احتمال افزایش قیمت وارداتی‌ها با ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات

شنبه 13 بهمن 97 ساعت 11:14
احتمال افزایش قیمت وارداتی‌ها با ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات

در نهایت هزینه‌های سربار و تحمیلی توقف بیش از یک ساله خودروها در گمرک هم باید به این موارد افزود که هزینه‌های واردکنندگان را بیش از این افزایش می‌دهند.

با وجود انتظار بازار برای کاهش قیمت خودروهای وارداتی پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی ترخیص این خودروها، ولی گفته می‌شود در عمل برعکس این اتفاق رخ خواهد داد و شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود. چون از یک سو واردکنندگان باید مابه‌التفاوت ارز دولتی را که برای خرید خودروها اعتبار دریافت کرده بودند، با ارز آزاد بپردازند که بهای حدود ۷ هزارتومانی برای هر دلار ارز دریافتی است. از سوی دیگر بعضی خودروها مانند خودروهای با قیمت بیش از ۴۰ هزاردلار، مشمول پرداخت ۴۰ درصد تعرفه مازاد شده‌اند.

درنهایت هزینه‌های سربار و تحمیلی توقف بیش از یک ساله خودروها در گمرک هم باید به این موارد افزود که هزینه‌های واردکنندگان را بیش از این افزایش می‌دهند. بنابراین احتمالاً قیمت خودروهای وارداتی افزایش محسوسی را در طول یک تا دو ماه آینده خواهد داشت. ولی این افزایش قیمت، زمانی محسوس‌تر خواهد شد که حجم خودروهای وارداتی در یک کلاس یا سگمنت خاص کاهش یابد و این موضوع از تابستان یا پاییز ۱۳۹۸ رخ خواهد داد، چون در سال آینده واردات خودرو مجاز نخواهد بود و این برهم ریختن عرضه و تقاضا موجب خواهد شد سطح قیمت افزایش یابد. بنابراین شاید استارت افزایش قیمت خودروهای خارجی از بهار ۱۳۹۸ بخورد و در تابستان سال آینده شاهد قیمت‌های جدید خودروهای خارجی موجود در بازار ایران باشیم.

اخبارخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar