ادامه تعطیلی کارخانه‌های تویوتا در چین به دلیل ویروس کرونا

بروزرسانی در: شنبه 19 بهمن 98 ساعت 18:01
ادامه تعطیلی کارخانه‌های تویوتا در چین به دلیل ویروس کرونا

شرکت تویوتا روز جمعه اعلام کرد که تمامی خطوط تولید خود را در کشور چین تا تاریخ ۲۷ بهمن به دلیل ویروس کرونا تعطیل نگاه خواهد داشت. این روزها خودروسازهای بسیاری در کشور چین به دلیل مشکلات ناشی از ویروس کرونا خطوط تولید خود را تعطیل کرده‌اند.

این شرکت خودروساز ژاپنی که ۱۲ کارخانه خودرو و قطعات در چین دارد، گفته که بعد از بررسی عوامل مختلف شامل دستورالعمل‌های دولت‌های محلی و منطقه‌ای چین، تصمیم گرفته تا تعطیلی خطوط تولید خود را تمدید کند. تویوتا گفته در هفته منتهی به ۱۷ فوریه مقدمات بازگشایی خطوط تولید را دوباره آغاز خواهد کرد.

با این تصمیم جدید در واقع تویوتا تعطیلی قبلی که قرار بود تا فردا یکشنبه ادامه داشته باشد را تمدید کرده است. تهدیدات ویروس کرونا تاکنون خطوط تولید شرکت‌های خودروساز بسیاری را در چین به تعطیلی کشانده است. دو شرکت هیوندای و کیا روز جمعه گفته بودند قصد دارد خطوط تولید خود در چین را از روی ۲۸ بهمن دوباره راه‌اندازی کنند.

بسیاری از خودروسازها، حتی شرکت‌هایی که در چین خط تولید ندارند این روزها با خطر به مشکل افتادن فعالیت‌های خود به دلیل کمبود قطعات خودرو ساخت چین مواجه هستند. هم اکنون در چین به دلیل ممنوعیت آمد و شد مشکلات زیادی در رابطه با ارسال قطعات وجود دارد.

شرکت سوزوکی موتور گفته در صورت ادامه مشکلات چین قطعات سخت این کشور خود را از مناطق دیگر تأمین خواهد کرد. این شرکت خودروساز ژاپنی در چین نه خودرو تولید می‌کند و نه می‌فروشد، ولی برخی از قطعات مورد نیاز خطوط تولید سوزوکی در هند در کشور چین تولید می‌شوند. تقریباً نیمی از بازار خودروهای سواری هند در اختیار سوزوکی و شریک هندی‌اش ماروتی سوزوکی قرار دارد.

شرکت فیات کرایسلر نیز روز پنج شنبه گفته بود که یکی از خطوط تولید خود را در اروپا اگر تأمین کننده‌های قطعات چینی به موقع راه اندازی نشوند ممکن است تعطیل کند. این هفته شرکت هیوندای موتور نیز یکی از خطوط تولید خود در کره جنوبی را به دلیل کمبود قطعات ساخت کشور چین تعطیل کرده بود.

قطعات خودرویی ساخت چین در بیش از میلیون‌ها دستگاه خودروی تولیدی در سراسر جهان استفاده می‌شوند و استان هبه این کشور، که مرکز اصلی انتشار ویروس کرونا محسوب می‌شود یکی از قطعاً های اصلی تولید و توزیع قطعات خودرویی است. به منظور محدود کردن گسترش ویروس کرونا، مقامات دولت چین اعلام کرده‌اند که در استان هبه و ۱۰ استان دیگر تعطیلی اجباری را تمدید خواهند کرد. این ۱۱ استان تقریباً دو سوم تولید خودروی چین را در خود جای داده‌اند.

موسسه IHS Automotive پیش بینی می‌کند این تعطیلی ادامه دار منتهی به ۲۱ بهمن سبب کاهش ۷ درصدی تولید سه ماهه نخست کشور چین خواهد شد. در یک یادداشت، یکی از تحلیل گران این موسسه گفته که اگر تعطیلی خطوط تولید تا ماه مارس ادامه یابد، ممکن است میزان تولید خودرو در چین تا ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کند.

برخی کارشناسان خودرویی می گویند تأمین کنندگان قطعات چینی، به دلیل تعطیلات سال نو انبارهای خود را پر کرده بودند و اگر این تعطیلی ادامه داشته باشد شاهد خالی شدن انبارها خواهیم بود. اگر کارخانه‌ها از هفته آتی شروع به کار نکنند یا پروازها به و از چین دوباره از سر گرفته نشود، قطعاً شاهد بحرانی جدی در صنعت خودروی دنیا خواهیم بود.

تویوتا گفته خطوط تولیدش خارج از چین به صورت عادی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند و این که در صورت ادامه بحران ویروس کرونا ممکن است این شرکت قطعات چینی خود را در کشورهای دیگر تولید کند.

autoblog

منبع: Z4Car

 

قیمت محصولات تویوتا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar