کاهش ۱۸ درصدی فروش خودرو در چین

جمعه 25 بهمن 98 ساعت 16:36
کاهش 18 درصدی فروش خودرو در چین

فروش خودرو در بازار چین در ماه ژانویه کاهشی تقریباً ۲۰ درصدی تجربه کرده و اکنون، نوزدهمین ماه متوالی است که فروش خودرو در چین کاهش پیدا می‌کند. از علل اصلی این کاهش فروش می‌توان به تعطیلی‌های سال نوی چینی و همچنین بحران ویروس کرونا در این کشور اشاره کرد.

انجمن خودروسازان چین در بیانیه‌ای گفته که اپیدمی ویروس کرونا در کوتاه مدت آسیب شدیدی به صنعت خودروی این کشور وارد خواهد کرد. این انجمن پیش بینی کرده در صورت ادامه وضع موجود رقابت شدیدتر شده و شاهد پایان کار شرکت‌های کوچک تأمین کننده‌های قطعات خواهیم بود.

داده‌های اولیه برای ماه ژانویه نشان می‌دهند فروش خودرو در چین ۱۸ درصد کاهش یافته، این در حالی است که فروش خودروهای باتری الکتریکی در این کشور برای هفتمین ماه متوالی این بار ۵۴.۵ درصد کم شده است. این انجمن آمار دقیق فروش خودرو در چین طی ماه ژانویه را منتشر نکرده است.

گرچه در گزارش‌های اولیه تعطیلات سال نوی چینی علت اصلی کاهش فروش خودرو در این کشور ذکر می‌شد، ولی طی دو هفته آخر ژانویه به دلیل تلاش برای عدم گسترش ویروس کرونا دولت‌های محلی مقررات منع آمد و شد وضع کرده بودند و این موضوع ظاهراً تأثیر بیشتری روی کاهش فروش داشته است. همچنین تمدید تعطیلات سراسری برای مقابله با گسترش ویروس کرونا تأثیر منفی خود را روی این قضیه گذاشته و نمایندگی‌ها ثبت سفارش جدید نداشته‌اند.

چن شیهوا، از مدیران ارشد انجمن گفته: «به دلیل تمدید تعطیلات سراسر، کمبود نیروی کار و قطعات خودرو، ما پیش بینی می‌کنیم که تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو به دلیل گسترش ویروس کرونا با مشکل مواجه شود.» انجمن خودروسازان چین گفته فروش ماه پیش ممکن است در ماه آتی تا ۲ درصد نیز کم‌تر شود.

مدیران فرمول یک روز چهارشنبه اعلام کردند مسابقه جایزه بزرگ چین را که قرار بود ماه آوریل در این کشور برگزار شود را به تأخیر انداخته‌اند. مجله خودرویی بریتانیایی اتوکار همچنین به نقل از برخی منابع گفته که نمایشگاه خودروی پکن نیز به تعویق افتاده است.

در استان هبه که مرکز اصلی بحران ویروس کرونا و همچنین یکی از قطب‌های خودروی اصلی کشور چین محسوب می‌شود و تولید سالانه ۹ درصد خودروی چین را بر عهده دارد، شرکت‌های دانگ فنگ موتور، هوندا موتور، رنو و پژو همگی اعلام کرده‌اند که بازگشایی خطوط تولید خود را به تعویق انداخته‌اند.

شرکت تسلا که ماه پیش تولید خودروهای خود در کارخانه ۲ میلیارد دلاری‌اش در شانگهای شروع کرده بود، با کمک دولت محلی از روز دوشنبه خطوط تولیدش را دوباره به کار انداخته است. شرکت‌هایی مانند فولکس واگن و جنرال موتورز که کارخانه‌هایی خارج از استان هبه دارند گفته‌اند که برخی از خطوط تولید خود را به مدت یک یا چند هفته بیشتر تعطیل نگاه خواهند داشت.

به طور کلی فروش خودرو سال پیش در کشور چین ۸.۲ درصد به دلیل استانداردهای آلایندگی سخت گیرانه تر و همچنین دردسرهای ناشی از جنگ تجاری با آمریکا کاهش یافته بود.

autoblog

منبع: Z4Car

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar