احتمال تخصیص دلار ۶۵۰۰ تومانی به وارد کنندگان خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
احتمال تخصیص دلار 6500 تومانی به وارد کنندگان خودرو

سرانجام معاون اول رئیس‌جمهور با ابلاغ دستورالعملی به دستگاه‌های اجرایی، تکلیف نرخ ارز کالاهای وارداتی را معلوم کرد تا بیش از پیش احتمال تخصیص دلار ۶ هزارو ۵۰۰ تومانی به واردکنندگان خودرو قوت بگیرد.

بر پایه این ابلاغیه که به امضای معاون اول رئیس‌جمهور رسیده است، اولویت بندی ارزی کالاهای وارداتی به پیشنهاد وزارت خانه‌های صمت،‌ بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی در قالب سه گروه کالا تعیین شده است که به گفته رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو،‌ ارز موردنیاز برای واردات خودرو بر پایه بند ۳ این ابلاغیه باید از محل صادرات غیرنفتی تأمین شود. در این بند ارز مورد نیاز واردات باید با توافق خریدار و فروشنده ارز و با ثبت در سامانه سماصا تأمین شود. بر پایه این اولویت بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند نسبت به ارائه پیشنهاد افزایش تعرفه و یا اعمال ممنوعیت در واردات کالاهای مدرن و غیرضروری هم برای تصویب در دولت اقدام کند.

فرهاد احتشام زاد، رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو درحالی از ارجاع بعضی درخواست‌های واردات خودرو به سامانه سماصا خبر می‌دهد که شنیده‌های غیررسمی حکایت از تعیین نرخ ۶ هزارو ۵۰۰ تومانی دلار در این سامانه دارد. وی با تصریح بر اینکه ارز موردنیاز واردکنندگان خودرو قرار است ازطریق سامانه سماصا تأمین شود، افزود: این ارز از محل صادرات ارزی تأمین می‌شود و باتوجه به اینکه صادرکنندگان بارها نسبت به محاسبه نرخ ارز صادراتی بر مبنای نرخ دلار ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی اعتراض داشته‌اند، این احتمال وجود دارد که نرخ دلار در این سامانه بیشتر از ارز دولتی تعیین شود. وی با اظهار امیدواری نسبت به اختصاص ارز از طریق سامانه سماصا برای واردات خودرو گفت: امیدواریم ارز حتی با نرخ ۶ هزار و ۵۰۰ تومان به واردات خودرو تخصیص یابد تا وارد کنندگان از سردرگمی درآیند؛ چون که این بازار با وضعیت فعلی هم کاملاً از دست رفته است و هر نوع اقدامی برای عملی کردن پیشنهاد دولت برای ممنوعیت واردات خودرو و یا بالا رفتن تعرفه‌ها می‌تواند بازار نابسامان خودرو را بیش از پیش دچار آشفتگی کند.

احتشام زاد یادآوری کرد: اتخاذ هرگونه تصمیم بدون شنیدن صدای انجمن واردکنندگان خودرو می‌تواند بازار را با مشکلات زیادی رو به رو کند.

بازگذاشتن دست وزارت صمت به دست دولت برای بالا رفتن تعرفه واردات و یا ممنوعیت واردات کالاهای شیک، نکته قابل توجهی است که با توجه به تعریف دولتی‌ها از خودرو لوکس می‌تواند آینده سردرگمی را برای واردات خودرو ایجاد کند. رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به این بند و احتمال بالا رفتن مجدد تعرفه‌ها به دست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تا به اینجای کار هم تعرفه واردات خودرو بیش از اندازه استانداردهای تعریف شده افزاش یافته و علاوه بر آن در بودجه سال جاری هم دولت برای واردات خودرو ۱۰ درصد جریمه وارداتی در نظر گرفته است. بالا رفتن هزینه‌هایی که محدود به این موارد نبوده و باید افزایش ۵۰۰ تومانی نرخ ارز مرجع گمرک را که خود موجب افزایش ۱۴ درصدی هزینه‌های واردات شده است هم به آن اضافه کرد. چون با این وضعیت هرگونه تغییر در تعرفه‌ها و حتی به کار بردن لفظ ممنوعیت واردات خودرو می‌تواند بازار را به شدت تحت تأثیر قراردهد.

نویسنده:علیرضا کافی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "احتمال تخصیص دلار ۶۵۰۰ تومانی به وارد کنندگان خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
نام
مهمان

مجبورید یه ماه ماشین نخرید همشون به دست و پای مردم میوفتن اون وقت ببینم به کی میخواید ماشین بفروشید

سعید
مهمان

هر دم از این باغ بری می رسد . کار را به جایی رسوندن که برای اختصاص دلار ۶۵۰۰ تومانی برای واردات خودرو و بالا نرفتن بیشتر از این تعرفه ها باید از دولت تشکر کنیم و به عنوان ملتی که مقصر تموم بدبختیهای مملکت هستیم از دولت عذرخواهی کنیم که در انجام وظایف کوتاهی کردیم .