آینده نماد های خودرویی در بورس

شنبه 15 شهریور 99 ساعت 12:31
آینده نماد های خودرویی در بورس

مهدی حاجی وند، کارشناس بازار سرمایه، در یادداشتی نوشت: هر چند که پس از توقف طولانی مدت نمادهای خودرویی در بهار امسال بازگشایی شکوهمند از مجامع خود را تجربه کردند و بر اساس عوامل گوناگون از جمله افزایش سرمایه و جو روانی مثبت بازار سهام روند رو به رشدی را برای سرمایه‌گذاران و سهام داران خودرو به ارمغان آوردند اما اکنون چند هفته‌ای است که این روند صعودی به فاز اصلاحی و کاهش تبدیل شده است.

این روند نزولی بیشتر تحت تاثیر جو روانی منفی در تالار شیشه‌ای تداوم یافته است که ابتدا باید به این مورد چاشنی اصلاح قیمت خودرویی‌ها را هم اضافه کرد. چون که پس از رشد چند درصدی اصلاح قیمتی خودرویی‌ها قابل پیش‌بینی بود و حالا به واسطه منفی شدن کلیت بازار سرمایه این اتفاق در حال وقوع است. اتفاقی که بدون شک تداوم یا توقف آن تحت تاثیر روند کلی بازار سهام است تا هر عامل دیگری.

اما در پیش‌بینی روند حرکتی نمادهای خودرویی در بازار بورس چند عامل تا پایان سال اثرگذار است که براساس برآیند این مجموع عوامل می‌توان تا حدودی پیش‌ بینی روند قیمتی خودرویی‌ها و در پی آن اقبال یا عدم اقبال سرمایه‌گذاران در سهام آنها را ارزیابی کرد که این عوامل عبارت‌اند از:

-روند کلی بازار سرمایه و تداوم شرایط کاهشی آن یا بازگشت کلیت بازار سهام به روند صعودی

-افزایش نرخ ارز به عنوان عامل افزایش دهنده هزینه تهیه و تولید مواد اولیه مورد نیاز شرکت ها

-نتیجه انتخابات امریکا و در پی آن کمرنگ شدن یا تشدید تحریم ها

-میزان تولیدات شرکت‌های خودرویی و افزایش قیمت محصولات آنها با توجه به مصوبه شورای رقابت برای تجدید نظر در قیمت‌ها به صورت سه ماه یک بار با توجه به تورم (که افزایشی پیش‌بینی می‌شود)

-عزم و اراده دولت برای عرضه سهام آنها در قالب ETF سوم دولت طی ماه‌های آینده

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar