آمار خودروسازان در دو ماهه اول ۱۴۰۳

یکشنبه 20 خرداد 03 ساعت 10:17
آمار خودروسازان در دو ماهه اول 1403

آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی دو ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد که ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به‌عنوان زیر مجموعه سایپا) در مجموع قریب به ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌ و با تکمیل و تجاری سازی تولیدات قبل، قریب به ۱۲۰ هزار دستگاه نیز، فروخته‌اند.

طبق آمار ارائه شده از عملکرد خودروسازان بزرگ (ایران‌ خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌ عنوان زیرمجموعه سایپا) در فروردین و اردیبهشت ماه امسال، در مجموع این خودروسازان ۱۳۹ هزار و ۸۴۰ دستگاه خودرو تولید کرده‌ و ۱۱۹ هزار و ۸۹۰ دستگاه هم فاکتور کرده‌اند.

تولید ۶۵ هزار و ۳۹۲ دستگاه از محصولات ایران‌خودرو

ایران خودرو در دو ماهه امسال در مجموع بدون احتساب تجاری‌سازی ۶۶۷۷ دستگاه خودروی تولید شده سایت‌ها،   ۶۵ هزار و ۳۹۲ دستگاه خودرو تولید کرده و در مقابل برای ۶۶ هزار و  ۹۲۴ دستگاه خودرو فاکتور تجاری صادر کرده است.

به تفکیک طبق آمار، ایران‌خودرو ۲۹ هزار و ۳۷۰ دستگاه محصولات گروه پژو و ۹۲۸۸ دستگاه از محصولات خانواده سورن در دو ماهه سال ۱۴۰۳ تولید کرده و برای ۲۸ هزار و ۶۶۰ دستگاه از انواع پژوها و ۹۷۲۸ دستگاه محصولات سورن فاکتور فروش صادر کرده است.

همچنین ایران‌خودرو به ترتیب ۱۱ هزار و ۸۱۷ دستگاه دنا، ۲۶۴۰ دستگاه رانا و ۷۶۰۰ دستگاه تارا تولید کرده که به ترتیب ۱۱ هزار و ۴۶۵ دستگاه دنا، ۲۵۷۱ دستگاه رانا و ۷۵۱۴ دستگاه تارا در مجموع فروردین و اردیبهشت ماه امسال فاکتور فروش صادر کرده است.

بر این اساس آمار فروش پژو ۱۳۰۴ دستگاه، آمار فروش دنا ۳۵۲ دستگاه و آمار فروش تارا ۸۶ دستگاه کمتر است اما ۴۴۰ دستگاه سورن و ۶۹ دستگاه رانا بیش از تولید (با تکمیل و تجاری‌سازی تولیدات پیش از سال ۱۴۰۳) ثبت شده است.

این گروه خودروسازی در دو ماهه امسال همچنین ۱۷۹۹ دستگاه خودرو هایما تولید کرده و با تجاری‌سازی ۸۴ دستگاه از تولیدات گذشته، در مجموع ۱۸۸۳ دستگاه فروخته است.

ضمن اینکه ۲۸۷۸ دستگاه از سایر محصولات این گروه خودروسازی در آمار تولید این دو ماه و ۵۶۹۷ دستگاه هم در آمار فروش آن‌ها ثبت شده است. ایران‌خودرو، طی مدت مذکور ۶۶۷۷ دستگاه از خودروهای تولید تجاری‌شده سایت‌ها را به مرحله  نهایی تولید رسانده است. 

تولید قریب به ۵۳ هزار دستگاه از محصولات سایپا

دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز در دو ماهه نخست سال جاری در مجموع ۵۲ هزار و ۹۹۷ دستگاه خودرو تولید کرده و در مقابل برای ۴۴ هزار و ۹۷۹ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است.

به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در دو ماهه ابتدایی از سال جاری ۱۰ هزار و ۶۳۳ دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کرده و ۹۵۳۷ دستگاه از این محصول را تجاری‌سازی کرده است. همچنین ۸۹۰۳ دستگاه شاهین تولید کرده که ۸۵۶۶ دستگاه از آن را فروخته است. 

در مدت مذکور، سایپا در مجموع ۳۰ هزار و ۱۲۳ دستگاه از محصولات خانواده X200 (تیبا، ساینا و کوییک) به تولید رساند. این خودروساز ۲۶ هزار و ۶۵۵ دستگاه از محصولات این خانواده را در این ماه تجاری‌سازی کرده است.

گروه خودروسازی سایپا، ۳۳۳۹ دستگاه از سایر محصولات را تولید و ۲۲۱ از این محصولات را تجاری‌سازی کرده است.

در بین محصولات تولیدی سایپا، ۳۴۶۸ دستگاه محصولات تیبا، کوییک و ساینا، ۳۳۷ دستگاه شاهین و ۱۰۹۵ دستگاه وانت ۱۵۱ فاکتور نشده است.

تولید قریب به ۱۳ هزار دستگاهی از محصولات پارس‌خودرو

همچنین شرکت پارس‌خودرو به عنوان زیرمجموعه گروه سایپا در دو ماهه نخست امسال، ۱۴ هزار و ۷۷۴ دستگاه خودرو تولید و ۷۹۸۷ دستگاه فروخته است.

از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در این مدت، ۱۳ هزار و ۹۷۶ دستگاه مربوط به محصولات گروه Q200 است که آمار فروش ۷۹۸۷ دستگاهی از این محصولات ثبت شده و تنها محصولاتی است که طی مدت مذکور توسط پارس‌خودرو تجاری شده است.

طی دو ماهه فروردین و اردیبهشت امسال، ۱۳۲ دستگاه سهند، ۵۴۶ دستگاه ساینا S و ۱۲۰ دستگاه بدنه پراید تولید شده که هیچکدام تجاری نشده است.

همانطور که اشاره شد، جز همان ۷۹۸۷ دستگاه از محصولات Q200 تولیدی که تجاری شده، الباقی تولیدات این گروه صنعتی، فاکتور و تجاری‌سازی نشده است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar