خودروسازان وعده وزیر صنعت را عملی نکردند

چهارشنبه 27 فروردین 99 ساعت 18:10
خودروسازان وعده وزیر صنعت را عملی نکردند

با وجود وعده‌های وزیر صنعت از نیمه اول سال اخیر در مورد افزایش تیراژ تولید خودرو طی سال ۹۸، آمارهای نهایی نشان دهنده کاهش ۱۳ درصدی تولید خودرو در سال گذشته است.

در سال ۹۸ تولید انواع خودرو در کشور به ۸۳۱ هزار و ۳۳۴ دستگاه رسید که نسبت به سال ۹۷ با افت ۱۳ درصدی همراه بوده است. در این مدت تولید ون به ۲۱۷ دستگاه رسید که نسبت به سال ۹۷ افت ۸۳.۲ درصدی را شاهد بوده است. در مقابل، تولید وانت در سال ۹۸ معادل ۶۷ هزار و ۱۴۶  دستگاه بود که نسبت به سال ۹۷ رشد ۳۵.۱ درصدی را داشته است.

طی سالی که اخیر تولید مینی‌بوس و میدل بأس در کشور با کاهش ۳۶.۷ درصدی به هزار و ۴۸ دستگاه رسید. همچنین تولید اتوبوس با کاهش ۶ درصدی نسبت به سال ۹۷ به ۵۳۵ دستگاه رسید. در خصوص تولید کامیونت، کامیون و کشنده هم باید به کاهش ۶۷.۲ درصدی طی سال ۹۸ اشاره کنیم که در نهایت ۳ هزار و ۲۵۱ دستگاه از این محصولات در کشور به تولید رسید.

خودروسازان وعده وزیر صنعت را عملی نکردند

افت ۱۲.۵ درصدی تولید ایران خودرو

طی سال ۹۸ تولید انواع خودرو توسط شرکت صنعتی ایران خودرو به ۳۷۲ هزار و  ۵۹۱ دستگاه رسید که نسبت به سال ۹۷ افت ۱۲.۵ درصدی را به همراه داشته است. در این مدت تولید سواری توسط شرکت ایران خودرو با کاهش ۱۲.۱ درصدی به ۳۶۵ هزار ۱۵۸ دستگاه رسید. همچنین تولید وانت توسط این شرکت خودروسازی با کاهش ۲۶.۴ درصدی به  ۶ هزار و ۹۶ دستگاه رسید و تولید ون هم با کاهش  ۹۰.۷ درصدی به ۵۳ دستگاه رسید.

در خصوص تولید مینی بوس، میدل بأس و اتوبوس توسط شرکت ایران خودرو هم باید به کاهش ۲۲.۲ درصدی در این بخش طی سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ اشاره کنیم و بگوییم که در این مدت ۱۶۸ دستگاه از این محصولات به تولید رسیده است. تولید کامیونت، کامیون و کشنده توسط ایران خودرو طی سال ۹۸ هم با کاهش ۳.۸ درصدی به هزار و  ۲۱۶ دستگاه رسید.

خودروسازان وعده وزیر صنعت را عملی نکردند

کاهش ۱.۳ درصدی تولیدات سایپا

طی سالی که اخیر ۴۱۴ هزار و ۵۷۸ دستگاه انواع خودرو توسط شرکت صنعتی سایپا به تولید رسید که نسبت به سال ۹۷ با کاهش ۱.۳ درصدی همراه بوده است. در این مدت تولید سواری توسط سایپا با کاهش ۵.۸ درصدی به ۳۶۱ هزار و ۷۷۵ دستگاه رسید. همچنین تولید وانت با رشد ۵۹.۲ درصدی به ۵۱ هزار و ۹۲۵  دستگاه رسید. در عین حال، درطول  سال ۹۸ فقط ۴ دستگاه ون توسط شرکت سایپا به تولید رسید و تولیدات این بخش با کاهش ۹۳.۲ درصدی همراه بوده است.

طی سال ۹۸ هیچ مینی بوس، میدل بأس و اتوبوسی توسط شرکت سایپا تولید نشد و در عین حال، تولید کامیونت کامیون و کشنده هم با کاهش ۸۰ درصدی همراه شد به صورتی که تنها ۶۳۸ دستگاه از این خودروها به تولید رسید.

افت ۱۷.۶ تولید خودروسازان طی اسفند ۹۸

تولید انواع خودرو در اسفند ۹۸ هم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با افت ۱۷.۶ درصدی همراه بود و به رقم ۶۷ هزار و ۳۸۴ دستگاه رسید. در این مدت تولید سواری با کاهش ۲۱.۷ درصدی به ۶۰ هزار و ۸۷۸ دستگاه رسید.

طی اسفند ۹۸ تولید خودرو توسط شرکت صنعتی ایران خودرو با کاهش ۲۰.۱ درصدی به ۳۱ هزار و ۳۲۵ هزار دستگاه رسید. تولید سواری توسط این گروه خودروسازی هم طی اسفند ۹۸ با کاهش ۲۰.۷ درصدی به ۳۰ هزار و ۵۸۰ دستگاه رسید.

در خصوص وضعیت شرکت صنعتی سایپا طی اسفند ۹۸ هم باید به کاهش ۲۲. ۳ درصدی تولیدات اشاره کنیم به صورتی که در این ماه ۳۰ هزار و ۱۱۴ دستگاه انواع خودرو توسط سایپا به تولید رسید. تولید سواری توسط این شرکت خودروسازی هم طی اسفند سال گذشته با کاهش ۲۹.۴ درصدی به ۲۵ هزار و ۶۲۸ دستگاه رسید.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar