آمار ضد و نقیض از لوازم یدکی قاچاق در کشور

دوشنبه 15 آذر 00 ساعت 12:46
آمار ضد و نقیض از لوازم یدکی قاچاق در کشور
اگر چه آمارها حاکی از افزایش سهم لوازم یدکی قاچاق در میان اقلام کشف شده به کشور دارد اما یک مفام صنفی در اتحادیه فروشندگان قطعه یدکی معتقد است حدود پنج درصد بازار در اختیار قطعات یدکی قاچاق است در حالی که بر براوردها نشان می دهد از حدود ۱۱ میلیارد دلار حجم بازار قطعه یدکی در ایران حدود سه میلیارد دلار آن مربوط به لوازم یدکی قاچاق است.

روز گذشته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت(صمت) استان تهران، لوازم یدکی قاچاق را جرء بیشترین کالاهای کشف شده در هشت ماهه امسال اعلام کرد و با توجه به سهم بالای قطعات یدکی قاچاق در این مدت گفت: این اقلام پس از تنظیم صورتجلسه برای تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شده است.

قاچاق قطعات و لوازم یدکی خودرو اگر چه طی سال‌های گذشته کم و بیش وجود داشته است، با این حال به‌ نظر می‌رسد این روزها موضوع قاچاق قطعات به معضلی جدی در این بازار تبدیل شده است.

این در حالی است که یکی از بازارهای مهم در کشور، بازار لوازم یدکی خودرو است. بازاری که همواره با دغدغه تامین به خصوص در شرایط تحریم، رشد قیمت و عرضه قطعات تقلبی مواجه بوده است.

در این ارتباط فعالان و کارشناسان این حوزه از بازار، اگر چه مشکلات اقتصادی و رشد قیمت قطعات یدکی را متاثر از هزینه ها و نرخ تورم در وضع کنونی و حضور پررنگ تر دلالان و سودجویان در این بازار موثر می دانند اما با این حال معتقدند که افزایش ارقام قاچاق لوازم یدکی که عنوان می شود به سهولت امکان واردات ندارد مگر این با حمایت کانال‌های دارای نفوذ و قدرت این اتفاق رقم بخورد.

در همین زمینه سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران، اگر چه سهم قطعات قاچاق را در بازار را حدود پنج درصد می داند اما با این حال تاکید می کند که معلوم نیست چطور این قطعات بدون تعرفه و پرداخت عوارض گمرک و مالیات، از مبادی قانونی وارد کشور می‌شوند.

مهدی کاظمی قاچاق لوازم یدکی را رد نمی کند اما با این حال معتقد است که پیگیری اتحادیه و نظارت و کنترل دستگاه های بازرسی منجر به کاهش حجم قطعات تقلبی در چهار سال اخیر شده است.

وی در عین حال تصریح کرد: به دلیل تاریخ مصرف برخی از اقلام قطعات یدکی که به صورت قاچاق وارد گمرکات شده اند انتظار می رود دستگاه های متولی و قوه قضائیه ضمن بررسی کارشناسی و برخورد با متخلفان، هر چه سریع تر نسبت به تعیین تکلیف این اقلام اقدام کنند تا این حجم از قطعات که برای ورود آنها ارز زیادی خارج شده است به دلیل بلاتکلیفی در گمرکات یا سازمان اموال تملیکی نابود نشوند.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در ادامه افزود: نگهداری قطعاتی که بدون تعرفه و پرداخت عوارض گمرک وارد شدند و ممانعت از تعیین تکلیف قانونی، مرجوع کردن و یا ورود آنها به بازار مسلما به ضرر کشور است و بلاتکلیفی در عرضه برخی از این اقلام با کیفیت به بازار حتی کمبود و گرانی در این بخش را نیز به دنبال خواهد داشت و این روش بزرگ ترین اشتباه در مقابله با واردات کالایی است که بدون پرداخت تعرفه و یا قاچاق وارد کشور شده است.

کاظمی همچنین به علت آمار افزایشی قاچاق لوازم یدکی به کشور در سال جاری اشاره و خاطر نشان کرد : در حال حاضر برخی از قطعات یدکی قاچاق شامل قطعات داخلی است که تولید آنها تامین کننده نیاز بازار است و واردات آنها ممنوع است همچنین تعدادی از این اقلام مربوط به لوازم یدکی خودروهای خارجی و قطعاتی است که علی رغم تولید پاسخ گوی نیاز بازار نیست.

 

سهم ۲۰ درصدی قطعات یدکی بی کیفیت در بازار / عدم واکنش قیمت لوازم یدکی به نوسانات اخیر ارز

وی با انتقاد از اعلام آمار قطعات یدکی بی کیفیت و تقلبی جز آمار قطعات یدکی قاچاق بیان کرد : هم اکنون حدود ۲۰ درصد از قطعات یدکی خودرو موجود در بازار صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات بی کیفیت است اما مسئولین ما به اشتباه اجناس قاچاق، بی کیفیت و تقلبی را در مجموع کالای قاچاق اعلام می کنند در حالی که قطعه قاچاق الزاما بی کیفیت نیست و صرفا از مبادی غیر قانونی و یا بدون تعرفه وارد شده است.

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت بازار لوازم یدکی به دنبال نوسانات بازار ارز گفت: تاکنون رشد نرخ ارز تاثیر چندانی در قیمت لوازم یدکی در بازار نداشته است و امید می رود با روند نزولی ارز در روزهای آتی، قیمت قطعات یدکی در بازار تا پایان سال تغییری نداشته باشد.

عرضه قطعات یدکی دست دوم توسط کارگاههای غیر مجاز

این مقام صنفی در اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در خصوص رکود بازار تاکید کرد : با وجود رکود نسبی در بازار قطعات یدکی اما متقاضیان واقعی و مصرف کنندگانی که مشکل مالی در تامین قطعات ندارند بیشترین مراجعان به بازار هستند.

کاظمی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبودی در بازار قطعه یدکی وجود ندارد به مساله فروش قطعات دست دوم در بازار اشاره و با تاکید بر اینکه فروشندگان صنف لوازم یدکی حق فروش قطعه دست دوم را ندارند، گفت: قطعات دست دوم در مراکزی که قطعات کهنه و دست دوم به فروش می رسد ارائه می گردد و یا در مکانیکی ها و تعمیرگاه های کنار جاده ای از این قطعات استفاده می شود.

وی در پایان یادآور شد: متاسفانه برخی از قطعات دست دوم در کارگاه ها غیر مجاز بازسازی و با بسته بندی مجدد، به بازار عرضه می شود.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar