تفاوت محصولات فیات در بازارهای آمریکای جنوبی و ایتالیا

شنبه 20 اسفند 01 ساعت 13:33
تفاوت محصولات فیات در بازارهای آمریکای جنوبی و ایتالیا

بازار آمریکای جنوبی و برزیل میزبان طیف گسترده‌ای از محصولات فیات است. از آبارث و ۵۰۰ گرفته تا ون دوکاتو همه و همه در بازار آمریکای جنوبی طرفدار دارد. اما مسئله جالب اینجاست که محصولات کراس اوور در بازار این کشور انگار طرفداران بیشتری دارد. فیات موبی، آرگو، پالس و فست بک همگی محصولاتی هستند که در این بازارها عرضه می‌شوند.

فیات یک برند خودرویی باسابقه در اروپا به‌حساب می‌آید ولی در بازار  برزیل هم این برند از محبوبیت خاصی برخوردار است. البته فیاتی که برزیلی‌ها می‌شناسد بسیار با فیات ایتالیایی‌ها فرق می‌کند. فیات تلاش کرد تا حضور خود را در بازارهای دیگری مثل آمریکا، هند، روسیه و چین گسترش دهد، اما تقریباً در تمامی این بازارها با شکست روبه‌رو شد اما در اروپا و آمریکای جنوبی و به‌طور دقیق‌تر ایتالیا و برزیل این پروژه گسترش بازار موفقیت‌آمیز بود. هم‌اکنون این دو کشور، دو بازار کلیدی برای فیات  به‌حساب می‌آیند هرچند که منافع هر یک از این بازارها از بسیاری جهات باهم در تضاد است.

در سال‌های گذشته این دو کشور روی‌هم‌رفته ۵۶ درصد از کل فروش فیات را به خود اختصاص داده‌اند. این برند حدود ۵۵۵۰۰۰ دستگاه خودرو در سایر نقاط جهان به فروش رساند درحالی‌که سهم چین و هند و بسیاری از کشورهای دیگر در این میزان چیزی نزدیک به صفر بود.

محصولات فیات در بازارهای آمریکای جنوبی و ایتالیا

فیات در همه جای دینا به سازنده خودروهای کوچک و اسپرت معروف است اما این تفکر در برزیل و آمریکای جنوبی کاملاً با دیگر بازارهای جهان فرق دارد. در ایتالیا، جایی که ۲۱ درصد از کل سهم فروش محصولات فیات در آنجا به فروش می‌رسد، دو محصول ۵۰۰ و پاندا همچنان پیشرو هستند اما بقیه محصولات به‌سختی می‌توانند با دیگر برندهای جهانی در بازار این کشور رقابت کنند. همین موضوع باعث شد تا فیات در بازار ایتالیا تولید سگمنت B  را کنار بگذارد و به سراغ تولید دو خودرو پرطرفدار برود. این دقیقاً همان کاری است که سال‌های پیش هم این شرکت برای خروج از ورشکستگی و رکود اقتصادی انجام داد.

در بازار ایتالیا تیپو ۱۱ درصد از کل سهم تولید خودروهای سگمنت C را پس از فولکس‌واگن گلف و آئودی A3 به خود اختصاص داده است علاوه بر این در بخش B-SUV،  جایی که ۵۰۰X بازی می‌کند، فیات از فورد پوما و جیپ رنگید پیشی گرفته است.

درمجموع، سهم بازار فیات در بازار خودروهای سواری ایتالیا ۱۴.۳ درصد است. این در حالی است که سهم همین سهم ۵ سال پیش حدود ۲۰.۱ درصد و ۳۰ سال پیش حدود ۳۲ درصد بوده است.

اما در برزیل اوضاع فرق می‌کند. فیات در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۳۰ هزار دستگاه خودرو در بازار برزیل به فروش رساند که این عدد نسبت به عدد فروش برزیل در همان سال حدود ۱۶۰ هزار دستگاه بیشتر است. فیات نه‌تنها در برزیل پیشتاز است، بلکه باوجود کمبود خودروهای SUV و ورود جیپ به این بازار، توانسته سهم بازار خود را حفظ کند.

سهم بازار فیات در سال جاری در بازار برزیل همانند سال گذشته ۲۲ درصد  بوده است درحالی‌که پنج سال پیش ۱۳ درصد و یک دهه پیش ۲۳ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است.

فیات به لطف محبوبیت پیکاپ‌های خود و حضور قدرتمند در سگمنت های کوچک، توانسته است با رقابت روزافزون برندهای چینی و کره‌ای روبرو شود. نکته جالب اینجاست که ورود جیپ به برزیل تقریباً هیچ تأثیری بر روی روند فروش و سهم بازار فیات در این کشور نداشت درحالی‌که این اتفاق در بازار ایتالیا باعث شد تا سهم بازار فیات با افت قابل‌توجهی مواجه شود.

فیاتی  که اروپایی‌ها می‌شناسند با فیاتی که ساکنین آمریکای جنوبی به دنبالش هستند فرق می‌کند. در اروپا، عمدتاً خانواده بزرگ فیات ۵۰۰ (متشکل از ۵۰۰، ۵۰۰C، ۵۰۰e، ۵۰۰X و ۵۰۰L)، پاندا و تیپو خریدار دارد ولی در آمریکای جنوبی لاین محصولات پرطرفدار شامل یک خودرو شهری، یک B-Hatch و B-Sedan، یک B-SUV و C-SUV و دو پیکاپ می‌شود.

برخلاف فولکس‌واگن که برخی از محصولات خود را در هر دو بازار (پولو، نیووس/تایگو و تی کراس) به فروش می‌رساند، هیچ‌یک از فیات‌ها در طرف مقابل اقیانوس موجود نیستند.

این موضوع نشان می‌دهد فیات چقدر دقیق و با جزئیات به مطالعه بازارها پرداخته و با اصول صحیح بازاریابی، به دنبال بهترین و محصولات در بهترین بازارها رفته است.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar