عرضه سهام پورشه در بورس

سه شنبه 15 شهریور 01 ساعت 13:02
عرضه سهام پورشه در بورس

فولکس واگن، دومین گروه خودروسازی بزرگ جهان، عصر دوشنبه چراغ سبز نهایی خود را برای عرضه سهام شرکت فرعی خود پورشه در بورس‌های اروپایی نشان داد.

مطابق اعلام خودروساز آلمانی، ورود پورشه به بورس با عرضه اولیه سهام این شرکت در «اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر» با هدف «شناورسازی» بخشی از سرمایه آن به عنوان مقدمه‌ای برای عرضه عمومی سهام آن انجام می‌شود. پورشه نیز با اتنشار بیانیه مطبوعاتی جداگانه‌ای اعلام کرد که سهام این شرکت در بازارهای آلمان، اتریش، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و سوئیس به عموم مردم عرضه خواهند شد.

فولکس واگن قصد داشته تصمیم خود برای واگذاری سهام پورشه را ۲۴ فوریه گذشته علنی کند ولی آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین و بروز تبعات منفی آن برای بازارهای سهام عملی کردن این تصمیم را به تعویق انداخت.  

ارزش شرکت پورشه که همواره از سرآمدان تولید خودروهای لوکس در جهان بوده بین ۶۰ تا ۸۵ میلیارد یورو برآورد می‌شود. 

سرمایه‌گذاران بین‌المللی از جمله گروه آمریکایی «تی رو پرایس»(T Rowe Price)، صندوق ثروت ملی قطر، دیترک ماتشِتز، میلیاردر اتریشی و بنیانگذار شرکت تولید نوشیدنی انرژی‌زای ردبول و برنارد آرنو، چهارمین ثروتمند جهان و رئیس فرانسوی شرکت موسوم به «ال وی ام اچ» برای رقابت در خرید عمده سهام پورشه ابراز آمادگی کرده‌اند. 

پورشه در حال حاضر به طور کامل متعلق به گروه خودروسازی فولکس واگن است ولی این خودروساز به نوبه خود تحت کنترل یک هلدینگ مالی به نام پورشه اس‌ئی (Porsche SE) است که نزدیک به ۵۴ درصد حق رای هیات مدیره آن در اختیار پورشه-پیک است.

اولیور بلوم، مدیرعامل سابق پورشه که از ابتدای سپتامبر رئیس جدید فولکس واگن ورود پورشه به بورس را «لحظه‌ای تاریخی» توصیف کرد و وعده داد که سود عملیاتی این شرکت به بیش از ۲۰ درصد برسد و ۸۰ درصد محصولات آن تا ۲۰۳۰ کاملا الکتریکی عرضه شود.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar