رشد ۵۵ درصدی تولید خودروهای تجاری

چهارشنبه 7 آبان 99 ساعت 01:22
رشد 55 درصدی تولید خودروهای تجاری

براساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت صمت، خودروسازان تجاری تا پایان نیمه اول سال ‌جاری توانسته‌اند رشد بیش از ۵۵ درصدی را به نسبت مدت مشابه سال پیش در کارنامه خود به ثبت برسانند.

تجاری‌سازان تا پایان شهریورماه امسال در مجموع ۲ هزار و ۳۴۵ دستگاه از انواع محصولات خود (کامیونت، کامیون، کمپرسی، تریلر و کشنده) را در خطوط تولید نهایی کرده‌اند، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال پیش هزار و ۵۱۰ دستگاه خودروی تجاری تولیدکرده بودند.

با اینکه تجاری‌سازان رشد تولید داشته‌اند اما به‌نظر می‌رسد آنها همچنان از هدف‌گذاری انجام گرفته برای سال‌جاری عقب باشند و نتوانند آن را محقق کنند.

سیاست‌گذار خودرویی برای سال‌جاری تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را هدف‌گذاری کرده بود.

سهم شرکت‌های تجاری ‌ساز از این تعداد ۳۰ هزار دستگاه بود.

همان طور که اشاره شد تاکنون ۲ هزار و ۳۴۵ دستگاه انواع خودروی تجاری در خطوط تولید خودروسازان نهایی شده است اگر تولید اتوبوس، میدل باس و مینی بوس را نیز که تا پایان شهریور سال‌جاری اتفاق افتاده است به آن اضافه کنیم جمع تولید سنگین‌سازان به ۳ هزار و ۱۴۰ دستگاه می‌رسد. این میزان تولید با توجه به اینکه نیمه سال را پشت‌سر گذاشته‌ایم نشان‌دهنده عقب‌افتادگی تجاری‌سازان از برنامه‌ریزی انجام گرفته است.

خودروسازان تجاری چنانچه می‌خواستند به برنامه‌ریزی که سیاست‌گذار خودرویی انجام داده وفادار بمانند باید تا پایان زمان یاد شده تعداد تولید خود را به حول و حوش ۱۵ هزار دستگاه می‌رساندند. چنانچه نیمی از ۳۰ هزار دستگاه را به‌عنوان هدف‌گذاری برای نیمه اول سال در نظر بگیریم با توجه به میزان تولید شرکت‌های تجاری‌ساز، آنها تنها توانسته‌اند ۲۰ درصد از برنامه‌ریزی انجام گرفته را محقق کنند، بنابراین به‌نظر می‌رسد تجاری‌سازان نتوانند هدف‌گذاری مدیران ارشد وزارت صمت را که ابتدای امسال به آنها ابلاغ شده به سرانجام برسانند.

نگاهی به وضعیت دو خودروساز بزرگ کشور در زمینه تولید تجاری نشان می‌دهد شرکت‌های زیرمجموعه آنها مسیرهای متفاوتی را در پیش گرفتند. در حالی که ایران خودرو دیزل بازوی تجاری‌ساز ایران خودرو توانسته در ۶ ماهی که از سال ۹۹ می‌گذرد نسبت به مدت مشابه سال پیش رشد تولید را در کارنامه خود ثبت کند اما سایپا دیزل زیر مجموعه خودروسازی سایپا افت تولید را تجربه کرده است.

ایران‌خودرو دیزل تا پایان شهریورماه امسال در مجموع هزار و ۴۹ دستگاه از انواع محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کرده است.

این تعداد خودرو در قیاس با ۵۶۳ دستگاهی که تا پایان شهریورماه ۹۸ تولید شده نشان‌دهنده رشد بیش از ۸۶ درصد است. اما نگاهی وضعیت تولید سایپا دیزل بیندازیم.

بازوی تجاری‌ساز خودروسازی سایپا تا پایان نیمه اول سال‌جاری توانسته ۱۵۰ دستگاه از انواع محصولات حاضر در سبد محصولاتی خود را تکمیل کند. این عدد در مقابل ۲۰۰ دستگاه خودرویی که سایپا دیزل تا پایان شهریورماه سال گذشته تولید کرده است از افت تولید ۲۵ درصدی حکایت می‌کند.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar