آیا جایگزین مناسبی برای پراید وجود دارد؟

بروزرسانی در: پنج شنبه 12 دی 98 ساعت 13:03
آیا جایگزین مناسبی برای پراید وجود دارد؟

موضوع توقف تولید پراید چند سالی است که در رسانه‌ها مطرح می‌شود و مسئولان گوناگون هم نسبت به آن تاکیدات زیادی داشتند ولی هر بار به دلایل گوناگون این اقدام انجام نگرفته و کماکان شاهد پیش فروش‌های بلندمدت برای این خودرو هستیم. تا جایی‌که چند ده هزار پیش فروش سایپا برای سال ۹۹ از جمله مشکلاتی است که احتمالاً جلوی توقف تولید این خودرو را بگیرد اما نکته اصلی اینجاست که اگر پراید حذف شود، جایگزین مناسبی برای آن وجود دارد؟

خبر توقف تولید پراید در یک دهه گذشته به یکی از تکراری‌ترین خبرهای اقتصادی و خودرویی تبدیل شده که با عملی نشدن آن، شاهد بی‌حسی مردم نسبت به خبرهای جدی‌تر در این موضوع باشیم. در حالیکه خبرهای بسیار جدی از توقف تولید پراید در سال ۹۹ شنیده می‌شود و این بار وزارت صنعت مصرانه بر روی این کار پافشاری می‌کند، ولی مردم با اشتیاق فراوانی اقدام به خرید و پیش خرید این خودرو می‌کنند که در حقیقت نشان از عدم باور ملی برای عملیاتی شدن این تصمیم است.

پرایدبه طور کلی وقتی خبر توقف تولید یک خودرو منتشر می‌شود، بازارهای جهانی واکنش منفی به آن نشان می‌دهند و با کاهش نرخ شدید این خودروها به خاطر از رده خارج شدنشان، تقاضای بازار به سمت خودروهای دیگر سوق پیدا می‌کند اما با افزایش تقاضا برای خرید پراید در بازار، این سیگنال از بازار دریافت می‌شود که گویا امید چندانی به توقف تولید این “ارابه مرگ” وجود ندارد.

البته بعضی از کارشناسان عقیده دارند که این تقاضای بالا به خاطر عدم وجود خودروی هم‌قیمت بوده و مردم در حدود نرخ ۵۰ میلیون تومان، گزینه دیگری ندارند. این بخش از کارشناسان عقیده دارند که در صورت وجود گزینه‌های جایگزین برای مردم، بخش زیادی از تقاضای فعلی کاهش پیدا خواهد کرد اما این گزینه جایگزین هم بایستی از حداقل استانداردهای لازم برخوردار باشد.

کارشناسان عقیده دارند که عرضه خودروی مشابه پراید با استانداردهای فعلی این خودرو عملاً نقض غرض بوده و ادامه دادن تولید پراید به مراتب بهتر از نوآوری این چنینی خواهد بود. به بیان دیگر اینکه کارشناسان عقیده دارند که عرضه خودروی بی‌کیفیت و یا نا ایمن در حدود قیمت ۵۰ میلیون تومان، تنها یک تغییر اسم و ظاهر خواهد بود که مشکلات بیشتری را برای صنعت خودروی کشور پیش خواهد آورد.

این انتقادات نه تنها در بدنه کارشناسی کشور، بلکه در سطح مسئولان مرتبط در این حوزه هم وجود داشته که از جمله آنها می‌توان به محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اشاره نمود. همچنین در دیگر مسئولان هم این انتقادات وجود داشته و عملاً نبود خودروی جایگزین با استانداردهای لازم موجب شده تا نگرانی‌ها از حذف پراید بیش از پیش شود.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه‌ای پیرامون این موضوع گفت: تولید پراید در سال آینده متوقف می‌شود که علت این کار افزایش ایمنی مسافرین و مردم است ولی باید توجه کرد امکان ارائه خودروی ایمن و با کیفیت وجود ندارد. پراید و خودروهای جایگزین برای این خودرو قابلیت استفاده در جاده را ندارند و همین پراید هم به خاطر گرانی‌های گذشته از توان خرید خیلی از خانواده‌ها خارج شده است. تنها راهکاری که می‌توان برای بهبود وضعیت فعلی انجام داد، افزایش عرضه خودرو است تا کمی وضعیت متعادل شود.

وی در ادامه به راهکارهای قابل اجرا در این زمینه اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای قابل اجرا برای حل مشکل عرضه خودرو، واردات خودروهای دست دوم با کیفیت به داخل کشور است که عملاً امکان خرید برای مردم را فراهم می‌کند و نرخ خودرو در بازار را هم کاهش می‌دهد. بدین ترتیب مردم نیز توانایی خرید بهتری پیدا می‌کنند.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: خودرویی که به عنوان جایگزین پراید به بازار عرضه می‌شود، باید هم نرخ پراید باشد و خودروسازان باید برنامه مناسبی برای مدیریت بازار داشته باشند. در صورتی که خودروی جایگزین فاصله قیمتی بیش از ۵ درصد داشته باشد، بازار دچار شوک شده و مردم هم نگران خواهند شد.

چرخان

قیمت پراید

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar