروسازان چینی از همتایان خود در اروپا در تولید و توسعه خودروهای برقی و الکتریکی پیشی گرفته‌اند.

خیلی از کمپانی‌های خودروسازی در دنیا عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از پروژه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، باعث شده است کمپانی‌های خودروسازی در سراسر دنیا به رقابتی تنگا تنگ بپردازند و هریک از پروژه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

خیلی از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام برقی و الکتریکی را به تولید انبوه برسانند.

تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که کمپانی‌های خودروسازی در چین تصمیم گرفته‌اند به توسعه خط تولید خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست بپردازند و در این خصوص از خودروسازان اروپایی جلو بزنند.

از سوی دیگر، خیلی از کمپانی‌های خودروسازی اروپایی که خودروهای الکتریکی تولید می‌کنند، باتری‌های مورد نیاز خود را از کارخانه‌های باتری‌سازی در چین و کشورهای آسیایی تأمین می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که خودروسازان اروپایی وابستگی شدیدی به همتایان چینی خود داشته باشند که در نهایت باعث می‌شود آنها حداقل یک پله از خودروسازان چینی عقب‌تر بایستند.

این رقابت به مرحله‌ای رسیده است که برندهای اروپایی با وجود تلاش‌های بسیار، همچنان تحت سلطه و در اختیار چین است و به نظر می‌رسد با توجه به جذب سرمایه گذاری‌های بزرگ آینده خودروهای الکتریکی از آن این کشور پهناور آسیایی خواهد بود.

تحلیلگران همچنین برآورد کرده‌اند که تکنولوژی خودروهای الکتریکی یکی از عواملی خواهد بود که باعث پیشرفت، سودآوری و درآمدزایی چین شده و عملکرد موفقیت آمیز این کشور را نسبت به دیگر کمپانی‌های رقیب دو چندان خواهد کرد.

بر اساس گزارش وب سایت StreetInsider، هم اکنون دو سوم ظرفیت جهانی تولید باتری‌های لیتیوم یونی که در خودروهای برقی هم مورد کاربرد قرار می‌گیرد، به چین تعلق دارد بعلاوه اینکه این کشور در حال حاضر بزرگترین بازار خرید و فروش خودروهای برقی در جهان را هم به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که فقط یک درصد از ظرفیت تولید جهانی باتری لیتیوم یونی به کمپانی‌های اروپایی تعلق دارد که آنها هم باز چین را به عنوان قطب اصلی و مرکزی تولید باتری و فعالیت‌های خود در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال، کمپانی هلندی لیتیوم ورکس (Lithium Werks) تا به حال دو کارخانه در چین احداث و راه اندازی کرده و در حال حاضر هم مشغول احداث سومین کارخانه با یک سرمایه گذاری یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری در این کشور است. البته به نظر می‌رسد قانون افزایش تعرفه واردات از چین و جنگ تجاری بین این کشور و ایالات متحده آمریکا کمی در این خصوص دست و پای کمپانی‌های اروپایی فعال در چین را بسته و ممکن است آنها را با افزایش هزینه‌های نهایی مواجه کند که البته همه آنها تحت حمایت کمیسیون اروپا به منظور توسعه شرکت‌های فعال در حوزه تولید خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست قرار گرفته‌اند.

دولت‌های زیادی مانند انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور پیشگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتاً تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدوداً دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

در سال اخیر میلادی بالاخره خودروهای الکتریکی و برقی از حالت خودروهای غیر قابل استفاده‌ای که فقط در نمایشگاه‌های علم و فناوری از آنها رونمایی می‌شد، خارج شد و تولید انبوه خودروهای مدرن و قابل استفاده آنها توسط غول‌های خودروسازی شروع شد. این تولید انبوه که با استقبال بینظیری از طرف مردم و دولت‌های زیادی مواجه شد، می‌تواند نقطه عطفی برای جهشی بزرگ و قدمی بلند به سمت خودروهای پاک و غیر آلاینده به شمار بیاید.

به همین خاطر، خیلی از کارشناسان و تحلیلگران برآورد کرده بودند که سال جاری میلادی، سال شکوفایی صنعت خودروسازی برقی و الکتریکی خواهد شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar