تولید کننده بزرگ محصولات بنز و هیوندای در چین

شنبه 30 بهمن 00 ساعت 12:27
تولید کننده بزرگ محصولات بنز و هیوندای در چین

بایک موتورز به زعم بسیاری از کارشناسان و با توجه به سوابق حضور در بازارهای جهانی و بازار پررقابت چین، به واسطه سابقه طولانی همکاری مشترک با دایملر برای تولید محصولات مرسدس بنز در چین و همچنین هیوندای کره جنوبی و انتقال تکنولوژی از این شرکت ها در زمره با کیفیت ترین برند های چینی قرار داد.

بایک موتورز عضوی از گروه بایک و یا به بیان دیگر مخفف «صنعت خودرو پکن» است که در زمینه تولید انواع خودرو سواری، تجاری، کشاورزی، مسافری، نظامی و قوای محرکه  فعالیت دارد و مهمترین نقطه تمایز آن در مقایسه با دیگر خودروسازان تراز اول و بزرگ کشور چین، حضور فعال در حوزه خودروهای تجاری و کشاورزی در کنار تولیدات سواری و تجاری است.

جوینت ونچر با بنز و هیوندای
یکی از مهمترین مشخصه های موثر بر کیفیت محصولات بایک، سابقه طولانی همکاری مشترک با برند های معتبر جهانی نظیر بنز، هیوندای و فیات-کرایسلر است که بر خلاف بسیاری دیگر از شرکت های بزرگ چینی همکار با برند های خارجی، به تولید قطعات و بومی سازی در چین و در نتیجه انتقال تکنولوژی  منجر شده است.

همکاری بایک و مرسدس بنز در قالب جوینت ونچر با سهم ۴۹درصدی مرسدس بنز از سال ۲۰۰۵ و تولید مدل E-Class آغاز شد. مرسدس بنز پیشتر در اواخر دهه ۸۰ میلادی سابقه تولید محصولاتش به صورت CKD و در تیراژ بسیار محدود با شرکتی دیگر را در کارنامه داشت اما دو دهه پس از آن شراکت، جوینت ونچر رسمی این شرکت با بایک شکل گرفت و این جوینت‌وِنچر هم اکنون در جایگاهی قرار دارد که بایک حدود ۶۰درصد از قطعات محصولاتی نظیر GLA، GLB و GLC مرسدس بنز را در کنار Eکلاس و Cکلاس به تولید می رساند و به نوعی موفق به انتقال تکنولوژی تولید قطعات نیز شده است و بدون شک تاثیر کسب این دانش در محصولات بایک نیز به چشم می خورد چرا که بایک پیشتر در شراکتی با برند هایی نظیر ساب سوئد از پلتفرم و قوای محرکه محصولات این برند استفاده کرده بود و سابقه همکاری با گروه فیات کرایسلر را نیز در کارنامه دارد که سابقه آن به تولید محصولات جیپ در همکاری با شرکت AMC باز می گردد که یکی از نخستین جوینت ونچر های بایک به حساب می آید.

جوینت ونچر مشترک بایک و هیوندای کره جنوبی در بازار چین نیز در سال ۲۰۰۲ میلادی و با سهم مشابه ۵۰ درصدی هر دو شرکت شکل گرفت. قرارداد بایک و هیوندای نخستین قرارداد مشترک تجاری یک شرکت چینی با یک شرکت خارجی پس از پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی بود و از این جهت قرارداد بزرگ و استراتژیکی به حساب می آمد. این جوینت ونچر هم اکنون بازه گسترده ای از محصولات بومی سازی شده هیوندای ویژه بازار چین را به تولید می رساند.

تنوع محصولات و برند های زیرمجموعه
شرکت های خودروساز چینی به صورت هفتگی جمع برند های زیرمجموعه‌شان را تغییر می دهند و بایک نیز از این تحولات مستثنی نیست به گونه ای که حدود چند ماه قبل، این شرکت برندی جدید را معرفی کرد که با لوگو متفاوت تنها محصول کراس اوور X5 را عرضه خواهد کرد. بایک به تازگی خودروهای دارای شاسی مستقل و یا محصولات نسبتا قدیمی را همچنان تحت نام بایک حفظ کرده و خودرو های جدید بر پایه پلتفرم BMFA را با برند بایک بیجینگ به بازار عرضه می کند.

در این بین و براساس آمار فروش خودروها در چین، کراس اوور X3 در سبد محصولات بایک از اقبال بیشتری برخوردار است و در دسته خودروهای سواری نیز سدان U5 درصدر پرفروش‌ترین محصولات بایک در سال ۲۰۲۱ در کلاس سدان قرار داشته است. بایک همچنین عملکرد نسبتا خوبی در زمینه تولید خودروهای الکتریکی داشته است و در زمره ۱۵ برند اصلی عرضه کننده ۳ میلیون خودرو الکتریکی در سال ۲۰۲۱ بازار چین به حساب می آید و نکته جالب این ۱۵خودروساز آن است که هیچ کدام هم اکنون به صورت رسمی در بازار ایران حضور ندارند در حالی که بدون شک خودروسازان فعال در حوزه خودروهای الکتریکی نقش پررنگی در آینده صنعت خودرو چین، بازارهای صادراتی این کشور و شاید بازارهای جهانی خواهند داشت.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar