خودروسازان باید آمار تولید خود را ۳۸ درصد افزایش دهند

یکشنبه 20 مرداد 98 ساعت 09:58
خودروسازان باید آمار تولید خود را 38 درصد افزایش دهند

خروج شرکای خارجی از خطوط تولید خودروسازان به‌واسطه تحریم‌ها بدون شک یکی از جدی‌ترین چالش‌های صنعت خودرو محسوب می‌شود. بر این اساس در وضعیتی خودروسازان با چالش خروج شرکای خارجی دست و پنجه نرم می‌کنند که وزارت صمت به‌عنوان سیاست‌گذار کلان بخش خودرو برای سال‌جاری تولید یک میلیون دستگاه خودروی سواری را هدف‌گذاری کرده است. اکنون این پرسش مطرح است که با توجه به تشدید تحریم‌های بین‌المللی آیا خودروسازان قادر به تولید یک میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال ‌جاری هستند؟

براساس آمارهای منتشره توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول سال اخیر گروه‌های خودروساز در مجموع ۷۹۸ هزار و ۹۲۸ دستگاه انواع خودروی سواری تولید کردند. پس با توجه به هدف‌گذاری صورت گرفته (تولید یک میلیون دستگاه سواری) خودروسازان باید تا پایان سال ۹۸ رشد ۲۵ درصدی در تیراژ داشته باشند. این به آن معنا است که خودروسازان باید در سال‌جاری ۲۰۱ هزار و ۷۲ دستگاه خودرو بیشتر از سال پیش تولید کنند. براساس آمارهای منتشر شده تا کنون چهار برند سوزوکی، برلیانس، کیا و سیتروئن با شرکای داخلی خود قطع همکاری کرده‌اند. نگاهی به آمار تولید محصولات این چهار برند در سال اخیر گویای این نکته است که این برندها در مجموع ۵۲ هزار و ۲۹۴ دستگاه از محصولاتشان را با کمک خودروسازان داخلی مونتاژ و راهی بازار کردند. این شمار خودرو، ۵. ۶ درصد از آمار تولید سال اخیر خودروسازان را به خود اختصاص داده است. در بین این محصولات برند برلیانس با تولید ۳۳ هزار و ۱۴۷ دستگاه بیشترین سهم را دارد. پس از برلیانس به ترتیب کیا با تیراژ ۱۴ هزار و ۵۱۰ دستگاه، سوزوکی با آمار تولید ۲ هزار و ۶۳۷ دستگاه و سیتروئن هم با تیراژ ۲ هزار دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که گروه‌های خودروساز باید فکری به حال ۵. ۶ درصد ظرفیت خالی ناشی از  خروج  شرکای خود کنند. پس تا این جای کار خودروسازان برای اینکه برنامه‌ریزی سیاست‌گذار کلان بخش خودرورا محقق کنند باید به فکر رشد تیراژ ۵. ۳۱ درصدی طی سال‌جاری باشند. از طرف دیگر پیش‌بینی می‌شود که وضعیت گروه‌های خودروساز با توجه به قطع همکاری رنو با آنها و خروج آخرین محصولات این شرکت از خطوط تولید، بغرنج‌تر شود. براساس آمارهای منتشر شده در مجموع طی سال ۹۷، شمار ۵۲ هزار و ۷۱ دستگاه انواع محصولات رنو در خطوط تولید دو خودروساز بزرگ کشور تکمیل شده است. این شمار از محصولات رنو در سال پیش ۵. ۶ درصد از آمار کل تولید خودروی سواری را به خود اختصاص داده است.

پس خودروسازان برای اینکه بتوانند هدف‌گذاری انجام گرفته را محقق کنند باید به نسبت سال پیش آمار تولید خود را ۳۸ درصد افزایش دهند. از این ۳۸ درصد، ۲۵ درصد تکلیفی است که سیاست‌گذار کلان بخش خودرو براساس هدف‌گذاری برای آنها در نظر گرفته و ۱۳ درصد دیگر هم به خاطر خروج شرکای خارجی تا اینجای کار به آنها تحمیل شده است. در این زمینه بعضی از کارشناسان صنعت خودرو تاکید دارند که افزایش ۳۸ درصدی تولید آن هم در وضعیتی که خودروسازان با چالش‌های گوناگونی مثل تأمین نقدینگی، تأمین قطعات مورد نیاز برای خطوط تولید، خروج شرکای بین‌المللی و...  رو به رو هستند، تا اندازه‌ای بلند پروازانه و دستیابی به آن مشکل خواهد بود.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar