افت تولید خودروهای سنگین

یکشنبه 24 شهریور 98 ساعت 16:17
افت تولید خودروهای سنگین

آمار تولید انواع سواری و ماشین‌آلات کشاورزی تا پایان تیرماه ۹۸ از طرف وزارت صمت منتشر شد.

آمار تولید انواع سواری و ماشین‌آلات کشاورزی تا پایان تیرماه ۹۸ از طرف وزارت صمت منتشر شد. ارزیابی‌های آماری نشانگر این است که در ۴ ماه منتهی به تیر ۹۸، میزان «انواع سواری» برابر با ۲۴۶ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با ۴۰۰ هزار دستگاه در مدت مشابه سال ۱۳۹۷ افت بیش از ۳۸ درصدی را تجربه کرده است. همچنین مطابق آمارها، تولید «وانت» در مسیر کاهشی قرار گرفته است؛ به صورتی که تا پایان تیرماه ۹۸ تنها ۱۹ هزار دستگاه وانت تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ کاهش ۱.۶ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ارزیابی‌ها حکایت از این دارد که میزان تولید «اتوبوس، مینی بوس و ون» تا پایان تیرماه ۹۸ برابر با ۵۶۶ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، کاهش بیش از ۶۱ درصدی را تجربه کرده است. دو محصول منتخب دیگر شامل «کامیون کشنده» و «کمباین» هم تا پایان تیرماه ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال اخیر کاهش تولید را تجربه کرده‌اند. ولی در این بین، آمارها حکایت از این دارد که تا پایان تیرماه ۹۸ میزان تولید تراکتور ۶هزار و ۱۲۴ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال اخیر که میزان تولید آن ۴ هزار و ۷۴۵ دستگاه گزارش شده، رشد حدود ۳۰ درصدی را تجربه کرده است.

انواع سواری

داده‌های وزارت صمت از روند تولید «انواع سواری» نشان از این دارد که میزان تولید انواع سواری در ۴ ماه منتهی به تیر ۹۸ برابر با ۲۴۶ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با ۴۰۰ هزار دستگاه در مدت مشابه سال ۱۳۹۷ کاهش بیش از ۳۸ درصدی را تجربه کرده است. همچنین مطابق آمارها، در فروردین ۱۳۹۸ به کمترین مقدار خود طی یک سال گذشته رسیده بود، در اردیبهشت ماه افزایش و سپس در خرداد ۱۳۹۸ دوباره کاهش یافت، ولی رقم ۶۳ هزار دستگاه تولید انواع سواری در خرداد ۱۳۹۸ همچنان از میزان تولید ماه نخست ۱۳۹۸ بالاتر است؛ اگرچه نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۵ درصد کاهش یافته است. در تیرماه ۱۳۹۸ میزان تولید این محصول نسبت به خرداد تغییر چندانی نداشته و در سطح ۶۲ هزار دستگاه باقی مانده است.

وانت

از طرف دیگر، ارزیابی داده‌های آماری از روند تولید «وانت» بیانگر این است که در ۴ ماه منتهی به تیر ۹۸ برابر ۱۹ هزار دستگاه «وانت» تولید شده که در مقایسه با ۱۹.۴ هزار دستگاه تا پایان تیرماه ۹۷ کاهش ۱.۶ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین براساس آمارها، تولید «وانت» پس از آنکه در فروردین۱۳۹۸ به کمترین میزان تولید خود طی یک سال اخیر رسید، در اردیبهشت ۱۳۹۸ افزایش و دوباره در خرداد ۱۳۹۸ کاهش یافته و به ۵ هزار دستگاه رسیده که نسبت به ماه مشابه سال پیش نزدیک به ۸ درصد افزایش داشته است. همچنین ارزیابی‌ها نشانگر این است که تولید وانت در فصل بهار ۱۳۹۸ نسبت به بهار ۱۳۹۷ تقریباً ۱۱ درصد کاهش را تجربه کرده است. ولی در تیرماه ۱۳۹۸ میزان تولید وانت با افزایش ۲۲.۴ درصدی نسبت به خرداد ۱۳۹۸ به حدود ۶.۱ هزار دستگاه رسیده که بالاترین رقم از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون است.

تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون

ارزیابی‌ها حکایت از این دارد که میزان تولید «اتوبوس، مینی‌بوس و ون» تا پایان تیرماه ۹۸ برابر با ۵۶۶ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش که شمار آن یک هزار و ۴۵۸ دستگاه بوده، کاهش بیش از ۶۱ درصدی را تجربه کرده است. تولید «اتوبوس، مینی ‌بوس و ون» پس از آنکه در تیرماه ۱۳۹۷ بیشترین میزان خود را طی سال اخیر تجربه کرد، با یک روند نزولی تا فروردین ۱۳۹۸ رو به رو شد و به ۱۰۴ دستگاه رسید، سپس در خرداد ۱۳۹۸ برابر با ۷۵ درصد رشد یافت و به ۱۸۲ دستگاه رسید که این میزان نسبت به ماه مشابه سال پیش ۵۳ درصد کاهش یافته است. در تیرماه ۱۳۹۸ میزان تولید این محصول منتخب با کاهش حدود ۱۵ درصد نسبت به خردادماه به حدود ۱۵۵ هزار دستگاه رسیده که نسبت به رقم مشابه در تیر ۱۳۹۷ با کاهش ۶۶ درصدی رو به رو بوده است.

کامیون کشنده

ارزیابی آمار منتشر‌شده از طرف وزارت صنعت بیانگر این است که میزان تولید کامیون کشنده، در ۴ ماه منتهی به تیر ۹۸ برابر با یک هزار و ۶۰۲ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ که میزان این محصول منتخب که ۴ هزار و ۹۳۷ دستگاه بوده، کاهش ۶۷ بیش از ۶۷ درصدی را تجربه کرده است. همچنین تحلیل داده‌های آماری بیانگر این است که میزان تولید کامیون کشنده در بهار ۱۳۹۸ تقریباً ۶۶ درصد افت را نسبت به زمان مشابه در سال۱۳۹۷ تجربه کرده است. این در حالی است که میزان تولید کالا در فروردین ۱۳۹۸ به کمترین مقدار خود در طول یکسال اخیر رسیده است. از طرف دیگر، میزان تولید کامیون کشنده در خرداد ۱۳۹۸ برابر با ۴۲۸ دستگاه بوده که نسبت به خرداد ۱۳۹۷ کاهشی برابر با ۷۳ درصدی را تجربه کرده است. مقدار تولید کامیون کشنده در تیرماه۱۳۹۸ هم با ۶.۳ درصد افزایش نسبت به خرداد به حدود ۴۵۵ دستگاه رسیده که نسبت به مقدار مشابه سال پیش ۵۹ درصد کاهش یافته است.

کمباین

اما تولید کمباین در چه شرایطی قرار دارد؟ براساس داده‌های منتشر شده از طرف وزارت صمت، طی یک سال اخیر میزان تولید کمباین شهریور ۱۳۹۷ برابر ۸۷ دستگاه بوده که این مذکور مقدار بیشترین میزان تولید طی بازه زمانی پس از اسفند ۱۳۹۷ در فروردین ۱۳۹۸ است.

پس از آن میزان تولید این کالا به صفر رسیده و دوباره روند صعودی را تا خرداد ماه طی کرده و به ۴۹ دستگاه در ماه رسیده است که نسبت به بیش از دو برابر شده است.

کاهش ۲۶.۵ درصدی مقدار تولید این محصول در تیرماه ۱۳۹۸ نسبت به خرداد ۱۳۹۸ دوباره سطح تولید این محصول را به حدود سطح تولید اردیبهشت ماه رسانده است. ولی روند تولید این محصول تا پایان تیرماه ۹۸ نشان از این دارد که در این بازه زمانی ۱۲۴ دستگاه وارد چرخه تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ که ۲۳۱ دستگاه تولید شده است، کاهش بیش از ۴۶ درصدی را تجربه کرده است.

تراکتور

از طرف دیگر، تصویر آماری از روند تولید تراکتور، نشانگر این است که پس از دی‌ماه ۱۳۹۷ تولید این محصول منتخب صنعتی با یک روند در فروردین ۱۳۹۸ به ۸۲۴ با کاهش رو به رو شد و این در حالی است که میزان تولید این کالا در اردیبهشت ۱۳۹۸ به بیشترین مقدار طی یک سال پیش یعنی نزدیک به ۲ هزار دستگاه رسیده و به بیشترین مقدار بیش از دو برابر نسبت به ماه اخیر افزایش یافته است و دوباره خرداد ماه به ۱.۵ هزار دستگاه کاهش یافته است. با این وجود میزان تولید این کالا در خرداد ۱۳۹۸ نسبت به خرداد ماه ۱۳۹۷ برابر با ۲۰ درصد رشد کرده است. همچنین مطابق آمارها، در تیرماه ۱۳۹۸ دوباره تولید این کالا افزایش یافته و با رشد ۱۸.۲ درصدی نسبت به خرداد ۱۳۹۸ به حدود ۱.۸ هزار دستگاه رسیده است. ولی آمارها حکایت از این دارد که تا پایان تیرماه ۹۸ میزان تولید تراکتور ۶هزار و ۱۲۴ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش که میزان تولید آن ۴ هزار و ۷۴۵ دستگاه گزارش شده، رشد حدود ۳۰ درصدی را تجربه کرده است.

تعادل

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar