کاهش درآمدهای دایملر در سه ماهه پایانی ۲۰۱۹

چهارشنبه 23 بهمن 98 ساعت 17:19
کاهش درآمدهای دایملر در سه ماهه پایانی 2019

شرکت دایملر، تولید کننده خودروهای مرسدس بنز در سال ۲۰۱۹ با کاهش درآمدها روبرو شده و زیان مالی سنگینی را در سه ماهه پایانی سال پیش تجربه کرده است. ظاهراً فشارهای این روزهای صنعت خودرو برای الکتریکی شدن و مطابقت با استانداردهای سنگین اتحادیه اروپا مبنی بر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تأثیر زیادی روی این موضوع داشته است.

بخشی از کاهش درآمدهای این شرکت همچنین به دلیل جریمه‌های دولت آلمان در مورد میزان آلایندگی خودروهای دیزلی آن‌ها بوده است.

سود خالص دایملر در سال ۲۰۱۹ به ۲.۷۱ میلیارد یورو کاهش پیدا کرده، این در حالیست که میزان سود خالص این کمپانی در سال ۲۰۱۸ حدوداً ۷.۶ میلیارد یورو بود. در سه ماهه چهارم سال پیش، دایملر ضرر ۱۱ میلیون یورویی را تجربه کرده که در سال ۲۰۱۸ در همین دوره این کمپانی سودی ۱.۶۴ میلیارد یورویی داشته است. شرکت گفته سود سهم خود را برای سال ۲۰۱۹ عدد ۹۰ سنت تعیین کرده که در قیاس با ۳.۲۵ یورو سال ۲۰۱۸ بسیار کاهش نشان می‌دهد.

اولاً کالنیوس مدیرعامل دایملر در این باره گفته که به هیچ وجه از وضع موجود راضی نیست و شرکت وی در مسیر خوبی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها قرار دارد.

این کاهش درآمدها در حالی اتفاق می افتد که مرسدس بنز، به عنوان یکی از زیرشاخه‌های اصلی دایملر افزایش فروش و درآمد را تجربه کرده بود. میزان درآمد مرسدس بنز با ۱ درصد افزایش در سال ۲۰۱۹ به ۹۳.۸۷ میلیارد یورو رسیده است. ولی درآمد عملیاتی مرسدس بنز با بیش از ۵۰ درصد کاهش به ۳.۳۵ میلیارد یورو از ۷.۲۱ میلیارد یورو سال ۲۰۱۸ رسیده که بخش اعظم آن به دلیل هزینه زیاد مدل‌ها و تکنولوژی‌های جدید و همچنین داستان مشکلات خودروهای دیزلی می‌باشد. پرونده آلایندگی خودروهای دیزلی شرکت هم اکنون در آمریکا و آلمان در دست بررسی است و احتمال دارد شرکت با جریمه‌های سنگینی روبرو شود.

این شرکت همچنین نگرانی‌هایی در مورد بحران ویروس کرونا دارد که در چین بسیار مشکل ساز شده و به دلیل آن، شاهد تعطیلی بازار و کارخانه‌ها هستیم. کالنیوس گفته که شرکت قصد دارد خطوط تولید خود در چین را دوباره راه اندازی کند، ولی همچنان در مورد تأثیر ویروس کرونا روی این موضوع خیلی مطمئن نیست.

دایملر ماه نوامبر گفته بود که قصد دارد ۱.۴ میلیارد یورو از هزینه‌های خود را تا پایان سال ۲۰۲۲ کاهش بدنه و در همین راستا، تعدیل نیروی گسترده‌ای را در این شرکت شاهد خواهیم بود.

کالنیوس همچنین گفته با توجه به حرکت شرکت به مسیر حمل و نقل پاک، تیم مدیریتی دایملر در پی منابع درآمدی جدید برای تزریق سرمایه به کمپانی است.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۱ محدودیت‌های سخت گیرانه تری روی آلایندگی خودروها اعمال خواهد کرد. دانشمندان می گویند گازهای گلخانه‌ای از جمله دی اکسید کربن سبب حفظ انرژی خورشید در اتمسفر و نهایتاً گرمایش جهانی می‌شوند. این روزها خودروسازها تحت فشار قرار دارند تا خودروهای الکتریکی و بدون آلایندگی بیشتری را وارد ناوگان خود کنند. در صورتی که شرکت‌ها نتوانند از استانداردهای جدید تبعیت کنند با جریمه‌های سنگین مواجه خواهند شد.

دولت چین نیز در حال اعمال فشار روی خودروسازها برای فروش بیشتر خودروهای الکتریکی و هیبریدی است. در عین حال، شرکت‌های خودروسازی در حال سرمایه گذاری روی خدمات دیجیتال مانند اشتراک خودرو و سواری از طریق اپلیکیشن های تلفن همراه هستند.

همه این اتفاقات در حالی می افتد که در دنیا میزان تقاضا برای خودروها روز به روز کم‌تر می‌شود. انجمن خودروی اروپا می‌گوید فروش خودرو در این قاره امسال ۲ درصد کاهش داشته و از سوی دیگر، فروش در بازار چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا نیز کم‌تر شده است.

autoblog

منبع: Z4Car

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar