کامیون هیدروژنی هیوندای در راه آمریکا

سه شنبه 9 خرداد 02 ساعت 10:07
کامیون هیدروژنی هیوندای در راه آمریکا

جدیدترین محصول تجاری هیوندای، یک کامیون هیدروژنی پرتوان و فاقد آلایندگی به نام اِکشنت (Xcient) است. مدل‌های مختلف این کشنده‌ی مخصوص باربرری سنگین، می‌توانند ۴۰۰ تا ۷۲۵ کیلومتر مسافت را با یک سوخت‌گیری هیدروژن، طی کنند.

علاوه‌بر اینکه خودروهای هیدروژنی، تقریبا فاقد هر نوع آلایندگی برای محیط زیست هستند؛ سرعت شارژ (سوخت‌گیری) بالاتر نسبت به مدل‌های الکتریکی نیز فراهم می‌کنند. این مزیت‌ها باعث می‌شوند، فناوری پیل سوختی برای کامیون‌های مخصوص حمل بارهای سنگین، جالب توجه و راه‌گشا باشد.

هیوندای از سال ۱۹۹۸ سرمایه‌گذاری بر خودروهای هیدروژنی را افزایش داد. این برند کره‌ای در سال ۲۰۱۸ توانست شاسی‌بلند پیل سوختی تولید انبوه با نام نکسو (Nexo)  را معرفی و به کشورهای مختلف دنیا صادر کند. بین سال‌های ۲۰۱۳  تا ۲۰۱۸ هم، توسان هیدروژنی تولید شد. نکسو با توان پیمایش ۸۰۰ کیلومتر، همچنان یکی از بهترین خودروهای پیل سوختی دنیا محسوب می‌شود و درحال تولید است. همچنین اتوبوس‌های هیدروژنی هیوندای نیز در کشورهای مختلف وجود دارند.

سال ۲۰۲۱ قرارداد تحویل ۳۰ دستگاه کامیون هیدروژنی هیوندای اِکشنت (Xcient) با یک شرکت حمل بار در کشور نیوزیلند بسته شد و حالا، مجوزهای لازم برای صادرات این محصول به امریکا وجود دارد. تا امروز، ۱۵۰ هیوندای اِکشنت به مشتریانی در آلمان، نیوزیلند، سوئیس و کره جنوبی فروخته شده‌اند. این کشنده‌ها، بیش از ۶ میلیون کیلومتر پیمایش آزمایشی را انجام داده‌اند.

برای اِکشنت، دو استک (واحد تبدیل انرژی هیدروژن به الکتریسیته) وجود دارد که در مدل‌های مختلف، مجموعا ۱۸۰ یا ۱۹۰ کیلووات هستند. پیشرانه‌ی این محصول، ۳۵۰ کیلووات (معادل ۴۷۰ اسب بخار) قدرت و ۲۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. یک توربوشارژر برقی نیز روی اِکشنت نصب شده است تا هوای مورد نیاز برای خنک‌کاری استک‌ها فراهم شود. این سیستم همچنین نیازمند رطوبت‌زا برای فیلترهای غشا (Membrane) است که به کمک توربوشارژ تامین خواهد شد.

هیوندای اِکشنت در مدل استاندارد، ۵ تانک سوخت‌گیری با فشار ۳۵۰ بار (۵,۰۷۶-psi) دارد و می‌تواند مسافت ۴۰۰ کیلومتر را طی کند. برای نسخه‌های سفارش امریکا ۱۰ تانک با تحمل فشار ۷۰۰ بار (۱۰,۱۵۲ psi)  استفاده خواهد شد تا کشنده بتواند انرژی لازم برای ۷۲۵ کیلومتر را داشته باشد. زمان لازم برای سوخت‌گیری این دو مدل، به ترتیب ۱۵ و ۳۰ دقیقه خواهد بود.

جالب‌تر اینکه شرکت هیوندای، یکی از تامین‌کنندگان اصلی سوخت هیدروژن در کشور کره جنوبی است. به همین دلیل، مشکلی برای تامین سوخت مورد نیاز این نوع خودروها ندارد. ظاهرا شرکت هیوندای با شرکای امریکایی نیز به توافق رسیده است تا شبکه‌ی تامین هیدروژن در مناطق جنوب شرق ایالات متحده را توسعه دهد. این نواحی، میزبان کارخانه‌های کیا -هیوندای هستند و می‌توانند از کامیون پیل سوختی کره‌ای مثل اِکشنت برای حمل لوازم خود استفاده کنند.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar