مصوبه مجلس موجب کاهش قیمت خودرو می‌شود

بروزرسانی در: پنج شنبه 9 خرداد 98 ساعت 13:27
مصوبه مجلس موجب کاهش قیمت خودرو می‌شود

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مصوبه مجلس برای نظارت بر قیمتگذاری خودرو را باعث کاهش قیمت خودرو دانست و بر ضرورت نظارت نهادهای نظارتی بر اجرای مصوبه مجلس تأکید کرد.

بهرام پارسایی با اشاره به تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس گفت: این طرح با پیشنهاد اولیه طراحان قدری فاصله گرفت و در کمیسیون صنایع دچار تغییرات عدیده‌ای شد. یک فوریت این طرح ۱۳ ماه پیش تصویب شده بود و ما یک ماه پیش از بودجه پیشنهاد دادیم که طرح برای اصلاحاتی به کمیسیون برگردد.

وی با ذکر اینکه تغییرات انجام گرفته در طرح ساماندهی بازار خودرو در راستای اهداف طراحان نبوده، یادآور شد: بنا بود این طرح در کمیسیون با حضور نماینده طراحان بررسی شود اما تنها یک نشست از من به عنوان نماینده طراحان دعوت شد که آن هم پس از حضور من نشست را تشکیل ندادند و در نشست‌های بعدی هم دعوتی از ما به عمل نیامد.

نماینده مردم شیراز با اشاره به پیشنهاد مسکوت ماندن این طرح به خاطر تغییرات انجام گرفته در آن یادآور شد: متأسفانه این پیشنهاد در مجلس به تصویب نرسید و ما برای آنکه این طرح از اهداف خود فاصله نگیرد دو پیشنهاد دادیم که خوشبختانه به تصویب رسید. یکی از آن‌ها مربوط به مشکل قیمت‌گذاری در بازار خودرو است که همه از آن شاکی هستند و علاوه بر فضای انحصاری که چند دهه پیش برای خودروسازان وجود داشته، دست آن‌ها باز شده که بدون نظارت بر قیمت‌گذاری خودروها را پنج درصد زیر قیمت بازار عرضه کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: شاهد هستیم که فروش نقدی خودرو در گروه‌های خودروسازی به راحتی انجام می‌شود و خودروها تحویل مردم می‌شود چون قیمت آن‌ها نزدیک قیمت بازار است ولی تعهدات اخیر که باید چهار برابر فروش نقدی باشد اجرایی نمی‌شود چون نفع خودروسازها در قیمت بازار است و هر چه قیمت کف بازار افزایش یابد منافع خودروسازان هم بیشتر تأمین می‌شود.

پارسایی با اشاره به مصوبات مجلس برای نظارت‌پذیرتر کردن قیمت خودرو یادآور شد: ما عقیده داریم تعیین قیمت پنج درصد زیر قیمت موجب ایجاد مشکلات عدیده، عدم عرضه خودرو و افزایش قیمت شده و سود خودروسازان و دلالان را هم در پیش داشته است لذا طبق مصوبه جدید گروه‌های خودروسازی موظف‌اند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، میزان سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای رقابت اعلام کنند. با این وضعیت مشکل عدم عرضه خودروسازان تا حد زیادی حل می‌شود چون خودروساز نمی‌تواند به دلیل تأمین منافع‌اش عرضه خودرو را کاهش دهد و موجب افزایش قیمت بازار شود.

وی ادامه داد: در این مصوبه عدم اجرای این قانون جرم محسوب و برای آن مجازات تعیین شده است. در چنین حالتی خودروساز موظف می‌شود که قیمت تمام شده را اعلام و بر این اساس درصد سود و قیمت عرضه او هم معلوم می‌شود که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده، شورای عالی رقابت و مجلس از بعد نظارتی می‌توانند بر این‌ها نظارت کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس همچنین یادآوری کرد: آنچه ما در طرح اولیه آورده بودیم و دچار تغییر کلی شده بود مربوط به ایمنی پایین خودروهای داخلی بود. پیشنهاد ما این بود که خودروساز پس از تصادف به تشخیص کارشناسان به میزان عیب و نقصی که ناشی از تولید خودرو است خسارت پرداخت کند ولی کمیسیون صنایع این تعهد را به دوره گارانتی کاهش داد که مدت کوتاهی است و خواسته ما را برآورده نمی‌کرد. مثلاً می‌گویند اگر ایربگ عمل نکند پس از دوره گارانتی خودروساز نباید پاسخگو باشد در حالی که این اصلاً در راستای حقوق مصرف‌کننده نیست. لذا ما پیشنهاد دادیم این تعهد تا پنج سال افزایش یابد که خوشبختانه تصویب شد.

پارسایی ادامه داد: این مصوبه مجلس چند مزیت دارد، یکی اینکه حقوق مصرف‌کننده رعایت می‌شود دیگر اینکه خودروساز می‌داند باید تا پنج سال پاسخگوی کیفیت قطعات و خودرو باشد که همین موجب افزایش کیفیت و پاسخگو کردن گروه‌های خودروسازی می‌شود که همه این‌ها در راستای حفظ حقوق و منافع مصرف‌کننده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به معاف شدن خودروهای هیبریدی و تمام برقی از عوارض واردات براساس مصوبه مجلس گفت: این عمل به ترغیب مردم برای مصرف این نوع خودروها کمک کند و موجب کاهش قیمت آن‌ها، رقابت‌پذیر کردن بازار، کاهش آلودگی و کاهش قیمت‌ها می‌شود و بازار را از حالت انحصاری بیرون می‌آورد.

وی در پایان گفت: با توجه به شناختی که از صنعت و مافیای خودرو داریم اجرای این قوانین نیازمند نظارت بالایی از طرف ناظران قانونی است.

ایسنا

نوسان شدید قیمت خودرو در بازار

قیمت خودرو ساعتی کاهش می‌یابد

۵ دلیل عجیب برای افزایش قیمت خودرو

افزایش سه برابری قیمت خودرو در یک سال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

5 دیدگاه ها برای "مصوبه مجلس موجب کاهش قیمت خودرو می‌شود"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مصرف كننده بي پناه
مهمان
شمارا به خدا قسم می دیم یکی به داد ملت برسه چرا فقط حرف از گرانی همه چیز و حالا هم دم از گرانی فصلی خودرو می زنید؟ پس تکلیف مصرف کننده چیه ؟ از کجا بیاریم؟ بعد از یه عمر زحمت یه ماشین پیش خرید کردیم یعنی تا به دستمون برسه باید چند نوبت گرون بشه ؟ بقیه اش را از کجا بیاریم ؟ تکلیف پولمون که از سال ۹۸ تا یکسال بعد(اواخر سال ۹۹ ) می مونه و بی ارزش می شه چی می شه ؟لطفاً ثبت نامی های قبل را بدون افزایش قیمت بدهید و برای ثبت… بیشتر
ابرام
مهمان

درها رو بروی خودروسازان اروپایی باز کنید..تا ان شالله خودروسازان داخلی بیچاره بشن…امیدوارم اون روز رو ببینیم.

یک جوان بی پول ، بیکار و بی آینده
مهمان
یک جوان بی پول ، بیکار و بی آینده

فقط حرف مفت میزنید
وقتی که تو شبکه خبر اون بنده خدا رو از شورای قیمت گذاری آوردین با خودرو ساز ها و قطعه ساز ها گلاویز شد و گفت اجازه افزایش قیمت نمیدیم فرداش کلا قیمت گذاری رو از شورا گرفتین و دادین به خودرو ساز ها الان باز راهپیمایی های سراسری در پیشه یاد مردم افتادین؟
دمتون گرم که چقد قشنگ مفهموم سیاست پدر و مادر نداره رو به تصویر میکشید
و خاک بر سر ما مردم

هومن
مهمان

قیمتها همچنان در حال افزایش است کسی خودرو به قینت ارزان نمیفروشد

مسلم
مهمان

هرکی و هرجا یه ساز میزنه. اتفاقا اگر فروش فوری ۵درصد زیر بازار عملی میشد و خودرو ساز کارشکنی نمیکرد و به مقدار زیاد ماشین تو بازار تزریق میشد قیمت پایین میومد. منطق کار درست بود ولی عملی نشد. یا حداقل به یه طریقی ورود خودروهای اقتصادی چینی افزایش پیدا میکرد انقد هرج و مرج نمیشد.